Ten motocykl ma sporo atutów, ale najważniejsze jest to, że dobrze wygląda.
Na skróty:
Można rozwodzić się nad osiągami, trakcją i mnóstwem innych elementów, jednak w przypadku tego typu motocykli wydaje mi się, że najważniejszy jest jego wygląd. I wcale nie jest to objaw próżności. Jest to dość tani pojazd niższej klasy, a wygląda jak prawdziwy motocykl sportowy. Dlatego też najpewniej stanie się obiektem westchnień niejednego motocyklisty. Poza wyglądem ma na swoim koncie sporo dodatkowych argumentów.
Dla każdego
Niezwykle trudno jest ustalić dla tego modelu grupę docelową. I dobrze, bo chyba to najlepiej uzmysławia, jak może być ona szeroka. Na CBR dobrze powinna się czuć i motocyklistka, i motocyklista. I młodszy, któremu imponuje sportowa linia, i nieco starszy (w domyśle – spokojniejszy), który doceni jego walory użytkowe. I ten z grubym portfelem, i taki, który 250 kupi w kredycie na 5 lat. Na CBR 250R można pokazać się i w sportowym kombinezonie, i w dżinsach, i lekkiej kurtce, i w żadnym z tych wypadków nie narazić na śmieszność. Wróżę duży sukces, bo CBR 250R jest naprawdę przyjemnym motocyklem. Silnik generuje rozsądną, niczym nie skrępowaną moc ponad 25 KM. Niewiele? To w zupełności wystarcza, aby na prędkościomierzu pojawiło się 150 km/h. Oczywiście, nie będzie to jak pstryknięcie palcami, ale jeśli ktoś szuka uciech we wpatrywaniu się we wskazania prędkościomierza, raczej nie skusi się na 250 z założenia.
Moment obrotowy pozwala na bezstresowe ruszenie z miejsca bez konieczności wkręcania silnika na wysokie obroty. 250 zdecydowanie nie cierpi na przypadłość Marit Bjoergen. Przy tym daje nam to, czego mogliśmy się spodziewać. Jest prosta w prowadzeniu, a przy masie niewiele ponad 160 kg kierowca przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie przy manewrach parkingowych i niskich prędkościach. Wartym odnotowaniem faktem jest to, że siodło 250 jest usytuowane niżej niż w CBR 125R. Natomiast konfiguracja trójkąta podnóżki-kierownica-siodło jest na tyle przemyślana, że kierowca o niemal każdym wzroście poczuje się na nim dobrze. Nawet ja nie wyglądałem na 250 zbyt pokracznie.
Z obsługą motocykla nie ma żadnych problemów. Choć wykonano go w tajlandzkiej fabryce Hondy (która notabene istnieje od 1965 roku) jakość samego montażu jak i poszczególnych elementów nie odbiega od standardów, do jakich przez lata przyzwyczaił nas ten koncern. Jedynym drobnym mankamentem estetycznym jest dla mnie kolorowa tarcza zegarów, ale jest to subiektywne odczucie. Praca skrzyni biegów jest poprawna i nie zdarzyło mi się mieć z nią żadnych problemów, mimo że na dźwigni wyczuwalny jest wyraźny opór, a kolejne biegi zaznaczają swoją obecność.
Kryterium ceny
Cena jest zwykle dość istotnym, jeśli nie kluczowym kryterium przy wyborze motocykla. Za podstawową wersję CBR 250R – podstawową, czyli taką bez ABS, będziemy musieli zapłacić 16 100 zł. Za wersję wzbogaconą o ABS – 2000 zł więcej. W tym niewielkim motocyklu wprowadzono rozwiązania niespotykane jak do tej pory w maszynach tej klasy. Układ ABS pierwszy raz zagościł w motocyklu klasy 250 ccm. Wcześniej można było spotkać go jedynie w skuterach. Współpracuje on ze zintegrowanym układem hamulcowym, jaki Honda stosowała dotychczas w znacznie większych maszynach. Dlatego dopłata za ABS nie wydaje się być bardzo wysoka, choć stanowi ponad 10 % ceny pojazdu. No i niezaprzeczalnym atutem jest to, że mówimy o motocyklu fabrycznie nowym z pełną gwarancją. Dla wielu nabywców jest to argument nie do przebicia.
Parametr pojemności
Ciekawe jest to, że pamiętając czasy wcale nie tak odległe, 250 było rasową, dorosłą pojemnością motocykla. Dziś na całkiem szybką 250 wielu patrzy z przymrużeniem oka. A jest to wielce krzywdzące. W głębi serca aż chciałoby się porównać dorosłą 250 sprzed lat z nowoczesną odpowiedniczką tej klasy. Kto wie? Może już niedługo uda się nam zrobić zestawienie CBR 250R z… powiedzmy MZ ETZ 251?
Dane techniczne
HONDA CBR 250R
SILNIK
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: jednocylindrowy
Rozrząd: DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa: 249,6 ccm
Średnica x skok tłoka: 76 x 55 mm
Stopień sprężania: 10,7:1
Moc maksymalna: 26,3 KM (19,4 kW)
przy 8500 obr/min
Moment obrotowy: 23,8 Nm przy 7000 obr/min
Zasilanie: wtrysk PGM-FI, 38 mm
Smarowanie: z mokrą miską olejową
Rozruch: elektryczny
Akumulator: 12V 6 Ah
Zapłon: z mikroprocesorem
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło: koła zębate
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów: sześciostopniowa
Napęd tylnego koła: łańcuch
PODWOZIE
Rama: otwarta, stalowa, kratownicowa
Zawieszenie przednie: teleskopowe,
37 mm, skok 130 mm
Zawieszenie tylne: wahacz stalowy,
skok 104 mm
Hamulec przedni: pojedynczy, tarczowy,
296 mm, zacisk dwutłoczkowy
Hamulec tylny: tarczowy, 220 mm,
zacisk jednotłoczkowy
Opony przód/ tył: 110/70-17 / 140/70-17
WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia: 780 mm
Rozstaw osi: 1369 mm
Minimalny prześwit: 148 mm
Kąt pochylenia główki ramy: 25°
Masa pojazdu gotowego do jazdy
z pełnym bakiem: 166 kg
Zbiornik paliwa: 13 l
DANE EKSPLOATACYJNE
Prędkość maksymalna: ponad 150 km/h
Tekst Szymon Dziawer | Zdjęcia Honda