fbpx

Jadąc w korku, my – motocykliści – możemy wyprzedzać i omijać inne pojazdy, przy czym w obu przypadkach przepisy prawa o ruchu drogowym zobowiązują nas do zachowania bezpiecznego odstępu.

Bezpieczny odstęp należy rozumieć jako odstęp pomiędzy pojazdami, który w razie nagłego hamowania lub zatrzymania się tego, który nas poprzedza, pozwoli na uniknięcie zderzenia. Zależy on w szczególności od: prędkości pojazdów, stanu technicznego hamulców, nawierzchni drogi, warunków atmosferycznych czy rodzaju pojazdu.

Porada prawna

Co ciekawe, kierowca samochodu wyprzedzający motocykl zobowiązany jest do zachowania co najmniej jednego metra odstępu od motocykla podczas wykonywania manewru wyprzedzania. Ma on więc znacznie mniejsze pole do manewru podczas poruszania się po jednym pasie ruchu. Jeżeli kierowca samochodu podczas wyprzedzania albo omijania, nie zachowując przy tym metrowego odstępu, spowoduje kolizję lub wypadek, wiecie już, po czyjej stronie będzie wina za zdarzenie.
Wyprzedzamy po lewej stronie pojazdu wyprzedzanego – jeśli nie jest to jezdnia jednokierunkowa lub występują co najmniej dwa pasy ruchu w tym samym kierunku na obszarze zabudowanym albo trzy poza obszarem zabudowanym. Manewr wykonujemy po prawej, gdy pojazd przed nami sygnalizuje zamiar skręcenia w lewo.

Linia ciągła

Należy pamiętać o znaczeniu linii ciągłych. Możemy jechać obok samochodu, który stoi na czerwonym świetle, pod warunkiem, że jest obok niego na tyle dużo miejsca, iż przejedziemy bez przekraczania czy nawet najeżdżania na linię ciągłą. Poruszanie się po linii przerywanej odbędzie się w majestacie prawa, gdy będziemy używać kierunkowskazów, sygnalizując manewr zmiany pasa ruchu.
Pamiętajmy, że prawo zobowiązuje nas do tego, aby w trakcie przeciskania się w korku nie przekraczać i nie najeżdżać na linię ciągłą. A jeśli przekraczamy linię przerywaną, to z włączonym odpowiednim kierunkowskazem.
Mimo, że przepisy nie zabraniają w wyżej opisanych przypadkach poruszać się między samochodami, to spełnienie wymaganych warunków na drodze może okazać się trudne, w szczególności, gdy kierowcy samochodów nie zjeżdżają na prawą stronę pasa i nie umożliwiają motocyklistom zachowania odpowiedniego odstępu do bezpiecznego wykonania manewru.
Podstawa prawna: art. 22, 23, 24 Ustawy Prawo o ruchu drogowym.

KOMENTARZE