fbpx

Projekt Yard Built powstał po to, aby przemieniać motocykle Yamaha z segmentu Sport Heritage w wyjątkowe egzemplarze rozpalające wyobraźnię i pasję kierowców, którzy pragną motocykli wykonanych specjalnie dla nich.

Na skróty:

Kolejny rozdział tej historii rozpoczyna magazyn „LowRide”, który przyjął wyzwanie Yamahy. „LowRide” to włoskie czasopismo poświęcone cruiserom i chopperom. Zespół redakcyjny wpadł na pomysł transformacji nowej Yamahy XV950 Sport Heritage w street racera o rzemieślniczym sznycie, podkreślającym sportowy charakter pojazdu. Chciał stworzyć coś naprawdę niesamowitego, więc zainteresował się dziedzictwem Yamahy, decydując się „odkurzyć” styl lat 80. za pomocą repliki legendarnej Yamahy FZ750 – słynnego sportowego motocykla ulicznego (na zdjęciu obok).

Kluczową sprawą było uzyskanie efektownego wyglądu za pomocą stosunkowo niewielu odwracalnych i łatwych do wykonania przeróbek. Chodziło też o to, by nie wprowadzać radykalnych zmian i by utrzymać niezawodność i funkcjonalność standardowego modelu.

Dynamiczna, lecz łatwa w prowadzeniu nowa Yamaha XV950 zdążyła już udowodnić, że dysponuje dużym potencjałem na rynku customów.

Zobacz także

Nowe Yamahy XV950/R – znamy ceny

Świetnie się bawiliśmy, prowadząc nową Yamahę XV950 na skąpanych słońcem krętych drogach Kalifornii podczas testów prasowych – mówi Giuseppe Roncena, redaktor naczelny „LowRide”. – A gdy pojawiliśmy się na zatłoczonych ulicach Mediolanu, doceniliśmy łatwość, z jaką prowadzi się ten motocykl i dosłownie zostawialiśmy za sobą iskry, podjeżdżając pod Apeniny – a to za sprawą doskonałego przyspieszenia jego dwucylindrowego silnika. W naszym projekcie próbowaliśmy uwolnić jego sportową duszę, ale bez szwanku dla łatwości prowadzenia, wygody i godnej pozazdroszczenia równowagi. Nasz zespół poradził sobie z transformacją stylistyki bez straty dynamiki i funkcjonalności.

Pasjonat motoryzacyjnych modyfikacji, lider projektu XV950 Pure Sports Danilo Secli wyjaśnił, na czym polega ta filozofia:

Naprawdę uwielbiamy radykalne interpretacje, jednak tym razem bardziej zależało nam na tym, aby zrobić coś więcej poza wywołaniem wspaniałego wrażenia. Nasze dzieło zostało drobiazgowo zaprojektowane w każdym szczególe i zbudowane na potrzeby najlepszych pokazów motocykli typu custom. Chcieliśmy także, aby nasz model umożliwiał kierowcy zabranie pasażera np. podczas jazdy na zlot. Chcieliśmy pokazać pomysły, które mogłyby zostać z łatwością skopiowane i mamy nadzieję, że Yard Built XV950 Pure Sports zainspiruje ludzi w świecie motocykli typu custom do wypróbowania nowych możliwości. Niezwykła historia Yamahy stanowiła dla nas niewyczerpane źródło inspiracji – spośród najbardziej symbolicznych modeli Yamahy wybraliśmy legendarny FZ750 jako ten, który jest najbardziej wartościowym reprezentantem całej epoki. Każdy może sobie wyobrazić swojego idealnego street racera, nasz wygląda właśnie tak. Został stworzony po to, by bawić i robić wrażenie bez szwanku dla bezpieczeństwa i jakości, jakimi cechuje się Yamaha. Pure Sports jest unikalny, sportowy, ale nie ekstremalny. Każdy może jeździć tym motocyklem i docenić go. Dzięki temu, jak została zbudowana Yamaha XV950, raczej nie będziesz potrzebował kosztownych części zamiennych ani nieodwracalnych modyfikacji, by zrealizować swoje marzenie”.

Radykalna zmiana wyglądu standardowego motocykla jest łatwa, ale modyfikacja wyglądu przy jednoczesnej poprawie dynamiki, bez odcinania czy spawania czegokolwiek i przy zachowaniu niskich kosztów i poszanowaniu oryginalnego projektu – to już znacznie trudniejsze zadanie. Pure Sports bardzo się różni od modelu standardowego, chociaż podwozie, mechanizmy i elektryka pozostały oryginalne.

Wykorzystując półowiewkę i osłony boczne inspirowane Yamahą FZ750, zespół „LowRide” bazował na motocyklu Yamaha XV950 z systemem ABS. Styl modelu, który nazwano Pure Sports – zgodnie z napisem na owiewce legendarnego FZ750 – został opracowany przez włoskiego projektanta Oberdana Bezziego. Wszystkie elementy są przykręcane, zmiany są odwracalne i odtwarzalne, co umożliwia stworzenie łatwego do zmontowania nadwozia z metalu lub kompozytów. Takie rozwiązanie ułatwia pracę dealerom, specjalistom od modyfikacji i entuzjastom motocykli, którzy będą tworzyć swoje własne interpretacje.

Technicznym koordynatorem projektu jest Andrea Radaelli z Radikal Chopper, mediolański customizer, wyróżniony podczas targów EICMA Custom 2013 i Motor Bike Expo 2014 w kategorii Scrambler & Racer. W oparciu o jego sugestie nadwozie zostało ręcznie wykonane przez Simone Lecca z Metal Bike, który tworzy unikalne egzemplarze z aluminium w swoim warsztacie niedaleko Turynu. Żadnych odlewanych modeli czy trójwymiarowych projektów – to jest praca rzemieślnicza, oparta jedynie na szkicach, wykonywana bezpośrednio na motocyklu. Stalowa kierownica rurowa wzmacnia półowiewkę, a osłony boczne są mocowane do ramy za pomocą standardowych punktów mocowania.

Malowanie wykonane przez studio Kaos Design jest wyjątkowe dzięki specjalnemu efektowi zadrapań, który podkreśla ręczną robotę w srebrnym i metalicznym kolorze. Czarno-czerwona, pastelowa grafika to reprodukcja wzoru Yamahy FZ750 z 1985 roku, która łączy elementy rzemieślnicze ze standardowym zbiornikiem paliwa.

Pozycja kierowcy jest bardziej sportowa, lecz niezbyt ekstremalna i może być z łatwością regulowana za sprawą dwóch mocowań. Podnóżki są standardowe. Skórzane siedzisko zostało wykonane przez Laboratorio della Pelle e del Cuoio i jest wyższe o około 120 mm.

Opony, obręcze, system ABS, widelec, rama, mechanizmy i cała elektryka także są w pełni standardowe. Jedynym ustępstwem w sferze dźwięku jest rura wydechowa typu 2-w-1, specjalnie zaprojektowana przez HP Corse; końcówka w kształcie trapezu jest bardziej kompaktowa i lżejsza od oryginalnej.

Yard Built (z ang. zbudowany na podwórzu) to projekt Yamahy, która zaprasza do współpracy utalentowanych customizerów motocykli w celu stworzenia specjalnych egzemplarzy Yard Built. Te motocykle mają dostarczać inspirujących pomysłów dla klientów, chcących zmodyfikować swoje Yamahy.

KOMENTARZE