fbpx

Maksiskuter w klasie motorowerów

Maksiskuter w klasie motorowerów

Peugeot Citystar 50

Citystar jest nowym skuterem, a nie tylko modyfikacją poprzednika. Ma większe o cal koła, większej średnicy tarcze hamulcowe i większą masę. Jego wielkość bierze się stąd,

że to w zasadzie skuter klasy 125/200 ccm, do którego włożono silniczek motorowerowy. Mimo to Citystar nie jest dla małolatów. Dlaczego? Nastolatek mógłby mieć problemy, by poradzić sobie ze skuterem ważącym 125 kg. Ponadto może się okazać, że nie jest w stanie porządnie się podeprzeć po zatrzymaniu, bo siedzenie zostało umieszczone na wysokości prawie 80 cm. Mamy więc maksiskuter w klasie motorowerów.

Na to miano zasługuje nie tylko ze względu na wielkość, ale również z powodu mnogości i pojemności schowków, a także ilości miejsca dla szofera i pasażera.

Peugeot Citystar – na lewo patrz

Peugeot Citystar 50

Zasiadając na wygodnej kanapie, możemy napawać się wygodną pozycją kierowcy. Tu dosłownie wszystko pasuje. No, prawie wszystko.

Małe zastrzeżenie mam do zestawu wskaźników. Tworzą je trzy okręgi. Patrząc od lewej to: prędkościomierz, wyświetlacz podający godzinę, przebiegi skutera i poziom paliwa i – z prawej – zestaw czterech kontrolek. Niby wszystko w porządku, ale czemu prędkościomierz wywędrował z centralnego położenia na lewo? Podczas jazdy najczęściej spogląda się na prędkościomierz, więc naturalnym odruchem jest patrzenie na środek zestawu, a nie w bok.

Na osłodę tej niedogodności mamy wysoko umieszczoną kierownicę. Dzięki temu zabiegowi podczas manewrowania, przy pełnym skręcie, nie zachodzi obawa zaczepienia jej końcem o nogę, co niestety zdarza się w mniejszych skuterach.

Zwodnicze wrażenie

Peugeot Citystar 50

Źródłem napędu w Citystarze jest prosty i trwały dwusuw chłodzony powietrzem. Czemu do napędu dużego i ciężkiego skutera zaprzęgnięto silniczek chłodzony powietrzem, a nie cieczą? Nie pojmuję. Może chodziło o obniżenie kosztów produkcji? Patrząc na cenę detaliczną, nie widzę tu korzyści dla klienta.

Testowy skuter miał zdjęte ograniczenia osiągów, więc stracił charakter pełnoprawnego motoroweru. Jednak dzięki temu poruszanie się nim stało się bezpieczniejsze i dawało o wiele więcej przyjemności.

Pierwsze wrażenie podczas przyspieszania można zawrzeć w stwierdzeniu: dużo huku, mało efektu. Citystar podczas startu emituje spory jazgot, gdyż rusza dopiero przy wysokich obrotach. Spore gabaryty powodują, że jadący nie odczuwa dobrych przyspieszeń. Dopiero spojrzenie na innych użytkowników drogi (którzy jakoś wcale nas nie wyprzedzają) lub rzut oka na szybko przesuwającą się wskazówkę prędkościomierza pokazuje, że już dawno przekroczyliśmy prędkość dopuszczalną w mieście.

Mimo swojej wielkości, skuter w ruchu miejskim jest poręczny. Testowana „pięćdziesiątka” ma takie samo zawieszenie i ten sam układ hamulcowy, jak wersje motocyklowe. Trakcja jest na wysokim poziomie. Skuter prowadzi się jak po sznurku, zgodnie z życzeniem prowadzącego, a hamulce zapewniają pełne bezpieczeństwo nawet w trudnych sytuacjach.

Tak duży motorower aż prosił się, by sprawdzić go także na małej, podmiejskiej trasie. Oczywiście, prędkość podróżna nie była imponująca i na ekspresówce nie było miło, ale na bocznych drogach narzekać nie mogłem. Peugeot rozpędził się tak, że zabrakło skali prędkościomierza. Według GPS-u Citystar osiąga 73 km/h. To całkiem nieźle, biorąc pod uwagę, że niezbyt nowoczesna jednostka napędowa generuje niespełna 4 KM.

Niestety, przyzwoite osiągi i spora masa pojazdu wraz z jego kierowcą mają mniej przyjemne konsekwencje: wyższe zużycie paliwa. Citystar podczas testu zużył średnio 4,4 l/100 km.

Dla kogo

Peugeot Citystar 50

Citystar 50 to nowa konstrukcja, nawiązująca do swego poprzednika – Elystara. Jest komfortowy i wystarczająco szybki, ale niestety niezbyt ekonomiczny. Wysoki komfort jazdy oraz gabaryty pojazdu sprawiają, że sprawdzi się także przy dojazdach z przedmieścia aglomeracji (o ile zdjęty będzie ogranicznik). Przydałby się inny tłumik, o elegantszym dźwięku, lepiej pasującym do charakteru Citystara.

To na pewno najdroższy skuter chłodzony powietrzem w klasie 50 ccm na polskim rynku. Czy ma jeszcze jakąś szansę, skoro za pięćset złotych więcej można kupić „stodwudziestkępiątkę”? Chyba tylko wtedy, gdy znajdzie się ktoś, kto nie ma uprawnień do prowadzenia samochodów i nie liczy się zanadto z czasem, albo gdy uda się utargować ze sprzedawcą naprawdę dobrą cenę.

Dane techniczne Peugeot Citystar 50

Peugeot Citystar 50

SILNIK

Typ: dwusuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: jednocylindrowy

Pojemność skokowa: 49,9 ccm

Średnica x skok tłoka: 40 mm x 39,1 mm

Moc maksymalna: 2,68 kW (3,94 KM) przy 6500 obr/min

Moment obrotowy: 3,7 Nm przy 6300 obr/min

Zasilanie: gaźnik

Rozruch: elektryczny/ nożny

Przeniesienie napędu: automatyczna przekładnia bezstopniowa

PODWOZIE

Rama: stalowa rurowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe

Zawieszenie tylne: wahacz wleczony, dwa elementy resorująco-tłumiące

Hamulec przedni: tarczowy, średnica 240 mm

Hamulec tylny: tarczowy, średnica 190 mm

Ogumienie przód / tył: 120/70-13 / 130/60-13

WYMIARY I MASY

Długość: 1985 mm

Szerokość: 750 mm

Wysokość: 1300 mm

Wysokość siedzenia: 795 mm

Masa pojazdu: 125 kg

Zbiornik paliwa: 9 l

DANE EKSPLOATACYJNE

Prędkość maksymalna w teście: 73 km/h

Średnie zużycie paliwa: 4,4 l/100 km

KOMENTARZE