Rajd Dakar 2021 będzie wyglądać zupełnie inaczej niż tegoroczna edycja – potwierdziło to A.S.O, organizator najtrudniejszego rajdu świata. Jakie zmiany czekają na zawodników oraz fanów?
Na skróty:
Najważniejszą zmianą będzie całkowicie nowa trasa. Co prawda Rajd Dakar 2021 odbędzie się również w Arabii Saudyjskiej, ale trasa na której będą zmagać się zawodnicy będzie wolniejsza i bardziej techniczna. Organizatorzy zapowiadają również wprowadzenie kilku nowych reguł i wymagań – mają one na celu zwiększenie bezpieczeństwa motocyklistów oraz quadowców.
Nowa, bardziej techniczna trasa
Najważniejszą zmianą będzie wyznaczenie całkowicie nowej trasy – żaden z odcinków nie będzie oparty o trasę zeszłorocznej edycji. Ma to związek ze zmianą podejścia organizatora do kwestii bezpieczeństwa. Trasy będą bardziej techniczne i zdecydowanie wolniejsze. Wyznaczenie całkowicie nowej trasy wyrówna również szanse zawodników, którzy pierwszy raz pojawią się w Arabii Saudyjskiej oraz w większym stopniu sprawdzi umiejętności techniczne. Kolejną zmianą dot. bezpieczeństwa będzie obecność na motocyklach oraz quadach systemu ostrzegającego przed niebezpieczeństwem – kiedy system wykryje, że zawodnik znajduje się w strefie, w której znajdują się niebezpieczne miejsca ostrzeże zawodnika specjalnym sygnałem dźwiękowym. Ponadto, w niektórych miejscach zawodnicy spotkają się z ograniczeniami prędkości do 90 km/h.
Wreszcie poduszki powietrzne
Może i nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie, ale biorąc pod uwagę prędkości z jakimi podróżują motocykliści na kolejnych etapach, to całkiem rozsądne wydaje się wyposażenie ich w poduszki powietrze, które zdecydowanie poprawią szanse na wyjście cało z opresji. Obecność poduszek powietrznych będzie sprawdzana przed wyjazdem na trasę etapu.
Koniec z nauką roadbooka
Od tego roku zawodnicy będą otrzymywać roadbook, a więc swojego rodzaju mapę rajdu na 10 minut przed wyjazdem na trasę odcinka specjalnego. Ten zwyczaj mogliśmy obserwować już w tym roku – roadbooki były rozdawane na chwilę przed wyjazdem na trasę na kilku etapach – rozwiązanie sprawdziło się.
Nowy zwyczaj wyrównuje szanse zawodników, którzy nie posiadają zaplecza technicznego i zmuszeni są np. sami serwisować motocykl przed kolejnym dniem – takim motocyklistom zwyczajnie może nie starczyć czasu na zapoznanie się z roadbookiem. Dodatkowo od 2021 zawodnicy będą również otrzymywać roadbook w wersji elektronicznej.
JAK CZYTAĆ ROADBOOK? WSZYSTKO CO MUSISZ WIEDZIEĆ: OZNACZENIA, PRZEWIJANIE ORAZ SYMBOLE
Co z motocyklem?
Już w trakcie kolejnego rajdu Dakar, dojdzie do bardzo ciekawej zmiany w przepisach: zawodnicy będą mogli wykorzystać tylko 6 tylnych opon, a to w praktyce wymusi na zawodnikach wolniejszą jazdę i znacząco powinno wpłynąć na ich bezpieczeństwo. Dodatkowo motocykliści będą musieli jeździć zdecydowanie bardziej zachowawczo ze względu na inne ograniczenia serwisowe. Organizator przewidział kary np. za wymianę tłoka (nawet jeśli reszta silnika nie będzie rozkręcana), a ponad to w trakcie tankowania, motocykliści nie będą mogli dokonywać napraw.
To jednak nie koniec. Zmiany o których wspominamy powyżej, to obostrzenia regulaminowe nałożone tylko na samych zawodników. Organizator próbował wprowadzić już od 2021 roku specjalne zwężki na dolocie powietrza w celu ograniczenia mocy maksymalnej silników – to rozwiązanie zostało jednak oprotestowane przez producentów. Finalnie ograniczenia mocy będą dopiero wprowadzone od 2022 roku. Producenci w zamian zobowiązali się do zamrożenia prac nad rozwojem silników.
Zasady Rajdu Dakar 2021. Ma to sens?
Na pierwszy rzut oka nowe zasady wydzierają z Rajdu Dakar ducha i emocje związane ze ściganiem po bezdrożach. Z drugiej strony musimy wziąć pod uwagę to co wydarzyło się w poprzedniej i jeszcze wcześniejszych edycjach. Liczne wypadki sprawiają, że organizatorzy muszą poskramiać zapędy samych zawodników w trosce o ich bezpieczeństwo. Tylko w edycji 2020 w klasie motocykli zginęło dwóch doświadczonych zawodników: Paulo Gonçalves i Edwin Straver. Pamiętajmy również, że wielu innych odniosło poważne rany, w tym zawodnik Orlen Team, Adam Tomiczek. To wszystko sprawia, że zmiany mogą okazać się całkiem rozsądne, a wręcz konieczne dla świetlanej przyszłości Dakar Rally.
Rajd Dakar 2021 wystartuje już 3 stycznia 2021 w Arabii Saudyjskiej, w mieście Dżedda (Jeddah). Trasa rajdu zatoczy koło (przez miejscowość Ha’il) i zakończy się 15 stycznia również w miejscowości Dżedda.