Będąc w swoich sprawach w zaprzyjaźnionym specjalistycznym zakładzie spawalniczym Wojtka Zakolskiego (nota bene zaciętego motocyklowego podróżnika) zauważyłem na obrotnicy skomplikowany kształt spawany z aluminiowych elementów. Dziwnie przypominał ramę motocyklową – takiej okazji nie mogłem przepuścić.
Dzięki przypadkowi trafiłem akurat na studentów wydziału SiMR Politechniki Warszawskiej. Akurat przyjechali oni do zakładu pospawać ramę do motocykla, który właśnie budują. Student SiMR Jan Biniewicz, który czujnym okiem nadzorował spawanie przyznał, że będzie to druga wersja ich motocykla. Jesienią studenci mają zamiar wystawić jednoślad w wyścigach klasy Moto3 w międzynarodowych zawodach MotoStudent.
Dostałem oficjalną zgodę na fotografowanie ramy, a nawet nakręcenie filmiku. Przy okazji panowie opowiedzieli mi kilka słów o projekcie, ale coś czuję, że nie było to nasze ostatnie spotkanie.W projekcie chodzi o skonstruowanie motocykla kasy PreMOTO3 i wystartowanie nim w wyścigach. Zespoły z całej Europy otrzymują zaplombowaną jednostkę napędową KTM RC 250. To już kolejny projekt, bo maszyna przygotowana była już w roku 2018 do startu w zawodach MotoStudent.
Tym razem nie będzie jednak części teoretycznej, czyli omawiania i oceniania projektu z inżynierskiego punktu widzenia, tylko czyste wyścigi. W poprzednim projekcie użyto stalowej ramy kratownicowej, a teraz jest aluminiowa z elementów frezowanych. Zawieszenia także można wybrać według własnych potrzeb. Polski projekt korzysta z profesjonalnej włoskiej firmy MUPO.
Zmodernizowany motocykl ma być gotowy za 2-3 miesiące. Być może uda się wystartować jeszcze w tym roku na jednej z rund wyścigów w Hiszpanii.Chłopaki z koła naukowego WUT SiMRacingTeam mają już całkiem spore doświadczanie nie tylko w budowie maszyn, ale także i startach w poważnych zawodach. W ubiegłym roku motocykl pod Janem Biniewiczem podczas Mistrzostw Słowacji i Motocyklowego Pucharu Polski w swoich debiutanckich startach sprawdzał się bardzo dobrze.
Niedawno pisaliśmy o projekcie elektrycznego motocykla realizowanym przez studentów z Wrocławia, teraz zajmiemy się przybliżeniem maszyny spalinowej z Warszawy. Ciekawe, czy te projekty, w niczym nie odstające od najlepszych światowych konstrukcji, zaowocują za jakiś czas seryjnym polskim motocyklem? Doświadczonych konstruktorów już mamy…