fbpx

Jedna z sensacji targów EICMA w Mediolanie, Yamaha YZF-R1 po 17 latach od premiery została zaprojektowana od nowa, bez kompromisów, z wykorzystaniem technologii używanych dotychczas tylko na torach MotopGP.

Prezesi i menadżerowie Yamahy dali wolną rękę inżynierom i projektantom: to ma być całkiem nowy sportowy motocykl o najwyższych osiągach, zaprojektowany od zera i bez ograniczeń.

Naszpikowana wyszukaną technologią zaczerpniętą prosto z MotoGP, nowa Yamaha YZF-R1 jest czysto sportowym motocyklem, opracowanym przede wszystkim na tor wyścigowy.

Nowy, kompaktowy, rzędowy, 4-cylindrowy, 4-zaworowy silnik crossplane (z wykorbieniami w dwóch płaszczyznach) osiąga moc 200 KM i dostarcza liniowo narastający potężny moment obrotowy, czego efektem mają być doskonałe osiągi. Z kolei nowe podwozie o krótkim rozstawie osi, dzięki zastosowaniu magnezowej ramy pomocniczej i magnezowych kół, waży tylko 199 kg w stanie gotowym do jazdy i 179 kg na sucho.

Długa lista zaawansowanych technologii elektronicznych nadaje YZF-R1 miano super-motocykla nowej generacji. Zastosowano w nim zaczerpnięte z MotoGP, najnowocześniejsze technologie elektronicznego sterowania. Dzięki analizie danych pochodzących z wielu czujników zamontowanych w silniku oraz podwoziu, nowy, zaawansowany układ elektroniczny R1 umożliwia kierowcom uzyskanie maksymalnej kontroli nad silnikiem i podwoziem.

Nowa Yamaha YZF-R1 została wyposażona w 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy (Inertial Measurement Unit – IMU), po raz pierwszy w historii zastosowany w maszynie dopuszczonej do użytku na drogach. Wśród zainstalowanych systemów trzeba wymienić wrażliwą na przechył kontrolę trakcji, kontrolę uślizgu i uniesienia przedniego koła, quickshifter, kontrolę startu, ABS i zunifikowany system hamowania UBS oraz wiele innych. Po raz pierwszy każdy kierowca może korzystać z technologii stosowanej w YZR-M1 – motocyklu zawodników MotoGP, Valentino Rossiego i Jorge’a Lorenzo.

Sercem nowego, 4-cylindrowego, rzędowego silnika o pojemności 998 ccm jest wał korbowy zaprojektowany w technologii crossplane. Ta technologia, dostarczająca mocny, liniowo przyrastający moment obrotowy i umożliwia kierowcy pełną eksploatację wysokiej mocy wyjściowej nowego YZF-R1. Koncepcja crossplane oryginalnie została opracowana z pomocą Valentino Rossiego do motocykli MotoGP. Najnowsza generacja R1 korzysta z tej innowacyjnej technologii.

Yamaha YZF-R1 2015 jest wyposażona w nową, aluminiową ramę Deltabox opracowaną w celu zapewnienia precyzyjnego prowadzenia. Silnik został użyty jako integralna część ramy i jest do niej przymocowany na sztywno w czterech punktach: dwóch przy głowicy cylindra i dwóch przy skrzyni korbowej.

Przednie hamulce mają dwie tarcze o średnicy 320 mm, które są wyposażone w nowe, 4-tłoczkowe zaciski monoblock i przewody ze stali nierdzewnej oraz nową dźwignię hamulca. Kompaktowy system tylnego hamulca wykorzystuje tarczę o średnicy 220 mm, z jednotłoczkowym zaciskiem typu pin-slide.

Jako pierwszy motocykl produkowany seryjnie, nowa Yamaha YZF-R1 jest wyposażona w 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy (IMU), który natychmiastowo dostarcza dane z jazdy do ECU. IMU składa się z trzech żyroskopowych czujników, które mierzą nachylenie maszyny, kołysanie i zbaczanie z kursu, a także z trzech czujników przeciążenia „G”, które przekazują dane na temat przyspieszenia/opóźnienia oraz nachylenia lewo/prawo i w górę/w dół. Poprzez stałą analizę danych 125 razy na sekundę, IMU ustala pozycję i zachowanie R1. Następnie dane są przesyłane za pomocą systemu CAN (Controller Area Network) do ECU, które dokonuje obliczeń w czasie rzeczywistym i natychmiast dostosowuje różne systemy sterowania elektronicznego w celu uzyskania optymalnych osiągów i wysokiego poziomu kontroli.

Yamaha wyprodukuje też wersję limitowaną motocykla R1, skierowaną do profesjonalnych zespołów i bardzo doświadczonych kierowców, którzy oczekują najdoskonalszych osiągów na torze i w wyścigach. YZF-R1M będzie zawierał niezwykle zaawansowane wyposażenie, takie jak elektroniczne zawieszenie wyścigowe (Electronic Racing Suspension – ERS), karbonowe nadwozie, urządzenie do kontroli komunikacji (Communication Control Unit – CCU) oraz opony Bridgestone o wysokiej specyfikacji.

KOMENTARZE