fbpx
A password will be e-mailed to you.

Ducati z przytupem świętuje 20-lecie pierwszego mistrzostwa Troya Baylissa w World Superbike! Z tej okazji, producent z Bolonii wypuszcza na rynek edycję limitowaną Panigale V2 o wdzięcznej nazwie „Ducati Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary”. Ta maszyna z pewnością przypadnie do gustu nie tylko fanom Troya!

21 stało się magiczną liczbą Ducati od czasu zwycięstw Troya Baylissa. Dokładnie w 2021 roku, dwadzieścia lat po zdobyciu tytułu mistrzowskiego World Superbike w 2001 roku, Ducati składa wyjątkowy hołd legendarnej karierze australijskiego zawodnika. Producent z Bolonii zadedykował mu specjalny motocykl, wyprodukowany w numerowanej serii. Maszyna upamiętnia pierwszy z trzech mistrzostw zdobytych przez Baylissa.

Więź pomiędzy Baylissem i Ducati Corse w Superbike World Championship jest jedną z najbardziej fascynujących historii w świecie sportów motorowych. Owocem tej pięknej przygody są 52 zwycięstwa, 94 podia i trzy tytuły mistrza świata (2001, 2006 i 2008) zdobyte na trzech różnych motocyklach: dwucylindrowym 996 R, 999 i 1098.

Troy Bayliss jest zresztą jedynym zawodnikiem motocyklowym w historii, któremu udało się w tym samym sezonie (2006) zwyciężyć w wyścigu zarówno MotoGP i World Superbike. W ramach nagrody za drugie mistrzostwo WSBK, Australijczyk wystartował wówczas z dziką kartą w finale sezonu MotoGP w Walencji… i wygrał wyścig. W tym samym czasie po jedyne mistrzostwo MotoGP sięgnął z kolei Nicky Hayden.

Osiągnięcia Australijczyka na stałe zapisało się w sercach wszystkich miłośników Ducati. Triumfalna chemia pomiędzy Ducati i gwiazdą „Baylisstic” została na nowo rozbudzona za sprawą okolicznościowego Panigale V2. Jego nazwa została wybrana bezpośrednio przez zawodnika, który również aktywnie uczestniczył w tworzeniu koncepcji graficznej.

Stworzona na bazie Panigale V2 wersja „Bayliss 1st Championship 20th Anniversary” charakteryzuje się specjalnym designem. Szata graficzna motocykla inspirowana jest modelem 996 R, który w sezonie 2001 poprowadził Baylissa do zdobycia jego pierwszego tytułu mistrza świata.

Legendarny numer wyścigowy Troya Baylissa #21 oraz logo Shell po bokach i z przodu tylko podkreślają sportowy charakter jednośladu. Na potrójnym zacisku aluminiowym umieszczono nazwę motocykla i numerację tego wyjątkowego modelu. Zwieńczeniem jest autograf Troya odwzorowany na zbiorniku paliwa.  Aby zwiększyć wydajność motocykla podczas jazdy na torze, Ducati zdecydowało się wyposażyć Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary w komponenty Öhlins. Przedni widelec NX30 i tylny amortyzator TTX36 gwarantują maksymalną płynność jazdy. Zostały zaprojektowane z myślą o osiągnięciu optymalnych osiągów na torze. Tak, aby motocykl był bardziej precyzyjny i oferował kierowcy lepsze wyczucie i większe wsparcie we wszystkich fazach jazdy. Dzięki możliwości regulacji amortyzator skrętu pozwala na personalizację dostosowaną do stylu jazdy i charakterystyki toru.

W porównaniu z wersją standardową, Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary jest również o 3 kg lżejszy. Wszystko dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego i wybraniu konfiguracji pojedynczego siedzenia. To z kolei wyraźnie nawiązuje do wyglądu motocykla wyścigowego (siedzenie pasażera i podnóżki są dostępne w dostarczonym wyposażeniu).

Wyposażenie uzupełniają sportowe manetki, osłona tłumika z włókna węglowego i tytanu oraz siedzenie kierowcy wykonane poprzez połączenie dwóch różnych materiałów technicznych z podwójnymi, czerwonymi szwami. Na siedzisku wyhaftowany jest numer 21 Troya, który wraz z zielonymi i czerwonymi pasami tworzy włoską flagę. Motocykl jest również wyposażony w specjalny system hamulcowy oraz inne, unikalne elementy techniczne. Panigale V2 plasuje się w samym środku kolekcji sportowych motocykli Ducati i jest modelem reprezentacyjnym rodziny Panigale. Napędzany jest dwucylindrowym silnikiem Superquadro o pojemności 955 cm3 (zgodną z normą Euro 5), o mocy maksymalnej 155 KM przy 10 750 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 104 Nm przy 9 000 obr./min. Podwozie oparte jest na ramie typu monocoque, a elegancki i sportowy design inspirowany jest modelem Panigale V4.

Pakiet systemów elektronicznych, zwiększających bezpieczeństwo i kontrolę dynamiki pojazdu, obejmuje funkcję „cornering” stosowaną w systemie Bosch ABS, quickshifter, która działa również podczas redukcji biegów oraz kontrolę trakcji, hamulca silnikowego i maksymalnego unoszenia się koła (Ducati Quick Shift, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, Engine Brake Control). Wszystkie systemy kontroli są zintegrowane z trzema trybami jazdy (Race, Sport i Street), które można modyfikować na kolorowym ekranie TFT o przekątnej 4,3 cala z grafiką i interfejsem zaprojektowanym tak, aby nawigacja po menu i regulacja ustawień były intuicyjne, oraz aby umożliwić natychmiastową identyfikację wybranego trybu jazdy.

Motocykl został oficjalnie zaprezentowany przez Ducati w specjalnym odcinku Ducati World Première zrealizowanym w Muzeum Ducati, na torze oraz w domu Troy’a w Australii. W filmie prezes Ducati Claudio Domenicali, manager zespołu Ducati Corse Davide Tardozzi, który stał u boku Baylissa przez całą jego karierę w Ducati, dyrektor Centro Stile Ducati Andrea Ferraresi oraz kierownik działu komunikacji produktów Ducati Giulio Fabbri przedstawiają charakterystykę motocykla oraz opowiadają historię niesamowitej więzi pomiędzy Ducati i Baylissem. Również sam Troy występuje w filmie, dzieląc się z fanami Ducati swoimi wspomnieniami i emocjami przeżytymi podczas jego kariery na motocyklu.

Również podczas World Superbike zostanie oddany hołd karierze Baylissa podczas 5. rundy sezonu, zaplanowanej na weekend przypadający na tor Assen. W piątek 23 lipca o godzinie 13.00 australijski mistrz, wraz z dyrektorem sportowym Ducati Corse Paolo Ciabattim, weźmie udział w wirtualnej konferencji prasowej w Paddock Show, podczas której przypomniane zostaną najważniejsze momenty które doprowadziły do zdobycia przez Troya pierwszego tytułu, wywalczonego na holenderskim torze.

W niedzielę 25 lipca o godzinie 12:05, po wyścigu Superpole, Michael Ruben Rinaldi z zespołu Aruba.it Racing – Ducati, który startuje w WorldSBK z tym samym numerem co Bayliss, wykona na Panigale V2 Bayliss 1st Championship 20th Anniversary okrążenie honorowe na torze.

KOMENTARZE