fbpx

Seria Duke, a zwłaszcza modele 790 i 1290 mocno namieszały na rynku nakedów. Są wściekłe, piorunująco szybkie i niesamowicie zwinne, na tyle, że nikt nie śmiał prosić o więcej. A jednak, właśnie dostaliśmy więcej!

Po tym jak w zeszłym roku mieliśmy okazję przejechać się Dukiem 790, autentycznie nas zamurowało i przyznaliśmy, że ksywka skalpel jest w pełni uzasadniona. Na ulicy nie brakowało nam niczego, jedynie na torze nieco sztywniejsze i regulowane zawieszenie byłoby fajnym dodatkiem. KTM już w momencie premiery zapowiadał taką wersję, ale myśleliśmy, że dorzucą tylko nowe amorki. Tymczasem, zmieniło się znaacznie więcej. Amortyzatory oczywiście są inne – WP Apex z pełną regulacją. Ale nowe są też półki, wahacz zamontowany pod większym kątem i układ dźwigienek tylnego amortyzatora.


REKLAMA

Jeśli już robić podwozie do sportu, to i pozycja musi być odpowiednio sportowa. Podnóżki są więc cofnięte i umieszczone wyżej. Siedzenie też jest wyżej, ale kierownice już wysunięto do przodu i obniżono. Zmieniono też koła na lżejsze, a masa nieresorowana łącznie spadła o 1,2 kg To są jednak zmiany kosmetyczne w porównaniu z silnikiem. Dwucylindrową rzędówkę z 790-tki przede wszystkim rozwiercono do 890 ccm. W większych cylindrach wylądowały kute tłoki, a całość przykryto nową głowicą, w której pracują większe zawory obsługiwane przez wałki z ostrzejszymi krzywkami zaworowymi. Efekt? Przyrost mocy o 15 KM (do 121KM) i momentu o 12 Nm (do 99Nm). Takie osiągi przy wadze 166 kg robią wrażenie, ale trzeba to jeszcze wyhamować. Tego zadania już nie powierzono ByBre tylko Brembo, a dokładniej zaciskom Stylema. Do tego oczywiście pełen pakiet elektroniki czyli Cornering ABS, regulowana kontrola trakcji, system kontroli uślizgu koła (!), zmienne tryby jazdy w tym track i supermoto oraz oczywiście Quickshifter góra/dół. Znając KTM, systemy nie będą jednak dominowały nad wrażeniami z jazdy i można spodziewać się niezłego rzeźnika!

 

 

DANE TECHNICZNE

KTM Duke 890R

SILNIK

Typ: dwucylindrowy, chłodzony cieczą i olejem, 4V DOHC

Układ: rzędowy

Pojemność skokowa: 890 ccm

Średnica x skok tłoka: 90,7 x 68,8 mm

Moc maksymalna: 121 KM

Moment obrotowy: 99 Nm

Zasilanie: wtrysk paliwa

Smarowanie: mokra miska olejowa

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło: koła zębate

Sprzęgło: mokre, wielotarczowe antyhoppingowe PASC

Skrzynia biegów: sześciostopniowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: stalowa, kratownicowa

Zawieszenie przednie: widelec USD WP APEX Ø 48mm, pełna regulacja, skok 140 mm

Zawieszenie tylne: amortyzator cenralny WP APEX, pełna regulacja, skok 150 mm

Hamulec przedni: podwójny, tarczowy Ø320 mm, czterotłoczkowy zacisk radialny Brembo Stylema Monobloc

Hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy Ø240 mm, zacisk jednotłoczkowy

Opony przód / tył: 120/70ZR17 /180/55ZR17

ELEKTRONIKA

ABS: cornering abs, regulowany

Kontrola trakcji: tak, regulowana

Inne: zmienne tryby jazdy, kontrola uślizgu tylnego koła, wheelie control, bluetooth

WYMIARY I MASY

Wysokość siedzenia: 834 mm

Minimalny prześwit: 206 mm

Kąt pochylenia główki ramy: 24,3°

Masa pojazdu bez płynów: 166 kg

Zbiornik paliwa: 14l

 

