Honda CB 500 dorobiła się wprawdzie „płaczącego” przydomku, ale nie zaszkodziło to wcale opinii o niej, bowiem zawsze doskonale sprawdzała się w roli motocykla na dobry początek.
Silniki o mocach zapierających dech w piersiach, szokujące osiągi i technologiczne zaawansowanie najszybszych, dwukołowych bolidów to fascynujący obraz motocyklizmu. Lecz motocyklowa codzienność jest zupełnie inna. Tworzą ją przede wszystkim jednoślady proste, tanie, funkcjonalne i przystępne cenowo, którymi rzesze ludzi na całym świecie jeżdżą do pracy, szkoły, po zakupy czy dla relaksu.
Główny konkurent? Suzuki GS500 (przeczytaj więcej o tym modelu)
I takie, popularne maszyny również są na swój sposób interesujące, bo zaprojektowanie motocykla, który przyciągnie tłumy i odbierze klientów konkurencji wcale nie jest banalną sprawą. Zwłaszcza wtedy, gdy bazowanie na starym modelu nie gwarantuje sukcesu i pracę trzeba zacząć od zera.

Fot. powyżej: 1997-2000 Tarczowy hamulec tylny montowano w CB 500 od 1997 r. W tym samym roku produkcję motocykla przeniesiono do Włoch.
Stworzenie zupełnie nowej konstrukcji to poważne ryzyko finansowe i pełne niepewności wyzwanie. Pozwala jednak dopasować konstrukcję do aktualnych wymagań klientów. I właśnie na taki śmiały krok zdecydowała się Honda, wdrażając do produkcji na początku lat dziewięćdziesiątych zupełnie nowy, dwucylindrowy model CB 500. Zaprezentowany w 1993 r., miał przede wszystkim przerwać rynkową hegemonię Suzuki GS 500, czego nie byli w stanie dokonać nieco zacofani już technicznie poprzednicy – CB 400N i CB 450S.
Silnik Cebuli
Warto zauważyć, że od czasów słynnej CX 500 z silnikiem V2, której produkcja zakończyła się w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych, Honda nie miała żadnego udanego motocykla klasy średniej. Sytuację zmieniła dopiero „cebula”, dla której zbudowano rzędowego dwucylindrowca chłodzonego cieczą, z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, szklankowymi popychaczami, czterema zaworami na cylinder i wałkiem wyrównoważającym, eliminującym niepożądane drgania silnika. Wykorbienia wału podpartego w czterech punktach przestawiono o 180?, do napędu wałków rozrządu wykorzystano łańcuch zębaty a w głowicy osadzono bardzo lekkie zawory o średnicy trzonków zaledwie 4,5 mm (podobnie jak w CBR 600F i CBR 900RR).
Dzięki czterem wariantom mocy (58, 50, 48 i 35 KM) model CB 500 mógł trafiać nie tylko w ręce doświadczonych kierowców, ale również początkujących adeptów jazdy na motocyklu z ograniczonymi uprawnieniami. Zachętą były również sprowadzone do minimum czynności obsługowe. Regulację zaworów przewidziano co 24 000 km a wymianę oleju co 12 000 km. Żadnej ingerencji nie wymagał automatyczny napinacz łańcucha rozrządu. Na osi wahacza zastosowano łożyska igłowe, znacznie trwalsze niż powszechne w tańszych motocyklach japońskich firm tuleje z tworzywa sztucznego. Silnik osadzono w podwójnej, kołyskowej ramie z rur stalowych o przekroju czworokątnym. Jedynie podciągi wykonano z rur o przekroju okrągłym.
Przewaga zalet
Na uwagę zasługiwała niska masa własna pięćsetki, korzystna dla osiągów i zużycia paliwa. W najsilniejszej wersji CB 500 z „leżącym” kierowcą rozwijała prędkość maksymalną ponad 200 km/h, a w trasie zużywała średnio 4-5 l
benzyny na 100 km. Dodatkową zaletę stanowił spory schowek pod kanapą, gdzie mogły znaleźć swe miejsce nawet drobne zakupy. Dla narzędzi i drobnych przedmiotów wygospodarowano dodatkową przestrzeń w okolicach tylnej lampy. Jedynym anachronicznym elementem motocykla był bębnowy hamulec przy tylnym kole, ale po czterech latach zastąpiono go tarczą.
Honda CB 500 to z pewnością jeden z bardziej udanych motocykli w klasie średniej, który zainteresował bardzo szerokie grono nabywców. Kupowany był chętnie przez szkoły jazdy, w wielu z nich służy do dzisiaj. Odbiorcami najsłabszych wersji byli początkujący kierowcy, a wersje najmocniejsze trafiały do doświadczonych motocyklistów, którzy docenili bardzo korzystną relację między ceną a walorami użytkowymi. Za stosunkowo niewielkie pieniądze stawali się właścicielami lekkiego, zwrotnego i niezwykle łatwego w prowadzeniu jednośladu o bardzo dobrych osiągach i zdumiewająco niskim zużyciu paliwa.
