To prawdziwa gratka dla miłośników klasycznej motoryzacji – na Cross Country Motocykli Zabytkowych i Klasycznych w okolicach Sochaczewa pojawiły się dwa wyjątkowe Junaki. Na pierwszy rzut oka to zabytki, ale ich serce kryje współczesną, unikatową technologię – silniki V2 z rozrządem opartym na rotacyjnych stawidłach.
Takie okazje nie zdarzają się często. Na zaproszenie organizatorów Cross Country Motocykli Zabytkowych i Klasycznych, rozgrywanego w dniach 22–24 sierpnia w okolicach Sochaczewa, pojawiły się dwa niezwykłe motocykle. I to nie do końca zabytkowe – większość podzespołów Junaków jest wprawdzie oryginalna, ale ich serce to absolutna nowość. Oba zostały wyposażone w silniki skonstruowane i zbudowane współcześnie. Co więcej, są to konstrukcje unikatowe – w układzie V2, z rozrządem opartym nie na klasycznych zaworach, lecz na rotacyjnych stawidłach.
Sprawdź relację z X edycji Cross Country Motocykli Zabytkowych i Klasycznych – kliknij tutaj!


Tomasz Kuśnierz i Sebastian Szymaniak zaczęli rozważać zastosowanie takiego systemu rozrządu jeszcze w czasach studenckich, około 2007 roku. Po latach projektowania i praktycznych prób, w 2016 roku udało im się uruchomić pierwszy sprawny silnik jednocylindrowy, a w 2020 roku światło dzienne ujrzał kompletny silnik OHRV (Over Head Rotary Valves) w układzie V2. Mało tego – powstała także spółka OHRV Motorcycle Engines, która buduje takie jednostki napędowe na indywidualne zamówienie. Przy pojemności 1093 cm³ silnik generuje 70 KM przy 6 500 obr./min oraz 90 Nm przy 4 200 obr./min.
Udało nam się nawet nagrać pracę silnika, co jednoznacznie potwierdza, że nie jest to tylko efektowna dekoracja, lecz w pełni sprawna i funkcjonująca jednostka. Oba motocykle są całkowicie jezdne i na imprezę dotarły o własnych siłach.
Zapraszamy do obejrzenia nie tylko zdjęć, ale przede wszystkim – filmu!





