fbpx

Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych wymusza zmiany w prawie. Posiadacze ekologicznych motocykli i samochodów doczekają się dedykowanych znaków drogowych.

Pojazdy elektryczne cieszą się tak w Europie, jak i w Polsce, rosnącą popularnością. Elektryki idealnie sprawdzają się podczas jazdy w mieście oraz na krótsze wypady poza aglomeracje. Takie ekologiczne motocykle i skutery mają zresztą, w dużych miastach, swoje przywileje – zazwyczaj można nimi poruszać się chociażby po buspasach.

Jako że e-pojazdy są coraz popularniejsze, rośnie też liczba stacji, gdzie można je naładować. Obecnie w Polsce jest takich miejsc około półtora tysiąca. Niestety, w ostatnim czasie tempo przyrostu punktów ładowania wyraźnie spadło.

„W okresie od czerwca 2019 do maja 2020 w Polsce zainstalowano 479 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, w ciągu kolejnych 12 miesięcy – już tylko 322. Tempo rozbudowy sieci ładowarek wyraźnie spadło. Jednocześnie wzrasta liczba samochodów osobowych z napędem elektrycznym przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania” – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, zauważając przy okazji, że za naszą zachodnią granicą jest już ponad 40 tysięcy punktów ładowania pojazdów elektrycznych!

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) wyszło z propozycją stworzenia znaków drogowych, które poinformują kierowców, gdzie znajdują się najbliższe stacje punkty ładowania pojazdów elektrycznych, albo stacje paliw, na których znajdują się specjalne ładowarki.

Nowe znaki drogowe będą miały oznaczenia D-23b, D-23c oraz D-23d. Pojawiły się już w projekcie zmian ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, w rozporządzeniach w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Propozycja zakłada wprowadzenie znaku oznaczającego punkt ładowania pojazdów elektrycznych (D-23c), znajdującego się np. na parkingu albo obok galerii handlowej, a także stację paliw ze specjalnymi ładowarkami (D-23b). Przepisy przewidują również możliwość stosowania informacji o stacji lub punkcie ładowania na zbiorczych tablicach informujących o obiektach znajdujących się przy drodze (D-34b).

Informacje na znakach mają określać rodzaj punktu oraz odległość do niego na danej drodze, lub jego najbliższą lokalizację. W grę wchodzi także oznakowanie dojazdu do ładowarki znajdującego się w pobliżu zjazdu z drogi ekspresowej, lub autostrady.

Informacje na znakach wskażą kierunek i odległość do ładowarki znajdującej się na danej drodze lub jego najbliższą lokalizację. Istnieje szansa, że oznakowane zostaną też dojazdy do ładowarek znajdujących się w pobliżu zjazdu z drogi ekspresowej lub autostrady.


źródło: PSPA

KOMENTARZE