fbpx

Tuż po rozpoczęciu Nowego Roku oddajemy w Wasze ręce najnowszy numer „Świata Motocykli”, przy okazji składając Wam najserdeczniejsze życzenia. Bez względu na to, czy w tym 2024 roku będziemy świętować sukcesy, czy może uciekać przed porażkami, będą nam towarzyszyły motocykle. A tych w styczniowym wydaniu jest jak zwykle sporo: Andrzej testował nowe Suzuki GSX-S1000GX, Paweł podjął się porównania Multistrady V2S i V4 Rally, a Eliasz – modeli GasGas-a. Pełne ręce roboty miał też Lech, który sprawdził Harleya-Davidsona Low Ridera ST, Junaka Classico oraz wyjątkowy „nawet nie motorower”. Na dokładkę customowa, radziecka wersja Vespy oraz historia pierwszego polskiego zlotu fanów marki Royal Enfield w Himalajach. Miłej lektury!

Dział towarzyski: MotoGP 2023 i 2024

Niezwykle emocjonujący i rekordowo długi sezon MotoGP 2023 dobiegł końca nieco ponad miesiąc temu. W pierwszym roku rozgrywania sprintów Ducati pobiło kilka rekordów, duża liczba zawodników walczyła z kontuzjami, a Pecco Bagnaia po raz drugi z rzędu został mistrzem świata. Emocje po tej rywalizacji nieco już opadły, przez co wszyscy są już nakręceni na sezon 2024. Trudno sie temu dziwić, skoro doszło do kilku konkretnych roszad personalnych.

Premiera: Suzuki GSX-S1000GX

Im dłużej Andrzej przygląda się globalnej motoryzacji, tym bardziej cieszy się, że jest motocyklistą. Nasza grupa społeczna jest tak rozkapryszoną klientelą, że nawet maszyny, które ulegają powszechnym trendom, muszą oferować nam ponadprzeciętne osiągi. Poznajcie bardzo wygodne, bardzo rozsądne i bardzo szybkie Suzuki – model GSX-S1000GX.

Sprawdzian: Ducati Multistrada V2S vs. Multistrada V4 Rally

W ramach rodziny Multistrada Ducati proponuje dwie wersje – V2 i V4. Jednak po uwzględnieniu wszystkich konfiguracji wyposażenia i pakietów mamy do dyspozycji kilkanaście motocykli. W nasze ręce wpadły wersje V4 Rally Travel & Radar oraz V2S Travel. Paweł sprawdził, czy w bezpośrednim starciu maszyny te mogą być względem siebie konkurencyjne.

Sprawdzian: Harley-Davidson Low Rider ST

Większości użytkowników motocykli, niebędących entuzjastami tej marki, Harley-Davidson kojarzy się ze starym dziadem i maszyną ledwo toczącą się po drodze. Lech proponuje po prostu pójść do salonu i zrobić jazdę próbną nowym Low Riderem ST. Wtedy najprawdopodobniej zmienicie zdanie.

Sport: GASGAS MC czy EC?

Eliasz już po raz drugi miał okazję przetestować offroadowe modele GASGAS na sezon 2024. Tym razem na Słowację zwerbował FIlipa Miętkę, który nie tylko pomógł w najtrudniejszej części pracy – jeździe, ale też zadbał o materiał wideo. Na miejscu przywitała ich ulewa, więc było bardzo ślisko, mokro i wesoło. Filipowi się podobało, jego kamerze trochę mniej.

Zabytek: Puch Maxi S 50

Przyznajemy, że pojazd tej kategorii jeszcze nigdy w historii naszego magazynu nie był opisywany. Mało tego – wszystko wskazuje na to, że nawet nie jest zdefiniowany w kodeksie drogowym. No chyba, że w kategorii maszyn wolnobieżnych.

Strefa bez prawka: Junak Classico 125

W miejskich skuterach liczy się nie tylko treść, czyli jednostka napędowa, ale także forma, która określa współczynnik lansu. W tej kategorii nowy Junak Classico plasuje się w lechowym rankingu całkiem wysoko.

Historia wg Lecha: Jutta Kleinschmidt

Lech uświadomił sobie, że w ogólnie nie zachowując parytetów, w dziale „Historia wg Lecha” ani razu nie wspominał o kobietach. Niniejszym rozpoczął proces naprawczy – przed Wami Jutta Kleinschmidt, zwana też „Królową Pustyni”. To idealny moment na to, by poznać jej historię – w końcu już 5 stycznia startuje Rajd Dakar 2024!

Motolegenda: Kawasaki Z1300

Kawasaki Z1300 przez lata stało na redakcyjnym parkingu. Jego właścicielem był nieodżałowany Krzysztof Wydrzycki, wieloletni redaktor naczelny Świata Motocykli. Jak wspomina Paweł, ta maszyna nawet w czasie postoju wzbudzała niezwykłe emocje. W końcu zastosowane w niej rozwiązania technologiczne do dzisiaj cieszą się szacunkiem.

Custom: Wiatka Elektron WP150 – Butcher Garage

Radziecka kopia Vespy – nazwana Wiatką – swój pierwowzór przypominała tylko z wyglądu. Technicznie była katastrofą, a ostatnie sztuki zjechały z linii produkcyjnej w 1979 roku. Po świecie chodzi tymczasem trzech typów – Alex, Mitya i Miha – którzy pod marką „Butcher Garage” (z ang. garaż rzeźnika) bez żadnych świętości do tej pory cięli i tuningowali Vespy, a tym razem postanowili wskrzesić i usprawnić rodzimą Wiatkę Elektron.

Używka: Suzuki GSX-S1000A / FA

Suzuki w popularnej serii GSF dopiero w 2007 roku zrezygnowało z pancernego olejaka, którego konstrukcja bazowała na jednostkach sprzętów sportowych z lat 80. Wielu motocyklistów do dzisiaj wspomina ten świetny silnik, nie biorąc jednak pod uwagę, że pod koniec produkcji był on mocno przestarzały. Nadszedł jednak czas zmian.

Jak to działa: Hamulce tarczowe (cz. 1)

Hamulce tarczowe nie są niczym nowym w motocyklowych świecie. Rozwiązanie to ma bardzo dużo zalet, a technologie zostały doprowadzone niemal do perfekcji. Najlepsze współczesne maszyny są w stanie wyhamować z 200 km/h do zera w kilka sekund. Paweł prezentuje rozwiązania, które umożliwiają zyskanie tak nieziemskich parametrów.

Dookoła komina: Iwonicz i okoliczne sanatoria

Pretekstem Lecha do tego weekendowego wyjazdu było zakończenie sezonu motocyklowego organizowanego pod koniec października przez Erwina Gorczycę. Mo było więc spodziewać się zarówno ciekawych maszyn, jak i momentami trudnych, „poza asfaltowych” tras.

Za horyzont: Kangooride 2023

Idea spotkania z motocyklistami w Himalajach rodziła się w Witoldzie Palaku od dawna. Indyjskie góry penetrował na kilku motocyklach od 11 lat, cały czas pozostając wiernym marce Royal Enfield. Pokochał Indie do tego stopnia, że razem z partnerką przejechał je całe dookoła, odwiedzając wszystkie 28 stanów. A potem postanowił zorganizować pierwszy polski zlot motocyklowych w Himalajach… 

Po więcej zapraszamy do najnowszego wydania magazynu.
Do kupienia m.in. w:

Zamówienie prenumeraty: sklep.swiatmotocykli.pl

 

KOMENTARZE