Czy pojazdy zabytkowe są po to, by jedynie ozdabiać kolekcje i wystawy muzealne? Zdecydowanie nie! Udowadniają to uczestnicy Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, którzy przez cały sezon jeździli w rajdach turystycznych, a w sobotę 6 grudnia, podczas uroczystej gali w hotelu Lambert, odebrali zdobyte w ten sposób puchary i tytuły Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Świat Motocykli od lat otacza patronatem medialnym ten cykl imprez, więc po raz kolejny z przyjemnością relacjonujemy to wydarzenie.
Na skróty:
Malownicze trasy, próby sprawnościowe, testy z bezpieczeństwa w ruchu drogowym, czy historii motoryzacji, przejazdy na dokładność i inne konkursy, to tylko przykłady zabawy, w której biorą udział uczestnicy MPPZ i ich wiekowe maszyny. W ten sposób rozgrywane są w sezonie kolejne rajdy, będące eliminacjami Mistrzostw Polski, podczas których zawodnicy gromadzą punkty. Na koniec roku wszystko jest jasne – wyniki zostają oficjalnie zatwierdzone, są puchary, flesze aparatów i oczywiście obowiązkowe pozowanie na ściance. Kto i w jakim wozie wygrał tytuły Mistrza Polski?
Rajdy pojazdów zabytkowych nie są stricte imprezami sportowymi. Tu liczy się nie tylko moc silników, ale wiele innych czynników. Przede wszystkim ważne są spryt, wiedza, znajomość pojazdu i przygotowanie załogi. Zadania są tak wyważone, a punkty za poszczególne konkurencje tak przeliczane, aby Sokół mógł wygrać z Yamahą. Niebagatelne znaczenie ma także wiek i stopień oryginalności pojazdu i w ten sposób szanse się wyrównują.
Wbrew pozorom w eliminacjach MP Poj. Zab. startują nie tylko maszyny z najwyższej półki, a ich kierowcy nie muszą mieć doświadczeń wyścigowych. W szranki może stawać każdy zabytkowy motocykl, podczas gdy jego użytkownik musi mieć zwykłe prawo jazdy, a nie licencję sportową. Zachęcamy więc wszystkich właścicieli weteranów, aby bez obaw spróbowali swoich sił i powalczyli o zaszczytny tytuł Mistrza Polski. Kalendarz eliminacji na sezon 2026 ogłosimy już niebawem!
Mistrzostwa Polski Pojazdów Zabytkowych 2025 – Motocykle – zwycięzcy
Motocykle pre 1945:
- Piotr Tubilewicz/Sokół 1000/1934/Fed. Zmot.
- Grzegorz Stasiak/M72/1942/MAK
- Tomasz Łaciak/BSA WM20/1944/MMH
- Paweł Mikinka/Harley Davidson WLC43/1943/MAK
- Przemysław Osiński/Sokół 1000/1937/Classic Gniezno
Motocykle post 1945:
- Bartosz Kwiatoń/KMZ M72/1952/ MAK
- Daniel Dąbski/WSK M06-2/1960/Fed. Zmot.
- Michał Siemiński/AWO/425/1956/MMH
- Jarosław Lackowski/Ural/1958/KM OSA
- Anita Osińska/Triumph 3TA/1958/Classic Gniezno
Motocykle post 1960:
- Waldemar Derencz/Ural M61/1961/KM OSA
- Marcin Lipiński/MKZ K750, MotoGuzzi/1968/KDM
- Tomasz Struzik/Triumph T150/1970/PSM Fuks
- Grzegorz Dąbrowski/MZ ES 125/1963/Fed. Zmot.
- Mariusz Ulman/KMZ Mw-750/1964/Ostani Mohikanie
Motocykle post 1970:
- Adam Marczuk/MZ TS 250/1975/KDM Magnet
- Artur Węgler/Yamaha RS125/1976/MotoAutoKlub
- Tomasz Budzyński/Condor A-350/1977/KDM Magnet
- Piotr Wolski/WSK M06B3/1976/Fed. Zmot.
- Mariusz Kupis/BMW R75/1977/MAK
Motocykle post 1980:
- Sławomir Zagórski/MZ ETZ250/1988/KDM
- Rafał Brzyszko/WSK M06B3/1981/Fed. Zmot.
- Paweł Kruszewski/Moto Guzzi/1983/KDM Magnet
- Piotr Cisowski/Honda Tranalp 600V/1988/AK Krakowski
- Tomasz Gronek/MZ ETZ 150/1990/KDM Magnet
Puchar Pań dla najwyżej sklasyfikowanej zawodniczki w klasie motocykli zdobyła Anita Osińska (Sokół 600). Przewidziano także Puchar Juniora, którego zdobył Stanisław Woziński jeżdżący w klasie motocykli post 1945.
Klasyfikacja klubowa:
- Klub Dawnych Motocykli Magnet
- Moto Auto Klub Warszawa
- Federacja Zmotoryzowanych
Motocykl Roku
- Sokół 600 1939 – Martyna Jarosz
- Vincent HRD Comet C 1950 – Krzysztof Stokowy
- Triumph T150 Trident – 1977 – Tomasz Struzik
- Condor A350 1977 – Tomasz Budzyński
- Moto Guzzi V50III 1983 – Paweł Kruszewski
W czasie uroczystości laureaci wybrali najlepsze imprezy w sezonie. Wszyscy nagrodzeni mogli zagłosować na imprezę, która zdobędzie puchar prezesa PZM. W motocyklach puchar odebrali przedstawiciele SPZ Lębork (Bałtycki Rajd).
Zdjęcia: Marcin Ścipień Fotografia




