fbpx
A password will be e-mailed to you.

Flota policji jest przestarzała, a pojazdów nadal jest za mało. To jedno zdanie mówi bardzo dużo o stanie pojazdów polskiej Policji. 25% pojazdów przejechało już ponad 200 tysięcy kilometrów, a co siódmy samochód powinien zostać wycofany z użytkowania!

Dodatkowo zdecydowana większość policjantów nie przeszła przeszkolenia z technik doskonalenia jazdy! Brak wymaganego zezwolenia do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi to kolejna bolączka policji.


REKLAMA

W tej sytuacji policyjne statystyki są co najmniej alarmujące i zmuszają do konstruktywnego działania – w latach 2015–2016 średnio co trzeci policyjny pojazd uległ uszkodzeniu. W połowie przypadków z winy samych funkcjonariuszy

– czytamy w raporcie NIK

Lokalne samorządy lekiem na niedobór radiowozów?

Złoty okres dla pojazdów polskiej policji przypada na lata 2008-2009, to właśnie wtedy służby zostały zaopatrzone w największą ilość pojazdów. Obecnie flota liczy ich prawie 22 tysiące.

Policja

W latach 2015-2016 zakupiono ogółem ponad 3,5 tys. pojazdów (tj. o prawie 180 proc. więcej niż w latach 2012-2013). Wydatki na ten cel wyniosły niemal 286 mln zł. Poza zwiększeniem finansowania z budżetu państwa, wzrost ten możliwy był m.in. dzięki wsparciu samorządów lokalnych, które przekazały na ten cel ponad 58 mln zł (umożliwiło to zakup 1855 pojazdów).


REKLAMA



REKLAMA


Użytkowane przez policję pojazdy są w znacznym stopniu wyeksploatowane. Średni wiek użytkowanych samochodów osobowych wynosił ok. 7 lat, osobowych terenowych niemal 8, a furgonów ponad 8,5 roku. Jednocześnie przebieg co czwartego pojazdu w tych grupach przekraczał 200 tys. km. – możemy przeczytać w raporcie NIK

Nie lepiej sprawa wygląda w odniesieniu do uszkodzeń pojazdów. Brak odpowiednich przeszkoleń, kursów doszkalających i zwykłego poszanowania sprzętu ukazuje ciemny obraz polskiej policji. Każdego roku uszkodzeniu uległ średnio co trzeci radiowóz. Proste wyliczenie matematyczne ukazuje nam wynik – to jeden radiowóz na godzinę! Co gorsza, ponad połowa szkód w pojazdach służbowych w latach 2015-2016 (niemal 9 tys. z 16 tys.), powstała z winy funkcjonariuszy oraz pracowników policji.

źródło NIK

KOMENTARZE


REKLAMA