fbpx

Drugi dzień Grand Prix Indonezji nie zawiódł oczekiwań – najpierw emocjonujące rozstrzygnięcia w kwalifikacjach, a potem niemniej trzymający w napięciu Sprint. Największe powody do świętowania ma na razie Jorge Martin, który jest w życiowej formie i właśnie objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej MotoGP!

Zaskakujące kwalifikacje na start dnia

Sobota już od rana zapowiadała się ciekawie. Wszystko to po tym, jak w piątkowych treningach na Mandalice zaledwie szesnasty był Pecco Bagnaia, co oznaczało dla niego konieczność startu w Q1. W pierwszej części czasówki zawodnicy narzucili zresztą świetne tempo, poprawiając nowy rekord toru, dopiero co ustanowiony w piątek przez Aleixa Espargaro

Ostatecznie Q1 zakończyło się dość sensacyjnymi wynikami. Najlepszy był Luca Marini, który zdawał się łapać tempo po słabszym występie w piątek. Jedną dziesiątą wolniejszy od Włocha był jego rodak, zawodnik fabrycznego teamu Ducati… Enea Bastianini! Jego zespołowy kolega Pecco Bagnaia odpuścił na ostatnim kółku, przez co do wyścigu ruszy dopiero z trzynastego pola. 

Q2 również rozpoczęło się od sensacji. Najpierw w szesnastym zakręcie upadł Marco Bezzecchi, a po chwili, po prostym błędzie w tym samym miejscu – Jorge Martin. W międzyczasie świetnie spisywali się zawodnicy Aprilii i to oni prowadzili na półmetku drugiej czasówki. Potem jednak rewelacyjne tempo na jednym kółku narzucił Luca Marini, schodząc poniżej bariery 1’30, ustanawiając nowy rekord toru Mandalika. Dla Włocha to pierwsze pole position w karierze MotoGP! Jednocześnie Marini to już siódmy zawodnik w tym roku, który świętował wygrane kwalifikacje.

Obok Mariniego, który przecież wraca po kontuzji, na polach startowych ustawią się Maverick Viñales oraz Aleix Espargaro. Drugą linię zajmą z kolei Fabio Quartararo, dla którego to wyrównanie najlepszych w tym roku kwalifikacji, a także Brad Binder oraz Jorge Martin, który wyglądał na nieco rozkojarzonego po odpadnięciu Bagnaii w Q1. 

Sporo emocji w Sprincie

Ze startu Sprintu świetnie wyszedł, ruszający z pole position Luca Marini, dzięki czemu prowadził w pierwszym zakręcie. Na wyjściu z pierwszego łuku idealną linię obrał jednak Maverick Viñales, skutecznie wyprzedzając Włocha i zostając nowym liderem. Na trzecie miejsce awansował Fabio Quartararo, a czwarty był Brad Binder. Na piątą lokatę zaraz po starcie przeskoczył Jorge Martin, podczas gdy poza TOP10 plasował się lider mistrzostw Pecco Bagnaia. Już w jedenastym zakręcie upadł z kolei Marc Marquez, który zdążył nadrobić dwie pozycje względem pól startowych. 

„Martinator” nie zamierzał tracić czasu i już na drugim okrążeniu był trzeci, rzucając się w pogoń za drugim Marinim. Po chwili, w szesnastym zakręcie doszło do kontrowersyjnego upadku Aleixa Espargaro Brada Bindera. Hiszpan odważnie wszedł po wewnętrznej pod łokieć zawodnika KTM-a, ale wyraźnie przesadził z atakiem. Aprilii z numerem #41 uciekł przód, a Espargaro ściągnął z toru także Bindera. Co ciekawe, sędziowie uznali, że był to jednak incydent wyścigowy! Nie jest to pierwsza kontrowersyjna decyzja, jaką podjęto w tym sezonie… 

Na czele tymczasem uciekał Viñales, który po czterech okrążeniach miał już blisko sekundę przewagi nad Marinim. W międzyczasie na piątą lokatę przebił się Marco Bezzecchi, a na świetnym szóstym miejscu jechał Fabio di Giannantonio, którego w przyszłym roku w Gresini Racing zastąpi Marc Marquez. Co ciekawe, siódmy Enea Bastianini ciągle utrzymywał się przed swoim team-partnerem Pecco Bagnaią, nie zostawiając mu miejsca na atak. 

Już w połowie piątego kółka Martin nie tylko dojechał do Mariniego, ale niemalże z marszu postanowił go wyprzedzić. Jorge wyszedł na drugie miejsce, ale ciągle tracił dziewięć dziesiątych do lidera. Zmieniło się to dwa okrążenia później, gdy zawodnik Pramac Racing w końcu „przełamał” swojego rodaka i zbliżył się do niego na cztery dziesiąte. Na pięć kółek przed metą Martin w świetnym stylu wyprzedził Vinalesa i… od razu rzucił się do ucieczki.

