Ostatnie zmiany w prawie miały za zadanie nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo bezpośrednie użytkowników drogi, ale również pośrednie: prawnie zdefiniowano pojecie: „korytarz życia”, dzięki czemu służby sprawniej mogą poruszać się na zatłoczonych trasach, do osób potrzebujących pomocy.

To jednak nie koniec usprawnień. Trwają prace nad rozwinięciem systemu ostrzegania przed nadjeżdżającym pojazdem uprzywilejowanym. Do tej pory o tym, że w niedalekiej odległości od nas znajduje się pojazd uprzywilejowany dowiadywaliśmy się z sygnału dźwiękowego oraz świetlnego. System ten sprawdza się od lat, ale ma swoje wady.

12 lutego odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych, w trakcie którego rozpoczęto prace nad wprowadzeniem tzw. trzeciego sygnału.

Czym jest trzeci sygnał?

„Trzeci sygnał” w znaczący sposób ułatwi przejazd pojazdom uprzywilejowanym oraz pomoże kierowcom pojazdów znajdujących się na drodze, aby Ci mieli odpowiednio dużo czasu na zareagowanie. O co w tym chodzi? „Trzeci sygnał”, to urządzenie, które będzie emitować sygnał radiowy, dochodzący do kierowców pojazdów, znajdujących się na drodze. Kierowcy zostaną poinformowani o nadjeżdżającym pojeździe poprzez komunikat: „Uwaga! Pojazd na sygnale! Proszę ułatwić przejazd!” Urządzenie zamontowane na pojeździe uprzywilejowanym np. przerwie na chwilę obecnie słuchaną audycje radiową – dzięki temu kierowca będzie mieć więcej czasu na przygotowanie się i odpowiednią reakcję

Tzw. trzeci sygnał w sytuacji ratowania życia może przerwać każdą audycje na rzecz tej, która ratuje życie. Każdy pojazd – na czas ratowania życia – staje się mobilną rozgłośnią radiową. Nawet wyłączone radio uruchomi się, komunikat zostanie przekazany. Trzeci sygnał umożliwia wcześniejszą reakcję, umożliwia wcześniejsze tworzenie korytarza życia

-czytamy na portalu prawodrogowe.pl

Komunikat ten usłyszy każdy kierowca, który będzie mieć włączone radio, również to w interkomie motocyklowym, dlatego ta informacja jest również istotna dla nas motocyklistów. 

Obecnie używane sygnały świetlne i dźwiękowe są sprawdzonym sposobem, ale niestety mają swoje wady. Przede wszystkim takie ostrzeżenie jest słabo widoczne w ruchu miejskim oraz w korku. Realny zasięg sygnału dźwiękowego to z kolei 50 m. Do tego odbiór sygnału dźwiękowego może utrudnić głośne słuchanie muzyki czy rozmowa przez telefon. W takim przypadku „trzeci sygnał” może okazać się zbawienny! Urządzenie będzie nadawać z odległości 200 metrów, a sam komunikat będzie nadawany zarówno w formie głosowej jak i tekstowej.


źródło: prawodrogowe.pl

 

KOMENTARZE