fbpx

Przedsezonowa rutyna serwisowa ma swoje najistotniejsze rytuały. Jednym z nich jest zalanie silnika nowym olejem wysokiej jakości. Nie ma co za bardzo zapędzać się w rutynie i warto korzystać z tego, co innowacyjnego przynosi nam rozwój olejów silnikowych. A pod tym względem oleje Shell są jednymi z najlepszych – dzięki testowaniu w motorsporcie.

Jak świat długi i szeroki, tak olej silnikowy pełni zawsze te same role – nie znaczy to jednak, że zawsze w ten sam sposób. W teorii, przy odpowiednich parametrach, ten sam produkt powinien sprawdzić się zarówno w jednośladach, jak i samochodach. W praktyce są to jednak zupełnie inne jednostki napędowe, różniące się pod wieloma względami, na przykład charakterystyką działania czy pojemnością oraz różnicami w przeniesieniu napędu. Olej w motocyklu musi sprostać bardziej ekstremalnym warunkom pracy. Dodatkowo jego funkcje obejmują smarowanie skrzyni biegów oraz sprzęgła.

„Chłodzone powietrzem lub cieczą (te o wyższej mocy) silniki motocykli pracują w dużo trudniejszych warunkach niż silniki w pojazdach samochodowych, co przekłada się na zwiększone wymagania wobec oleju silnikowego. Dużo większa moc otrzymywana z mniejszej pojemności powoduje znaczące przeciążenia cieplne. Dodatkowym wyzwaniem jest fakt, że ten sam olej smaruje silnik, przekładnię i sprzęgło, które musi pracować niezawodnie” – podkreśla Cezary Wyszecki, Doradca Techniczny w dziale Sprzedaży Dystrybucyjnej środków smarnych w Shell Polska.

Kiedy wymienić olej w motocyklu?

W naszych warunkach motocykl jest pojazdem używanym sezonowo z przerwą na okres zimowy. Wiosną niezbędna jest więc kontrola stanu pojazdu. Niezależnie od zakresu przeglądu, jedną z podstawowych czynności jest sprawdzenie poziomu oleju silnikowego. Jednak bez względu, czy jest on prawidłowy,  czy nie, w sezon powinniśmy wjechać ze świeżym olejem. W układzie smarowania nieużywanego pojazdu może gromadzić się woda, powstają różne zanieczyszczenia, a sam środek smarny ulega degradacji, nawet jeśli silnik nie pracuje.

„Średni interwał oleju motocyklowego to dystans 3000 kilometrów. Rzeczywista częstotliwość wymiany zależy od intensywności korzystania z jednośladu, dlatego w sezonie może być nawet kilka takich cykli. W syntetycznych olejach do motocykli Shell Advance Ultra stosujemy zaawansowane technologie, w tym opatentowaną technologię Shell PurePlus, która umożliwia uzyskiwanie z gazu ziemnego oleju bazowego pozbawionego zanieczyszczeń charakterystycznych dla produktów będących efektem rafinacji ropy naftowej. Dzięki temu wydłużamy dwukrotnie okres eksploatacji oleju bez straty właściwości nawet w ekstremalnych warunkach pracy. Pewności co do tego nabywamy dzięki wieloletniej współpracy z producentami motocykli Ducati i BMW, jak i zaangażowaniu w sporty motorowe” – mówi Cezary Wyszecki z Shell.

Shell Advance – rodzina nowoczesnych olejów silnikowych do motocykli

Shell Advance to linia olei do motocyklowych silników 2T i 4T wytworzony na bazie gazu ziemnego (GTL) z zastosowaniem technologii Shell PurePlus. Ten rewolucyjny proces pozwala uzyskać z gazu ziemnego krystalicznie czysty olej bazowy praktycznie pozbawiony zanieczyszczeń.

„Uzyskany produkt charakteryzuje się niższą lotnością, lepszymi właściwościami w niskich temperaturach i stabilnością, jak też brakiem pozostawianych zanieczyszczeń w bloku silnika typowych dla tradycyjnych olejów bazowych. Korzyści ze stosowania olejów Advance najszybciej zauważą użytkownicy dwusuwów. Będą to mniejsze dymienie i wydłużenie trwałości świec oraz mniejsze ich zanieczyszczenie, co poprawia jakość spalania i dynamikę jazdy. W przypadku silników czterosuwowych, unikalne dodatki Shell w połączeniu z wysokiej jakości bazą olejową, pozwalają na dwukrotne wydłużenie okresów pomiędzy wymianami. To właśnie dlatego Shell Advance zapewnia długotrwałą wydajność i czystość silnika, a także umożliwia lepsze przekazywanie mocy i obniżenie spalania” – wylicza Cezary Wyszecki, ekspert techniczny Działu Olejowego Shell.

Ze świata motorsportu do motocykli użytkowanych na co dzień

Shell współpracuje z producentami jednośladów na różnych płaszczyznach. Sztandarowym projektem i jednocześnie poligonem doświadczalnym jest zespół wyścigowy Ducati Corse, który wykorzystuje oleje syntetyczne Shell Advance Ultra, jak i paliwa Shell V-Power. Torowe testy w rywalizacji sportowej MotoGP na najwyższym poziomie są najlepszym sposobem na uzyskanie optymalnych rozwiązań, które znajdują zastosowanie w produktach Shell dostępnych na rynku i mogą być wykorzystywane każdego dnia przez motocyklistów na drogach całego świata. Shell jest również wyłącznym dostawcą olejów silnikowych do fabrycznie nowych i używanych motocykli BMW. Oczywiście nie wyklucza to stosowania olejów Shell Advance w jednośladach innych marek.

Rodzina olejów Shell Advance obejmuje produkty do dwu- i czterosuwowych silników motocyklowych. Z myślą o czterosuwach opracowano w pełni syntetyczne oleje Advance 4T Ultra 10w-40 i Advance 4T Ultra 15w-50, a także ich półsyntetyczne odpowiedniki z serii Advance 4T AX7. Do dwusuwowych silników przeznaczone są Shell Advance Ultra 2 oraz Shell Advance VSX 2.

KOMENTARZE