Nowoczesne rozwiązania w klasycznym opakowaniu, komfort i dobra cena – to standard Yamahy XVS Midnight Star.

Yamaha XVS 1300 Midnight Star 2007


REKLAMA
Advertisement

Wersja 1300 wyjechała na drogi w rok po premierze XVS 1900 Midnight Star, prawdziwego kolosa z największym na świecie, chłodzonym powietrzem dwucylindrowcem. Opracowanie wersji z mniejszym silnikiem, lżejszej o 50 kg, bardziej poręcznej i tańszej było dla Yamahy koniecznością, bowiem dla ogromnej rzeszy motocyklistów wersja 1900 była za ciężka i za droga.


Fot. materiały prasowe


Fot. materiały prasowe

Nowy silnik, dobry styl

Powyżej: kokpit ma nowoczesną formę i elegancko wygląda. Poniżej: wysoki komfort to w dużej mierze zasługa obszernego siodła kierowcy i grubo wyściełanego siedziska pasażera.

Wersja 1300 bardzo przypadła do gustu paniom, lubującym się w klasykach. Niższa masa, łatwiejsze prowadzenie i nisko osadzone siedzisko kierowcy były dla nich niezwykle istotne. Ale mniejsza Midnight Star przyciągała nabywców jeszcze czymś innym – nowocześniejszymi rozwiązaniami.


Fot. materiały prasowe


Fot. materiały prasowe

Silnik otrzymał rozrząd OHC z wałkami rozrządu w głowicy (w 1900 – OHV) i czterema zaworami na cylinder, chłodzenie cieczą (w 1900 – powietrzem) oraz krótkoskokowy układ korbowy, sprzyjający szybkobieżności. Dokuczliwe wibracje niwelują dwa wałki wyrównoważające. Podobnie jak Midnight Star 1900, wersja 1300 ma wtrysk paliwa, napęd tylnego koła paskiem zębatym i obszerne, bardzo wygodne siodło. Nie tylko wyglądem wyraźnie nawiązuje do większej odmiany, bo i jakością wykonania. Każdy detal jest dopracowany. Nie żałowano chromu, a dla podkreślenia klasycznego stylu na cylindrach odlano żebra, imitujące chłodzenie powietrzem.
Gustowny jest też przedni reflektor i skromny zestaw wskaźników, pozbawiony obrotomierza. Całość prezentuje się bardzo interesująco.

 

Fabryka radości

Powyżej: Pasek zębaty przekazuje napęd na tylne koło. Jest czysty i cichy, skutecznie łagodzi szarpnięcia. Doskonale spisuje się w modelu Midnight Star 1300. Poniżej: od 2010 r. Midnight Star dysponuje zintegrowanym systemem hamulcowym UBS, w którym zawsze hamowane są dwa koła. Wraz z układem hamulcowym UBS nie wprowadzono niestety systemu przeciwpoślizgowego ABS. Pojawił się dopiero w 2015 r.


Fot. materiały prasowe


Fot. materiały prasowe

Układ nośny Midnight Star 1300 oparty jest na stalowej, podwójnej ramie kołyskowej. Z przodu pracuje tradycyjny widelec teleskopowy, który – ze względu na mocne pochylenie – nieco utrudnia prowadzenie. Trzeba się przyzwyczaić do geometrii podwozia i trochę potrenować, by nabrać wprawy, zwłaszcza w pokonywaniu łuków.
Choć przy przednim kole znajdziemy dwie tarcze hamulcowe, skuteczność układu pozostawia nieco do życzenia. Te drobne wady nie zmieniają faktu, że jazda Midnight Star 1300 to prawdziwa przyjemność. Komfort jest wysoki, silnik, choć ma „tylko” 73 KM, bez trudu radzi sobie z 300-kilogramową „ślicznotką”. Faktem jest jednak, że może pochwalić się wysokim momentem obrotowym nawet na niskich i średnich obrotach.
Średnie zużycie paliwa nie przekracza zazwyczaj 5,5 l/100 km, a skrzynia biegów działa cicho i precyzyjnie. Przełożenia można zmieniać albo tradycyjnie, podbiciem, albo piętą.

 

Tylko dwie poprawki

Yamaha XVS 1300 Midnight Star

Powyżej i poniżej: Yamaha XVS 1300 Midnight Star 2007 r. Do dzisiaj motocykl niemalże się nie zmienił.


