fbpx

Sprzęt z Almotu łączy nowoczesny wygląd, nowoczesne rozwiązania techniczne z silnikiem sprzed prawie sześciu dekad.

Junak 905, choć wygląda jak lekki motocykl, to motorower. Wiele osób oglądających go nie mogło w to uwierzyć, lecz to fakt: ma silnik o pojemności poniżej 50 ccm i prędkość maksymalną ograniczoną do 45 km/h. Podobnie inni użytkownicy drogi: mocno dziwiło ich, że ten, tak dynamicznie wyglądający motocykl przemieszcza się tak majestatycznie. Lecz czego oczekiwać od czterosuwowej pięćdziesiątki? Na pewno nie powalających przyspieszeń.
Zastosowany w Junaku 905 silnik w prostej linii wywodzi się z Hondy Cub wprowadzonej do produkcji w 1958 roku. Z niewielkimi zmianami produkują go do tej pory i stosują w wielu modelach motorowerów. Od początku charakteryzował się wysoką kulturą pracy, pięknym dźwiękiem i bardzo małym apetytem na paliwo. Naprawdę trzeba się starać, aby spalanie przekroczyło 2 l/100 km.
Przekazany do testu Junak nie był jeszcze dotarty, więc silnik nie miał szansy wykazać pełni swoich możliwości. Do tego trzeba przejechać około ośmiuset kilometrów. W „naszym” junaczku zdjęto blokadę prędkości, wiec w ruchu miejskim nie czułem się jak zawalidroga. Limitowane możliwościami motorowerowego silniczka przyspieszenia rekompensowała doskonała trakcja, pozwalająca na szybkie pokonywanie co ciaśniejszych winkli miejskich ulic.
Pewność prowadzenia osiągnięto, stosując wzmocnienia usztywniające grzbietową ramę (wyglądają trochę jak kratownica). To oraz motocyklowe zawieszenia zapewniają motorowerowej konstrukcji sztywność na poziomie motocyklowym. Ogumienie może się wydawać trochę za szerokie jak na motorower, jednak nie zwiększa w znaczący sposób oporów toczenia, a wizualnie daje bardzo pozytywny efekt. Sportowy charakter motoroweru podkreślają takie elementy, jak analogowy obrotomierz z wyświetlaczem prędkości, tarcza hamulcowa z zaciskiem pomalowanym na czerwono czy zawieszenie przednie upside-down.
Kompletną porażką jest natomiast sterowanie ssaniem. Zamiast typowej manetki na kierownicy, mamy trudno dostępną dźwignię przy gaźniku. Obsługiwanie jej podczas jazdy jest w zasadzie niemożliwe.
Junak 905 jest bardzo atrakcyjną ofertą dla tych, którzy mają ograniczone uprawnienia do prowadzenia jednośladów. Dzięki bardzo niskiemu spalaniu na pełnym zbiorniku można przejechać ponad 700 km. Jeśli myślicie o oszczędnościach na codziennych dojazdach, ta „pięćdziesiątka” jest godna uwagi.

Dane techniczne Junak 905
SILNIK
Typ > czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ > jednocylindrowy
Rozrząd > OHC, 2 zawory
na cylinder
Pojemność skokowa >
49 ccm
Moc maksymalna > 2,79 kW (3,8 KM)
Zasilanie > gaźnik
Smarowanie > mokra miska olejowa
Rozruch > elektryczny/nożny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło > wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów > czterostopniowa
Napęd tylnego koła > łańcuch
PODWOZIE
Rama > stalowa, rurowa
Zawieszenie przednie > teleskopowe, upside-down
Zawieszenie tylne > wahacz wleczony, jeden element resorująco-tłumiący
Hamulec przedni > tarczowy, hydrauliczny
Hamulec tylny > bębnowy, mechaniczny
Ogumienie przód / tył > 90/90-17 / 110/80-17
wymiary i masy
Długość > 2210 mm
Szerokość > 870 mm
Wysokość > 1250 mm
Masa własna pojazdu > 128 kg

cena 5 749 zł
Importer: ALMOT Mikołaj Sibora spółka komandytowa, ul. Gniewkówiec 3, 88-180 Złotniki Kujawskie, tel. +48 52 35 17 669

Eksploatacja
Zasięg motocykla 730 km
Prędkość maks. 45 km/h, w teście 64 km/h
Zbiornika paliwa 14 l

KOMENTARZE