Listopad to w Polsce definitywny koniec sezonu dla wielu motocyklistów. To również doskonały czas na jego podsumowanie. Także w motosporcie.
Na skróty:
Rywalizacja w sportach motocyklowych ma wiele odcieni, ale zawsze jest zacięta. Dotyczy to także maszyn zabytkowych. Od lat Polski Związek Motorowy koordynuje rundy Mistrzostw Polski także w tej dziedzinie. A ponieważ nasz magazyn objął patronatem medialnym tę rywalizację, wywiązując się ze zobowiązania – prezentujemy wyniki tegorocznego sezonu.
Zgodnie z regulaminem MP PZMot do rywalizacji dopuszczane są motocykle, które ukończyły co najmniej 25 lat. Z pewnym zdziwieniem konstatujemy fakt, że do tej rywalizacji w za chwilę wejdą pojazdy, które wyprodukowane zostały już w XXI wieku. Jeszcze moment, a w naturalny sposób zrodzi się w pojazdach zabytkowych kategoria „post 2000”. Jak ten czas leci!
Trudno jednak jest (szczególnie w próbach sprawnościowych) rywalizować maszynom, które konstrukcyjnie dzieli niekiedy nawet 80 lat. Z tego powodu podzielone zostały one na kategorie wiekowe, z przedziałem mniej więcej co 10 lat. Wyjątek stanowią motocykle przedwojenne, bo ze względu na coraz mniejszą ich liczbę w Mistrzostwach Polski, wszystkie wrzucono do jednego garnka – „przedwojennych”. Z powodów oczywistych największą popularnością cieszy się kategoria „post 1980” i co cieszy – startuje w niej spora liczba bardzo młodych zawodników.
Pod koniec listopada, podwarszawskim Ożarowie odbyło się podsumowanie sezonu Mistrzostw Polski Pojazdów zabytkowych (motocykle i samochody), z uroczystą galą wręczenia nagród. Na uroczystości redakcję Świata Motocykli reprezentował Lech, który swego czasu też mocno angażował się w tworzenie tego ruchu, więc spotkał tam sporą liczbę znajomych. Sama uroczystość trwała dosyć długo, jako że klas, pucharów i wyróżnień było sporo. Na szczególne wyróżnienie zasługuje olsztyński klub „Rotor”, który nie dość, że w tym sezonie zorganizował jedną rundę MP oraz międzynarodowy rajd FIVA, to na dodatek obchodzi naprawdę okrągłą, pięćdziesiątą rocznicę działalności. Gratulujemy wytrwałości i liczymy na więcej.
Z kronikarskiego obowiązku prezentujemy poniżej pełna listę zwycięzców tegorocznego sezonu. Kalendarza imprez MP Motocykli Zabytkowych na sezon 2025 jeszcze nie znamy, ale gdy tylko się pojawi, będziemy go publikować.
Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych 2024 – Motocykle – zwycięzcy
Klasa pre 1945
- Piotr Tubilewicz Sokół 1000 M111 (1934) Fed. Zmotoryzow.
- Tomasz Łaciak BSA WM20 (1944) MMH
- Grzegorz Stasiak M72 Mołotow (1942) MMH
- Bartosz Gamrat NSU 351 OSL (1939) MAK
- Marian Jan Szczygieł NSU 601 TS (1932) PSM Fuks
Klasa post 1945
- Mieszko Stubiński AJS 16 MS (1954) AK Polski
- Bartosz Kwiatoń Panther M100 (1947) MAK
- Paweł Krzysztof Oleszak Sunbeam (1956) AK Wielkopolski
- Tomasz Struzik Velocette MS500 (1953) PSM Fuks
- Joanna Wozińska MZ RT 125 (1959) Ostatni Mohikanie
Klasa post 1960
- Marcin Lipiński KMZ K750 (1968)Moto Guzzi Nuovo Falcone 500 (1968) KDM Magnet
- Paweł Jońca BMW R60 S (1961) Fed. Zmotoryzow.
- Grzegorz Dąbrowski WSK M06 B1 (1968) Fed. Zmotoryzow.
- Jakub Cieńkowski MZ Es 250/2 (1968) KDM Magnet
- Marcin Trzciński K-750 (1966) Fed. Zmotoryzow.
Klasa post 1970
- Adam Marczuk MZ TS 250 (1975) KDM Magnet
- Marek Popławski Jawa 360 (1974) Ostatni Mohikanie
- Krzysztof Szwajger WSK (1980)CZ 175 (1972) SOS PZMot
- Paweł Kruszewski Honda CB400 Twin (1978) KDM Magnet 12
- Nikodem Wandzel Honda CBJ 50 (1977) Moto Auto Klub
Klasa post 1980
- Artur Węgler Yamaha RX80 (1982) Moto Auto Klub
- Jerzy Dąbrowski WSK (1980)CZ 175 (1972) KDM Magnet
- Jarosław Duda Moto Guzzi V50 Nato (1984) KDM Magnet
- Sławomir Zagórski MZ ETZ 250 (1988) KDM Magnet
- Piotr Wojdyga Moto Guzzi V50 II (1981) KDM Magnet
Klasyfikacja klubowa
- Klub Dawnych Motocykli „Magnet” – Mińsk Mazowiecki
- Federacja Zmotoryzowanych
- Moto Auto Klub – Warszawa
- Ostatni Mohikanie
- Stowarzyszenie Motocykl Moje Hobby
Puchar dla najwyżej sklasyfikowanej zawodniczki w klasie motocykli – Joanna Wozińska
Motocykl Roku
- Sokół 600 1939 r. – Aneta Osińska
- BSA 1944 r. – Tomasz Łaciak
- AJS 16MS 1954 r. – Mieszko Stubiński
- Junak M07 1958 r. – Paweł Rosin
- Romet Pony 1983 r. – Adam Wójcik
- MZ ETZ 250 1988 r. – Sławomir Zagórski
- Harley Davidson Police Servicar 1969 r. – Ireneusz Tomyślak
- Honda CBJ 50 1977 r. – Nikodem Wandzel
- Panther M100 1947 r. – Bartosz Kwiatoń
Junior Roku
- Honda CBJ 50 1977 r. – Nikodem Wandzel
- Romet Pony 1983 r. – Adam Wójcik
Wyróżnienia klubowe
- Dla K.M.W. Rotor z Olsztyna z okazji 50-lecia istnienia i pięciu dekad działalności na rzecz zabytkowej motoryzacji w Polsce.
- Dla klubu ClassiC Veteran Motorcycle Club z Gniezna za debiut organizacyjny Rundy motocyklowej MPPZ 2024.
- Dla K.M.W. Rotor z Olsztyna za wzorową organizację, po raz pierwszy w Polsce Międzynarodowego Motocyklowego Rajdu FIVA 2024.