 

Do liderów w międzyczasie dojeżdżali też zarówno Marini, jak i Bezzecchi – TOP4 dzieliło tylko półtorej sekundy. Gdy Vinales tylko spadł na drugie miejsce, tuż za jego plecami znalazł się Marini. Wydawało się, że Włoch dysponuje lepszym tempem od zawodnika Aprilii i atak jest kwestią czasu. Nie trwało to długo, a Luca w końcu wyprzedził Mavericka i wyszedł na drugie miejsce. I podczas gdy w końcówce wszyscy skupiali się na walce Vinalesa i Bezzecchiego o najniższy stopień „podium”, na czele malała przewaga Martina. Na trzy kółka przed metą Marini zmniejszył ją z siedmiu do czterech dziesiątych sekundy.

Jorge Martin liderem mistrzostw! Ducati z tytułem

Na przedostatnim okrążeniu Marini zaliczył jednak małą „wysiadkę” i przez to sporo stracił do lidera. W efekcie Jorge Martin niezagrożony minął metę na pierwszym miejscu, wygrywając czwarty Sprint z rzędu! Dla Hiszpana najważniejsze było jednak to, że dopiero na ósmej lokacie finiszował jego główny rywal Pecco Bagnaia. To sprawiło, że Hiszpan został nowym liderem klasyfikacji generalnej MotoGP, w której ma teraz przewagę siedmiu punktów nad Bagnaią!

Drugi na finiszu był Luca Marini, a czołową trójkę – zaledwie sześć dni po operacji złamanego obojczyka – uzupełnił Marco Bezzecchi. Ostatecznie czwarty był początkowy lider Maverick Viñales, a piątkę zamknął – po naprawdę udanej sobocie – Fabio Quartararo. Ostatnie punkty w Sprincie zgarnęli jeszcze Fabio di Giannantonio, wracający po kontuzji Enea Bastianini, obrońca tytułu Pecco Bagnaia oraz Jack Miller.

Jednocześnie mistrzostwo świata konstruktorów wywalczyło już Ducati! Włoski producent wygrał dotychczas jedenaście z czternastu rozegranych wyścigów oraz dwanaście z piętnastu Sprintów. Efekt jest taki, że po raz czwarty z rzędu Ducati świętuje mistrzostwo, jednak tym razem wyjątkowo wcześnie – do końca sezonu wciąż został wyścig o GP Indonezji oraz pełnych pięć rund Grand Prix.

W Moto2 po pole position sięgnął Aron Canet, który o zaledwie trzy tysięczne sekundy wyprzedził Manuela Gonzaleza. Lider mistrzostw Pedro Acosta wystartuje z czwartego pola. Z kolei w Moto3 kwalifikacje wygrał Diogo Moreira, ustanawiając o 0,040 sek lepszy czas od lidera mistrzostw Jaume Masii.

W niedzielny poranek (czasu lokalnego) zawodników MotoGP czeka jeszcze 10-minutowa rozgrzewka. Start wyścigu klasy królewskiej zaplanowano na godzinę 9:00 naszego czasu (15:00 na torze Mandalika).

Wyniki Sprintu MotoGP podczas GP Indonezji 2023:

(Punktuje TOP9 według schematu 12-9-7-6-5-4-3-2-1)

  ZAWODNIK KRAJ TEAM CZAS/STRATA
1 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP23) 19m 49.711s
2 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +1.131s
3 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +2.081s
4 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +2.720s
5 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +3.121s
6 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP22) +4.203s
7 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP23) +4.981s
8 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP23) +5.465s
9 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +7.852s
10 Miguel Oliveira POR RNF Aprilia (RS-GP22) +8.942s
11 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +12.034s
12 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP23) +14.015s
13 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16)* +14.823s
14 Raul Fernandez SPA RNF Aprilia (RS-GP22) +15.699s
15 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +23.331s
16 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) +24.894s
17 Pol Espargaro SPA Tech3 GASGAS (RC16) +27.169s
18 Alex Rins SPA LCR Honda (RC213V) +28.980s
19 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +43.090s
  Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP23) DNF
  Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) DNF

Wyniki kwalifikacji MotoGP do GP Indonezji 2023:

  ZAWODNIK KRAJ TEAM CZAS/STRATA
1 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) 1’29.978s
2 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.031s
3 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP23) +0.154s
4 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.538s
5 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +0.720s
6 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP23) +0.764s
7 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP22) +0.788s
8 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +0.886s
9 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.930s
10 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +0.992s
11 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP23) +1.083s
12 Miguel Oliveira POR RNF Aprilia (RS-GP22) +1.215s
  Q1:      
13 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP23) 1’30.626s
14 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP23) 1’30.713s
15 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) 1’30.729s
16 Pol Espargaro SPA Tech3 GASGAS (RC16) 1’31.006s
17 Raul Fernandez SPA RNF Aprilia (RS-GP22) 1’31.031s
18 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16) 1’31.034s
19 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) 1’31.143s
20 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) 1’31.192s
21 Alex Rins SPA LCR Honda (RC213V) 1’31.458s
KOMENTARZE