Super Duke 1290R

Plotki o nowym Super Duke żyły w internecie już od dłuższego czasu. Nie było jednak wiadomo za wiele. Po zapowiedzi ponad dwustukonnego Ducati Streetfightera V4, od razu podniosła się dyskusja, że KTM musi podnieść moc do zyliarda koni tak jak Włosi, bo inaczej stracą koronę, prestiż i takie tam. Austriacy stwierdzili, że na razie wypisują się z takiego mierzenia tabelkami i nie potrzebują robić Super Duke’a od nowa. Wszak 180 KM i 140 Nm w motocyklu bez owiewek to nadal osiągi zakrawające o absurd, więc skupiono się na podwoziu. Rama jest całkowicie nowa. Wciąż stalowa kratownicowa, ale po pierwsze mniejsza, a po drugie, trzykrotnie sztywniejsza! Druga rzecz, to kompozytowa rama pomocnicza, stworzona na wzór tej z Duke 790, czyli jak jeden element pełniący funkcję konstrukcyjną i stylistyczną. Wahacz także jest nowy – dłuższy i umieszczony bliżej przedniej zębatki, co ma zapewnić lepszą kontrolę i przyczepność w trakcie przyspieszania. Słowo „nowe” będzie się jeszcze przez chwilę powtarzało. Tyczy się ono chociażby całego zawieszenia. Nowe są półki, teleskopy WP Apex oraz amortyzator WP Apex – oba lżejsze i z pełną regulacją. No i koła są nowe i lżejsze. Zbiornik też jest zmieniony, natomiast systemy elektroniczne zostały zaktualizowane.

Trochę się tego nazbierało, a przecież nie wspomniałem jeszcze o silniku… Tu akurat nie ma wielu zmian – głównie chodziło o to, żeby dostosować się do norm Euro5. Dlatego pojawił się zapłon z dwiema świecami na cylinder, nowe wtryskiwacze i przepustnice, udoskonalony system Ride-By-Wire, zmodernizowane kanały dolotowe w głowicy i zawory dolotowe – o tej samej średnicy, ale obrobione w innej technologii. Przy okazji próbowano poszukać podzespołów silnika, które można odchudzić, ale nie było to łatwe. W 2017 roku tak zredukowano ich masę, że nie bardzo było z czego zrzucać. Zdjęto jedynie 0,8 kg dzięki innym mocowaniom chłodnicy i cieńszym karterom. Jedną z bardziej odczuwalnych zmian, będzie zapewne modernizacja skrzyni biegów. Jest teraz ciaśniej spasowana, a koła zostały utwardzone, więc zmiany biegów będą jeszcze szybsze, a trwałość większa. Na koniec, KTM stwierdził, że Super Duke R wygląda za łagodnie, więc sprawił, że sylwetka jest jeszcze agresywniejsza, a to co dało się narysować ostrzejszą kreską, tak też zostało narysowane. Niby zmiany niewielkie, ale Super Duke i bez nich był wspaniały!

DANE TECHNICZNE

KTM Super Duke 1290R

SILNIK

Typ: dwucylindrowy, chłodzony cieczą, 4V DOHC

Układ: widlasty 75°

Pojemność skokowa: 1301 ccm

Średnica x skok tłoka: 108 x 71 mm

Moc maksymalna: 180 KM

Moment obrotowy: 140 Nm

Zasilanie: wtrysk paliwa

Smarowanie: mokra miska olejowa

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Silnik-sprzęgło: koła zębate

Sprzęgło: wielotarczowe, mokre, antyhoppingowe PASC obsługiwane hydraulicznie

Skrzynia biegów: sześciostopniowa

Napęd tylnego koła: łańcuch

PODWOZIE

Rama: stalowa, kratownicowa

Zawieszenie przednie: WP Apex Ø48 mm, pełna regulacja, skok 125 mm

Zawieszenie tylne: wahacz jednostronny, amortyzator centralny, pełna regulacja, skok 140 mm

Hamulec przedni: podwójny, tarczowy Ø320 mm, czterotłoczkowe zaciski radialne Brembo Stylema

Hamulec tylny: pojedynczy, tarczowy Ø240 mm, dwutłoczkowy zacisk stały Brembo

Opony przód / tył: 12/70ZR17 /200/55ZR17

ELEKTRONIKA

ABS: cornering abs, regulowany

Kontrola trakcji: regulowana

Inne: zmienne tryby jazdy, wheelie control, kontrola uślizgu tylnego koła, tempomat, system bezkluczykowy, automatyczne wyłączanie kierunkowskazów, doświetlanie zakrętów, bluetooth,

WYMIARY I MASY

Wysokość siedzenia: 835 mm

Minimalny prześwit: 160 mm

Kąt pochylenia główki ramy: 25,2°

Masa pojazdu bez paliwa: 189 kg

Zbiornik paliwa: 16 l

KOMENTARZE

REKLAMA