Europejska produkcja
Zalety tego zgrabnego dwucylindrowca znalazły potwierdzenie w testach porównawczych, w których CB 500 brylowała dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym, sporemu temperamentowi i wygodzie podróżowania, także z pasażerem. W komentarzach podkreślano niezwykłą przyjemność z jazdy dzięki dynamicznemu silnikowi, małej masie, wygodnej pozycji za kierownicą i znakomitej zwrotności. Krytykowano elementy resorująco-tłumiące, a zwłaszcza tylne amortyzatory, które przy dużym obciążeniu zbyt szybko osiągały granicę swoich możliwości.

Fot. powyżej: 2000-2001 złoty kolor obręczy kół to znak rozpoznawczy wersji produkowanych w latach 2000-2001.
Honda CB 500 nie doczekała się wielu modernizacji. Zaczęło się w 1993 r. od wersji oznaczonej fabrycznym kodem PC26. W 1997 r. bębnowy hamulec przy tylnym kole zastąpiono tarczą, a produkcję modelu przeniesiono z Japonii do Włoch. Rok później na drogi wyjechała wersja CB 500S, wyposażona w owiewkę przy reflektorze i nową tablicę rozdzielczą.
CB 500 w świecie sportu
Sportowym epizodem w historii modelu była wersja Cup, wprowadzona z myślą o wyścigach markowego pucharu CB 500R, rozgrywanych w kliku krajach europejskich. Nie miała ona jednak istotnych modyfikacji technicznych ani podwyższonej mocy silnika. Charakterystyczną cechą wersji z 2000 i 2001 r. były malowane na złoty kolor obręcze kół. Produkcję motocykla zakończono w 2002 r. Techniczne zmiany były jak widać nieliczne, ale trzeba przyznać, że nie było potrzeby wprowadzania poważniejszych modernizacji.
Awaryjne punkty pięćsetki nie były zbyt liczne. To solidna i niezawodna maszyna. Pierwsze egzemplarze miały zacinający się napinacz łańcucha rozrządu, ale producent szybko zareagował i usunął problem. W CB 500 zużywają się głównie łożyska główki ramy i przednia tarcza hamulcowa. Podczas zakupu używanego egzemplarza te punkty trzeba sprawdzać przede wszystkim.
A może Kawasaki ER-5? Dowiedz się więcej!
Zalety i wady
Zalety
+ Niezłe osiągi
+ Niskie zużycie paliwa
+ Stabilne podwozie
+ Dobry komfort jazdy
+ Wysoka trwałość i niezawodność
Wady
– Dobijanie zawieszeń przy dużym obciążeniu
– Słaby hamulec tylny
Dane techniczne
Honda CB 500
Dane techniczne | Honda CB 500 |
---|---|
SILNIK | |
Typ | 4-suwowy, chłodzony cieczą |
Układ | R2 |
Rozrząd | DOHC, 4 zawory na cylinder |
Pojemność skokowa | 499 ccm |
Średnica x skok tłoka | 73 x 59,6 mm |
Stopień sprężania | 10,5 : 1 |
Moc maksymalna | 43 kW (58 KM) przy 9500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 47 Nm przy 8000 obr./min |
Zasilanie | dwa gaźniki Keihin 34 mm |
Smarowanie | z mokrą miską olejową |
Rozruch | elektryczny |
Alternator | 309 W |
Akumulator | 12 V, 9 Ah |
Zapłon | bezstykowy, tranzystorowy |
PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Silnik-skrzynia biegów | koła zębate, 1,95 |
Sprzęgło | wielotarczowe, mokre |
Skrzynia biegów | sześciostopniowa |
Przełożenia | I-3,46; II-2,24; III-1,75; IV-1,48; V-1,28; VI-1,13 |
Napęd tylnego koła | łańcuchem typu o-ring |
PODWOZIE | |
Rama | zamknięta, podwójna, stalowa |
Zawieszenie przednie | teleskopowe, 37 mm, skok 130 mm |
Zawieszenie tylne | dwie boczne kolumny resorująco - tłumiące, skok 117 mm |
Hamulec przedni | tarczowy, 296 mm, zacisk pływający, dwutłoczkowy |
Hamulec tylny | bębnowy, 160 mm |
Opony przód / tył | 110/80 H 17 / 130/80 H 17 |
wymiary i masy | |
Długość | 2180 mm |
Szerokość | 720 mm |
Wysokość | 1050 mm |
Wysokość siedzenia | 780 mm |
Rozstaw osi | 1430 mm |
Kąt pochylenia główki ramy | 63° |
Masa bez płynów | 170 kg |
Masa pojazdu gotowego do jazdy | 193 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 374 kg |
Dane obsługowe i eksploatacyjne | |
Przegląd techniczny | co 6000 km |
Wymiana oleju | co 12 000 km z filtrem |
Olej silnikowy | SAE 10 W 40 (3,1 l z filtrem) |
Olej teleskopowy | SAE 10 W, 320 ccm w każdej goleni widelca |
Luz zaworowy przy zimnym silniku | zawory ssące 0,16 mm, zawory wydechowe 0,25 mm |
Akumulator | 12V 9Ah |
Świece zapłonowe | NGK CR8EH-9, NGK CR9EHIX-9 |
Odstęp elektrod świec zapłonowych | 0,9 mm |
Ciśnienie w ogumieniu | z przodu 2,0 bar, z tyłu 2,25 bar (z pasażerem 2,5 bar) |
Eksploatacja | |
Zbiornik paliwa | 18 l |
Zużycie paliwa | 4,3 l / 100 km |
przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |