fbpx

Van Van to typowy przykład motocykla, który ma okazję wypłynąć na fali popularności klasy 125 ccm.

Suzuki Van Van – niby mały motocykl, a cieszy jak duża maszyna

Suzuki Van Van 125

Nowelizacja ustawy o kierujących pojazdami spowodowała, że importerzy zajrzeli w głąb magazynów i przypomnieli sobie o wielu ciekawych, lecz niedocenianych modelach. Jeden z nich to Suzuki Van Van 125. Nie jest nowością, ale w Polsce przeżywa drugą młodość. Jego pierwowzór był znany już na początku lat 70. – jako model RV 125 Banbang. Jest to sprzęt zaliczany do kategorii „funbike”. Gdy pojawia się na ulicach miasta, wywołuje szeroki uśmiech na twarzach większości przechodniów. I nie jest to wcale uśmiech szyderczy, ale wyrażający sympatię i zaciekawienie.

Charakterystyczne cechy Van Vana to: balonowe opony, przedłużona kanapa zachodząca na zbiornik paliwa, mały klasyczny prędkościomierz na kierownicy i kilka kontrolek. Szkoda, że zabrakło wskaźnika poziomu paliwa. Linia nadwozia jest specyficzna. Podkreśla niepowtarzalny wizerunek, który idealnie wpisuje się w najnowsze trendy, jak gdyby Van Van był rynkową nowością powstałą z myślą o hipsterach.

Suzuki Van Van 125

Na pokładzie jest zadziwiająco wygodnie zarówno kierowcy, jak i pasażerowi. Siedzisko usytuowano na tyle nisko, że nawet drobna i zupełnie niedoświadczona osoba poczuje się pewnie i bezpiecznie. Przetestowałem to na własnej żonie, która nigdy wcześniej nie próbowała samodzielnej jazdy jednośladem. Van Van wpadł jej w oko, więc dała się namówić. Po prostym szkoleniu oraz dziesięciominutowym treningu praktycznym sprawnie jeździła po placu i nawet zmieniała biegi.

Nisko położony środek ciężkości to dodatkowa zaleta. Suzuki potrafi zjechać z utwardzonej drogi i pokonać krótki odcinek szutrowy, ale nie wolno go mylić ze sprzętem terenowym! Niewielki skok zawieszenia sprawia, że próby skoków czy szybkich przejazdów po większych nierównościach kończą się bolesnym dla kręgosłupa dobiciem tyłu . Zawieszenie przeciętnie radzi sobie z wybieraniem nierówności i preferuje drogi w dobrym stanie. Silnik zapewnia sprawną jazdę w mieście i przyzwoite przyspieszenie do około 80 km/h.

Z Suzuki wykrzesałem maksymalnie 100 km/h. Osiągi zadowalają w mieście i na wsi, lecz są zbyt mizerne, by wybrać się w dłuższą podróż. Inne zdanie na ten temat ma podróżniczka Weronika Kwapisz. Podczas wyprawy „Riding Across Europe” na identycznym sprzęcie pokonała ponad 12?000 km. Van Van 125 kosztuje sporo, ale zasługuje na swoją cenę.

Dane techniczne Suzuki Van Van 125:

Suzuki Van Van 125

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: jednocylindrowy

Rozrząd: SOHC, 2 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 125 ccm

Średnica x skok tłoka u 57 x 48,8 mm

Stopień sprężania: 9,2 : 1

Moc maksymalna: 8,5 kW (11,5 KM) przy 9000 obr./min

Moment obrotowy: 9,8 Nm przy 7500 obr./min

Zasilanie: wtrysk paliwa

Smarowanie: mokra miska olejowa

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło: koła zębate

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre

Skrzynia biegów: manualna, sześciobiegowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: rurowa, stalowa

Zawieszenie przednie: teleskopowe

Zawieszenie tylne: stalowy wahacz, centralny amortyzator

Hamulec przedni: jedna tarcza

Hamulec tylny: bębnowy

Opony przód i tył: 130/80-18 I 180/80-14

WYMIARY I MASY

Długość: 2140 mm

Szerokość: 860 mm

Wysokość: 1120 mm

Wysokość siedzenia: 770 mm

Rozstaw osi: 1385 mm

Minimalny prześwit: 215 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy: 128 kg

KOMENTARZE