Chuligański trójkołowiec – musi być szybszy
Na skróty:
Chuligański trójkołowiec – musi być szybszy
„Modliszka” nie jest pierwszym trójkołowcem Łukasza. Wcześniej przez dziesięć lat jeździł trajką zbudowaną na podzespołach garbusa. Na pomysł „Modliszki” wpadł, będąc na dużym zlocie w Niemczech. Zobaczył tam trójkołowego Harleya, który był bardzo mały, zwarty i zbudowany niezwykle oszczędnie. Nie miał nawet błotników. Był to po prostu motocykl, w którym ktoś zamiast tylnego koła wstawił most z dyfrem.
Bardzo mu się ten pojazd spodobał i stwierdził, że też musi mieć coś takiego, tylko na szybszej bazie. Wkrótce nadarzyła się okazja kupna silnika i ramy od Yamahy XJR 1300. Duży, klasyczny, japoński czterocylindrowiec dysponujący soczystym momentem obrotowym w szerokim zakresie obrotów zdawał się idealną bazą.
By trójkołowiec dysponował dynamiką jednośladu, „Sikor” (tak nazywają Łukasza przyjaciele) zamontował ostre wałki rozrządu i Dynojety w gaźnikach. Oryginalny airbox dostał oczywiście wolne, a bateria gaźników zasysa powietrze przez stożkowe filtry. Yamahowskie kolektory połączono z tłumikami własnej roboty.
Trochę Fiata w motocyklu
Główna część ramy pozostała nietknięta. „Sikor” dorobił jedynie własną ramę pomocniczą. Spoczywa na niej wykonana również własnoręcznie, dwuosobowa kanapa. Jej kształt idealnie współgra z tylną częścią karoserii, która została wyklepana z blachy. Tylny wahacz własnej konstrukcji wspiera się na dwóch amortyzatorach wyciągniętych z Hondy CBR F4.
Tylna oś to skrócony most Fiata 125p. Koło talerzowe fiatowskiego dyfra napędzane jest łańcuchem i w praktyce rozwiązanie to doskonale się sprawdza. Na końcach osi osadzono efektowne, chromowane, amerykańskie koła obute w mięsiste gumy o szerokości 295 mm. Na tylnej osi wykorzystano hamulce z Fiata 125p.
Przednia, trójramienna felga jest dziełem Łukasza i podobnie jak tylne obręcze ma średnicę 15 cali. Przednie zawieszenie składa się z wydłużonych teleskopów upside-down od Suzuki GSX-R 1000, wstawionych w półki własnej roboty. Hamulec przedni pochodzi z Kawasaki ZX 9. Zwieńczeniem widelca jest szeroka kierownica i owiewka, w którą wkomponowano światła od Hondy CBR 125. Kształtem owiewka przypomina nieco głowę owada, stąd też wzięła się nazwa całego pojazdu.
Kropką nad „i” jest charakterystyczna, dolna owiewka, będąca często wykorzystywanym elementem w tworzonych przez „Sikora”, customowych kreacjach.
Dzięki Custom Festivalowi
Prace przy budowie „Modliszki” trwały dwa lata. Kiedy pojazd był już gotowy i został gruntownie przetestowany, co potwierdziło tkwiący w nim potencjał, pozostała jeszcze kwestia malowania. Tym zajął się przyjaciel Łukasza, Paweł Kaczmarek, prowadzący artystyczną lakiernię RockoPoint.
Według zamysłu twórcy „Modliszki” karoserię miały zdobić motywy biomechaniczne, ale z zastrzeżeniem, że nie miał z tego wyjść kolejny „Obcy”. Paweł nie tylko znakomicie wywiązał się z powierzonego zadania i wykonał robotę w ekspresowym tempie, ale również zmotywował „Sikora” do udziału w Custom Festivalu. Dzięki temu ja mogłem odwiedzić obu entuzjastów customizingu w Śremie, a dalszy ciąg już znacie.
Dane techniczne
SILNIK
Silnik: Yamaha XJR 1300
Układ: czterocylindrowy, rzędowy
Pojemność skokowa: 1251 ccm
Zasilanie: 4 gaźniki
Filtr powietrza: 4 x stożek
Wydechy: 4w2 Sikors Choppers
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło: przekładnia zębata
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre Yamaha
Napęd tylnej osi: łańcuch plus mechanizm różnicowy z Fiata 125p
PODWOZIE
Rama: podwójna, stalowa, Yamaha
Wahacz: dwuramienny, stalowy, Sikors Choppers
Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy (przedłużony Suzuki GSX-R 1000 w półkach Sikors Choppers)
Błotniki tylne: Sikors Choppers
Błotnik przedni: Sikors Choppers
Zbiornik paliwa: Yamaha XJR 1300/Sikors Choppers
Koło przednie: 15″, trójramienne, Sikors-Choppers
Koła tylne: Mangels USA
Hamulec przedni: Kawasaki ZX 9
Hamulce tylne: Fiat 125p
WYPOSAŻENIE I OSPRZĘT
Podnóżki i dźwignie: Sikors Choppers
Kierownica: Sikors Choppers
Osprzęt kierownicy: Yamaha
Manetki: aftermarket
Reflektor: Honda CBR 125
Lampy tylne: LED, Sikors-Choppers
Siodło: Sikors Choppers
Malowanie: Rocko Point