Fot. materiały prasowe


Fot. materiały prasowe

Jak wiadomo, klasyki modernizowane są raczej rzadko. Midnight Star 1300 potwierdza tę regułę. Do 2010 r. zmieniała się jedynie kolorystyka. W sezonie 2011 pojawił się zintegrowany układ hamulcowy UBS, dzięki któremu hamowane są zawsze dwa koła. UBS znacząco poprawia stabilność motocykla, zwłaszcza przy hamowaniu awaryjnym.
Zaskoczeniem było, że wraz z nowym systemem hamulcowym nie wprowadzono układu przeciwpoślizgowego ABS. Zaczęto go montować dopiero od 2015 r. Była to ostatnia modernizacja Midnight Star 1300.
Od strony technicznej w ciągu 10 lat produkcji motocykl zmienił się niewiele. Zachował też swój początkowy, elegancki wygląd. Na szczęście nikt nie próbował go zmienić. Do dzisiaj pozostał także wzorem trwałości i niezawodności. Nie występują w nim powtarzające się usterki, a silnik bez problemu wytrzymuje przebiegi rzędu 100 tysięcy kilometrów. Midnight Star 1300 to motocykl ze wszech miar godny polecenia tym wszystkim, którzy cenią piękno rasowych klasyków, a jednocześnie doceniają nowoczesne rozwiązania, podnoszące komfort i bezpieczeństwo.

 

Dane techiczne i ceny Yamaha XVS 1300 Midnight Star

SILNIK
Typ > czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ > V2, 60?
Rozrząd > OHC, 4 zawory na cylinder
Pojemność skokowa > 1304 ccm
Średnica i skok tłoka > 100 i 83 mm
Stopień sprężania > 9,5 : 1
Moc maks. > 53,5 kW (73 KM) przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy > 106 Nm przy 4000 obr./min
Zasilanie > wtrysk paliwa, 40 mm
Smarowanie > z mokrą miską olejową
Rozruch > elektryczny
Zapłon > elektroniczny, TCI
przeniesienie napędu
Silnik-skrzynia biegów > koła zębate, 1,556
Sprzęgło > wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów > pięciostopniowa
Przełożenia > I-2,769; II-1,778; III-1,381; IV-1,115; V-0,969
Napęd tylnego koła > paskiem zębatym, 2,333
podwozie
Rama > zamknięta, podwójna, stalowa
Zawieszenie przednie > teleskopowe, 41 mm, skok 135 mm
Zawieszenie tylne > wahacz wleczony, centralna kolumna resorująco-tłumiąca, skok 110 mm
Hamulec przedni > tarczowy, podwójny, 298 mm, dwutłoczkowe zaciski pływające
Hamulec tylny > tarczowy, 298 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający
Opony przód i tył > 130/90-M16 i 170/70-B16
wymiary i masy
Dł. i szer. i wys. > 2490 i 1000 i 1145 mm
Wysokość siedzenia > 690 mm
Rozstaw osi > 1690 mm
Minimalny prześwit > 145 mm
Kąt pochylenia główki ramy > 58?
Masa pojazdu gotowego do jazdy > 304 kg
Dopuszczalna masa całkowita > 513 kg
dane eksploatacyjne i obsługowe
Przegląd techniczny > co 10 000 km
Wymiana oleju > co 10 000 km (3,2 l), z filtrem co 20 000 km (3,4 l)
Olej silnikowy > 10 W 40
Olej teleskopowy > SAE 15, 0,49 l w każdej goleni widelca
Luz zaworowy przy zimnym silniku > ssące – 0,09-0,13 mm; wydechowe – 0,14-0,18 mm
Akumulator > 12V 18Ah
Świece zapłonowe > NGK LMAR7A-9
Odstęp elektrod świec zapłonowych > 0,8-0,9 mm
Ciśnienie w ogumieniu > z przodu 2,5 bar, z tyłu 2,8 bar

Poniżej: silnik to wzór trwałości. Wytrzymuje przebiegi rzędu 100 tys. km.


Fot. materiały prasowe


Fot. materiały prasowe

Eksploatacja
Prędkość maks.: 174 km/h
Zużycie paliwa: 4,6-5,5 l/100 km
Przyśpieszenia: 0-100 km/h 5,0 s (V bieg) 60-100 km/h 5,9 s (V bieg)
Zbiornik paliwa: 19 l

 

Zalety
+ Elastyczny i oszczędny silnik
+ Wysoka jakość wykonania
+ Wysoki komfort jazdy
+ Atrakcyjny wygląd
+ Ładne brzmienie silnika

 

Wady
– nieco za słabe hamulce
– podwozie wymagające przyzwyczajenia

 

KOMENTARZE


REKLAMA
Polecane artykuły
47 zawodników i chyba największa rywalizacja sezonu. Nic dziwnego, za…
To, co się wydarzyło na marokańskich serpentynach, przerosło moje najszczersze…