fbpx

Prawdopodobnie w żadnym segmencie dobór opon nie jest tak kluczowy dla użyteczności motocykla jak w off-roadzie, a w szczególności w przypadku turystycznych enduro.

Nawet najlepszy wspinacz nie da rady wejść bezpiecznie (o ile w ogóle) na jakikolwiek szczyt w klapkach czy szpilkach. Tak samo jest w przypadku motocykli terenowych. Sytuacji nie ratują nawet niesamowicie dopracowane systemy elektroniczne. Wciąż najważniejszą robotę wykonują solidne opony z właściwym bieżnikiem.
Tymczasem tak jak szeroki jest segment motocykli off-roadowych, tak samo szeroki jest wybór opon do nich. Nawet doświadczone „brudasy” mają problem z odpowiednim doborem ogumienia. Nie powiemy wam, które jest idealne, bo takie nie istnieje. Każdy ma swoje preferencje i tylko metoda prób i błędów pozwoli znaleźć to, co odpowiada naszym potrzebom. Ale postaramy się pomóc Wam w zawężeniu poszukiwań do konkretnej podgrupy, w której znajdziecie gumy najlepiej spełniające wasze oczekiwania.

Jazda po drogach szutrowych jest wymagająca dla opon!

Turystyczne enduro

Głównym założeniem motocyklowych SUV-ów jest ich wszechstronność. I choć rzeczy do wszystkiego zwykle okazują się do niczego, to na szczęście nie jest tak w przypadku tych jednośladów. Wytrzymałe podwozia, dobrze ustawione zawieszenia, ergonomia oraz charakterystyka silnika rzeczywiście zapewniają wszechstronność. Bezpiecznie i komfortowo przewiozą nas nawet dookoła świata – czy po europejskich asfaltach, czy po bezdrożach wschodu, Afryki lub Południowej Ameryki. Wystarczy postawić go na odpowiednich oponach.
Jeśli nawet nie masz zamiaru zjeżdżać z asfaltu i planujesz szybkie przeloty autostradami oraz ganianie po przełęczach, bez wahania możesz zawęzić swoje poszukiwania do opon turystycznych lub sportowo-turystycznych. Są znacznie cichsze od opon z zacięciem terenowym, a do tego są od nich bardziej poręczne i przyczepne. Lecz poza asfaltem ten typ ogumienia, oprócz mizernej trakcji, ma także mniejszą wytrzymałość na uszkodzenia ze względu na bardziej miękkie barki bieżnika. Zatem jeśli przewidujesz, że niekiedy przyjdzie Ci porzucić asfalt na rzecz terenu, zastanów się nad oponami opony z segmentu Trail. Pogrupowaliśmy je pod kątem przeznaczenia.

Adventure

10-20% bezdroża / 80-90% asfalt
W zestawieniu z oponami typowo szosowymi, ich konstrukcja jest wzmocniona. Bieżnik jest agresywniejszy i ułożony bardziej poprzecznie, co zapewnia lepszą trakcję na luźnym podłożu.

Testy opon - Maroko

Nie są to jednak opony wyczynowe, więc hamowanie i przyczepność odbiegają od standardów opon stricte terenowych, ale są wystarczające na terenowych dojazdówkach. Nieźle radzą sobie na szosie. Co prawda są nieco głośniejsze od opon sportowo-turystycznych i zapewniają od nich mniejszą przyczepność i poręczność na zakrętach, lecz nie są to drastyczne różnice. Z dynamiczną, turystyczną jazdą radzą sobie bez problemu, oferują dobre hamowanie oraz przyczepność na mokrym i suchym asfalcie. To najlepszy wybór, jeśli jedynym off-roadem, z jakim się spotkasz, jest łatwa droga szutrowa.

Przykładowe opony:

Michelin Anakee 3
Metzeler Karoo Street
Dunlop TrailSmart
Pirelli Scorpion Trail
Bridgestone Battlax A41

On/off

30-50% bezdroża / 70-50% asfalt
Jeśli lubisz zwiedzać świat nie tylko z perspektywy asfaltu i nawierzchnie twoich tras zmieniają się jak w kalejdoskopie, potrzebujesz tego typu kompromisu. Bieżnik opon w tej grupie jest agresywniejszy, wyższy i gęstszy niż w łagodniejszej opcji. Pozwalają na zabawę w trochę trudniejszym terenie, oferują większą przyczepność i lepsze hamowanie na szutrze czy ziemi, a nawet na piasku i w błocie (o ile nie bardzo grząskim).

Opony turystyczne

Ponadto skuteczniej amortyzują drobne nierówności czy kamienie.
Niestety, zalety są okupione znacznie niższą trwałością, w szczególności na asfalcie, na którym pogarszają się ich osiągi. Pogarsza się poręczność, przyczepność i hamowanie, nasila się hałas i rosną wibracje podczas jazdy z wyższą prędkością. Autostradowe przeloty nie są ich żywiołem. Źle znoszą dynamiczną jazdę. Wolą, gdy prawy nadgarstek i sportowe zapędy są pod kontrolą, w szczególności na mokrym asfalcie.

Przykładowe opony:

Michelin Anakee 2
Metzeler Karoo 3
Dunlop Trailmax
Pirelli Scorpion Rally STR

Off-road

80-100% bezdroża / 20-0% asfalt

Najbardziej bezkompromisowa grupa, przeznaczona do jazdy w poważnym terenie. Wprawdzie niektóre modele mają homologację drogową, jednak przejazdy asfaltami powinny ograniczać się do krótkich dojazdów do terenu.

Triumph

Na utwardzonych drogach znikają w oczach, a ich zachowanie pozostawia wiele do życzenia. W razie deszczu wymagają od kierującego dużej wstrzemięźliwości. Fatalny jest także komfort jazdy – szum i wibracje mogą być uciążliwe. W dodatku nie zawsze daje się je dobrze wyważyć. Za to bez problemu pojadą w każdym terenie – błoto, piach, korzenie, śliska trawa – to nie będzie stanowiło problemu. Lepsze właściwości terenowe mają tylko wyczynowe opony enduro, które jednak nie wytrzymałyby zbyt długo na kołach ciężkich enduraków.

KOMENTARZE