Oferta motocykli klasy 125 stała się w naszym kraju bardzo bogata, odkąd wolno nimi jeździć z samochodowym prawem jazdy. Od najtańszych i najprostszych po bardzo skomplikowane i wyrafinowane. Wydaje się, że w tym segmencie nie da się znaleźć maszyny bardziej zaawansowanej technologicznie od Yamahy MT-125. Mówimy oczywiście o motocyklach homologowanych, dopuszczonych do ruchu po drogach publicznych.
Na skróty:
W bogatym katalogu motocykli Yamahy zwraca uwagę mocno rozbudowana rodzina nakedów oznaczonych symbolem MT, które sam producent określa jako „hyper nakedy”, jakby miało to cokolwiek zmienić. Tak czy owak, są to typowe muskularne golasy, obrane niemal ze wszystkich plastikowych owiewek. Pojemności silnika i moce są tu bardzo różne – zaczynając od 1000 ccm i 160 KM w największym z nich: MT-10, poprzez MT-09, -07 i -03, a kończąc na najmniejszym MT-125, dysponującym maksymalną dla tej klasy mocą 15 KM.
Dobra konstrukcja
Silnik w najmniejszym z nakedów MT oparty jest na dobrze znanej konstrukcji z YZF-R 125 i dysponuje mocą 15 KM – dokładnie taką, jaka pozwala jeździć nim z samochodowym prawem jazdy kat. B. Co prawda budowanie jednostek tej klasy o znacznie większych mocach nie było technologicznym problemem ani 20 lat temu, ani tym bardziej nie jest nim dziś, jednak regulacje dotyczące właśnie praw jazdy zwyczajowo wprowadziły limit do 15 KM. Tę graniczną wartość MT-125 osiągało już w momencie pojawienia się na rynku, czyli w roku 2014.

Kosmiczna komplikacja
Yamaha postanowiła uderzyć z grubego kalibru i podniosła poprzeczkę konkurencji wyjątkowo wysoko. Nowa jednostka napędowa, wykorzystywana także w sportowym modelu YZF-R 125, wyposażona jest teraz w system zmiennych faz rozrządu VVA, chociaż pozostawiono tylko jeden wałek w głowicy. Żaden z konkurentów nie dysponuje w tej chwili tak skomplikowanym silnikiem. Co prawda mimo tych modyfikacji moc jednostki nie wzrosła ani o ćwierć konika (bo zgodnie z przepisami nie mogła), jednak moment obrotowy ma teraz znacznie lepiej ułożoną krzywą, a zużycie paliwa zmalało.

Jednak sama jednostka napędowa to nie wszystko. W motocyklu zmieniono praktycznie wszystkie inne podzespoły, poczynając od aluminiowej ramy, poprzez zawieszenia, a na wzornictwie nadwozia kończąc. Przedni hamulec wyposażony został w radialny czterotłoczkowy zacisk i całkiem sporą, niemal 300-milimetrową tarczę. Ze względu na niewielką masę maszyny taki układ jest w zupełności wystarczający nawet do bardzo agresywnego hamowania. Ponieważ mały MT jest w zasadzie obranym z owiewek sportowym modelem YZF-R 125, wyposażony został w bardzo sztywną ramę typu Deltabox, masywny przedni widelec USD oraz lekki, dwuramienny aluminiowy wahacz tylnego koła.
Uliczne zabawy
Gdy już zasiądziemy za sterami motocykla, od razu przyjmujemy sportową pozycję, którą wymusza układ setów podnóżków, siedziska i kierownicy. Motocykl jest na tyle mały i siedzimy tak blisko przodu, że niemal da się zajrzeć od góry do przedniego reflektora, co znakomicie ułatwia agresywną jazdę po winklach. Co ciekawe, nawet nieco wyżsi kierowcy nie będą odczuwać dyskomfortu jeżdżąc tą maszyną, za to ci zdecydowanie niżsi mogą mieć problemy z dosięgnięciem stopami do ziemi. Taka już jest uroda „Emteka”, jest krótki, ale za to wysoki w siedzisku.
Są plusy i minusy
Decydując się na zakup małego MT musisz mieć świadomość kilku jego drobnych mankamentów. Po pierwsze, ze względu na charakter nadwozia nie jest wyposażony w absolutnie żaden schowek. Jeżeli więc będziesz chciał przewieźć coś więcej niż dokumenty i telefon, lepiej od razu zabierz z domu plecak albo przynajmniej załóż spodnie typu bojówki, z obszernymi kieszeniami. Po drugie, pasażera owszem da się przewieźć, ale ani ty, ani on nie będziecie mieli z tego większej przyjemności. Miejsca jest po prostu mało, ale to w końcu naked – kto by na stałe jeździł z pasażerem?

Dane techniczne – Yamaha MT-125:
Yamaha MT-125
| SILNIK | |
| Typ: | czterosuwowy, chłodzony cieczą |
| Układ: | jednocylindrowy |
| Pojemność skokowa: | 124,7 ccm |
| Średnica x skok tłoka: | 52,0 x 58,6 mm |
| Stopień sprężania: | 11,2:1 |
| Moc maksymalna: | 15 KM (11 kW) przy 9000 obr./min |
| Moment obrotowy: | 11,8 Nm przy 8000 obr./min |
| Zasilanie: | elektronicznie sterowany wtrysk paliwa |
| Smarowanie: | pod ciśnieniem, z mokrą miską olejową |
| PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
| Sprzęgło: | wielotarczowe, mokre |
| Skrzynia biegów: | sześciostopniowa |
| Napęd tylnego koła: | łańcuch rolkowy |
| PODWOZIE | |
| Rama: | stalowa, przestrzenna, typu Deltabox |
| Zawieszenie przednie: | widelec teleskopowy USD KYB, Ø 41 mm, bez możliwości regulacji, skok 130 mm |
| Zawieszenie tylne: | wahacz dwuramienny z lekkich stopów, centralny amortyzator KYB, regulacja wstępnego napięcia sprężyny, skok 114 mm |
| Hamulec przedni: | pojedynczy, tarczowy, Ø 292 mm, zacisk czterotłoczkowy, ABS |
| Hamulec tylny: | pojedynczy, tarczowy, Ø 220 mm, zacisk dwutłoczkowy, ABS |
| Opony przód / tył: | 100/80-17 / 140/70-17 |
| WYMIARY I MASY | |
| Wysokość siedzenia: | 810 mm |
| Masa z płynami: | 140 kg |
| Zbiornik paliwa: | 10 l |
| Długość: | 1960 mm |
| Szerokość: | 800 mm |
| Rozstaw osi: | 1325 mm |
| Minimalny prześwit: | 140 mm |
| Kąt pochylenia główki: | 26° |
| Wyprzedzenie: | 95 mm |
| DANE EKSPLOATACYJNE: | |
| Prędkość maksymalna: | 120 km/h |
| Zużycie paliwa: | 2,3 l/100 km (w teście) |
| Zasięg: | powyżej 300 km |
CENA: 20 990 zł
IMPORTER: Yamaha Motor Polska
Zdjęcia: Tomasz Parzychowski








