fbpx

Yamaha reklamuje serię MT hasłem „Dark Side of Japan”. Czy motocykl o małej pojemności jest w stanie utrzymać wysoki poziom, który narzuciły rewelacyjne MT-07 i MT-09?

Yamaha MT-125 w praktyce

Yamaha MT-125 - test

Motyw przewodni serii MT pasuje do charakteru dwu- i trzy cylindrowych motocykli Yamahy. Lecz czy jednocylindrowy motocykl o pojemności 125 ccm jest w stanie kultywować „mroczny klimat”, czy też to marketingowy obciach?

MT-125 bez wątpienia broni się wyglądem. Godnie reprezentuje nowy styl naked bike’ów japońskiego producenta. Wykonanie jest wysokiej jakości, a materiały nie odbiegają od tych, które spotkamy w większych modelach serii. Jedyna rzecz, której mi brakowało, to regulacja odległości dźwigni hamulca przedniego, jednak taki luksus trudno spotkać w klasie 125.

Yamaha MT-125 - test

Po zajęciu miejsca za kierownicą szybko przestałem wybrzydzać. Na MT-125 czułem się jak na pełnoprawnym motocyklu. Pozycja jest wygodna, trochę sportowa, bo ciało pochyla się lekko do przodu. Na „jamasze” odnajdą się i panowie, i panie o długich nogach. Z jednej strony to plus, z drugiej minus. Gabaryty maszyny sprawiają, że nawet wysocy posiadacze prawa jazdy kat. B będą mogli wygodnie korzystać z tego jednośladu, ale gdy motocykl przypadnie do gustu osobie niższej, będzie ona sięgać do ziemi jedynie palcami.

Na same plusy zasługuje silnik. Ma 15 KM, dokładnie tyle, ile może mieć jednoślad prowadzony przez kierowcę z prawkiem „B”. Yamaha nabiera prędkości z przyjemną dynamiką i nie zatyka się nawet na niskich obrotach.

Podwozie i hamulce wydają się zaprojektowane na wyrost. Motocykl prowadzi się lekko i pewnie. Czujemy, że moglibyśmy jechać nim zdecydowanie szybciej niż 120 km/h, do których bez problemu się rozpędza. Widelec typu USD, choć brak mu regulacji, dba o trakcję przedniego koła. Również tylne zawieszenie bardzo dobrze radzi sobie z dynamiczną jazdą (w nim można ustawić wstępne napięcie sprężyny). Przedni zacisk hamulcowy został zamontowany radialnie. Z niemal 300-milimetrową tarczą współpracuje tak skutecznie, że MT-125 pozwala nawet na zabawę w stoppie.

Yamaha MT-125 - test

Yamaha oferuje ten model z układem ABS. Taka inwestycja może się bardzo szybko zwrócić: system pomaga w sytuacjach awaryjnych i ułatwia kierowcy uniknięcie upadku. MT-125 to zdecydowanie jeden z najlepszych (o ile nie najlepszy) motocykli klasy 125. Bardzo chętnie skonfrontujemy go z konkurencją. Cena – 19 200 złotych za wersję z ABS-em – nie jest mała. Otrzymujemy jednak maszynę, która świetnie wygląda i spełni oczekiwania nawet rosłych jeźdźców.

Yamaha MT-125 - test

Dane techniczne Yamaha MT-125

Yamaha MT-125 - test

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą

Układ: singiel

Rozrząd: SOHC, 4 zawory na cylinder

Pojemność skokowa: 124,7 ccm

Stopień sprężania: 11,2:1

Moc maksymalna: 15 KM (11 kW) przy 9000 obr./min

Moment obrotowy: 12,4 Nm przy 8000 obr./min

Zasilanie: wtrysk paliwa

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Sprzęgło: wielotarczowe

Skrzynia biegów: sześciostopniowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: stalowa Deltabox

Zawieszenie przednie: USD, średnica 41mm

Zawieszenie tylne: amortyzator centralny, regulacja napięcia wstępnego

Hamulec przedni: dwutłoczkowy, tarczowy, średnica 292 mm, ABS

Hamulec tylny: jednotłoczkowy, tarczowy, średnica 230 mm, ABS

Opony przód I tył: 100/80?17 I 130/70-17

WYMIARY I MASY

Dł. I Szer. I Wys.: 1955 I 740 I 1040 mm

Wysokość siedzenia: 810 mm

Rozstaw osi: 1355 mm

Minimalny prześwit: 140 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 140 kg (ABS)

Fot. Yamaha

Yamaha MT-125 - testFot. Yamaha

KOMENTARZE