Niedawno poświęciłem dwa odcinki tego cyklu Polskiemu Klubowi Motocyklowemu i klubom od niego pochodnym. Wspomniałem jednak w tej opowieści, że PKM był jednym z dwóch najbardziej znanych klubów w II Rzeczpospolitej. Drugim był Motoklub Unia Poznań, istniejący do dziś. Ja jednak ograniczę się do historii jego powstania i działalności w dwudziestoleciu międzywojennym.
Dzisiejszy spadkobierca tradycji Motoklubu Unia podaje 1915 jako rok założenia i powołuje się na ponad 100-letnią tradycję. Nie do końca odnosi się to jednak do sekcji motorowej. Poznański klub Unia (Towarzystwo Sportowe Unia) powstał jako organizacja ogólnosportowa. Początkowo dominowały tam dyscypliny lekkoatletyczne i piłka nożna. Sekcja motocyklowa klubu Unia (Towarzystwa Sportowego Unia) powstała w 1924 roku.
Po raz pierwszy o klubie Unia, w kontekście motocyklowym, można było szerzej usłyszeć w 1925 roku, gdy był on jednym z inicjatorów utworzenia Polskiego Związku Motocyklowego, czyli nadrzędnej ogólnopolskiej organizacji motocyklowej. Historia początków Polskiego Związku Motocyklowego jest bardzo pogmatwana, bo mniej więcej w tym samym czasie taka sama inicjatywa zrodziła się niezależnie w Warszawie. Tak o tym wówczas pisano:
(…) Nawiązano szybko stosunki międzymiastowe z Bydgoszczą, Gdańskiem, Grudziądzem i Katowicami. Już przy pierwszych imprezach dał się we znaki brak organizacji, skupiającej wszystkie kluby, uprawiające sport motocyklowy w Polsce. Inicjatywę w tym kierunku bierze Oddział Motocyklowy Towarzystwa Sportowego Unia i po należytym przygotowaniu zwołuje konstytucyjne zebranie w dniu 24 maja 1925 roku w Poznaniu, gdzie zorganizowano „Polski Związek Motocyklowy” z jego organizatorami na czele pp. Zdzisławem Trzeciakiem, jako prezesem i Adamem Paczkowskim, jako sekretarzem. O potrzebie związku świadczyła ilość zgłoszonych klubów z różnych stron Polski w liczbie dziewięciu, a mianowicie: dwa z Poznania, dalej – Bydgoszczy, Grudziądza, Częstochowy, Krakowa, Katowic i dwa z Łodzi. Nie zorganizowała się w PZM tylko Warszawa, z istniejącym wówczas Polskim Klubem Motocyklowym, który rozszerzył swą działalność na całą Polskę (…).
„Motocyklista”, jednodniówka wydana we wrześniu 1928 roku
Po kilkunastu miesiącach sporów działacze z Poznania i Warszawy doszli do porozumienia. 12 września 1926 roku połączono obie inicjatywy, tworząc jeden Polski Związek Motocyklowy z siedzibą w Warszawie.
Kilka słów o nazewnictwie, gdyż może ono powodować pewien zamęt. Pierwszym tworem był powstały w 1924 roku Oddział Motocyklowy Towarzystwa Sportowego Unia. W rzeczywistości była to sekcja klubu ogólnosportowego. Na początku 1935 roku zdecydowano o odłączeniu się, zlikwidowaniu „Oddziału Motocyklowego” i powołaniu odrębnej, niezależnej organizacji – „Motoklubu Unia”. Tak to wyglądało formalnie. Przez lata w wielu publikacjach prasowych, w sposób nie do końca zgodny ze stanem faktycznym, używano zamiennie nazw: Oddział Motocyklowy Towarzystwa Sportowego Unia, klub Unia i Motoklub Unia. Ten akapit jest szczególnie ważny, abyście mieli świadomość, że trzy powyższe nazwy to jeden i ten sam twór faktyczny.
Od połowy lat 20. zawodnicy poznańskiego klubu Unia brali udział w prawie wszystkich ważnych zawodach sportowych. Wielu z nich było mistrzami Polski. Do najbardziej znanych w kraju mistrzów tego klubu należeli: Jerzy Mieloch, Alfred Weyl i Ignacy Lemański. Członkiem Unii był także „etatowy” polski rekordzista szybkości – Michał Nagengast oraz Stefan Malcherek, poznański konstruktor silników spalinowych i małych motocykli, nazywanych od inicjałów twórcy – SM.