W tytule chodzi o oczywiście o buty motocyklowe, bo choć za oknem pogodowa awantura, jaką kojarzymy z uczciwą zimą, to jednak kalendarz konsekwentnie idzie do przodu i już niedługo wyciągniemy swoje maszyny. W tym miesiącu, podobnie zresztą jak we wszystkich innych, mamy dla was solidną porcję motocyklowych atrakcji.
Na skróty:
Premiera: Ducati Panigale V4 S
To już kolejne wcielenie tej maszyny, która w pięknym stylu dojrzewa na naszych oczach. Koni nie przybyło, bo dotychczasowy ich zasób jest więcej niż wystarczający. Wysyłki włoskich inżynierów poszły w stronę lepszej kontroli nad tym licznym i zawsze skorym do zabawy stadem. Andrzej testował ten motocykl w towarzystwie Johanna Zarco, który znany jest z tego, że potrafi. Andrzej też potrafi, zwłaszcza zachęcać do motocykli. Siebie zachęcił właśnie do najnowszego Panigale, które uznał za motocykl… rozsądny.
Konfrontacja: Honda Africa Twin vs Yamaha Tenere 700
Wiele – jeśli nie większość – motocykli adventure prężąc swoje terenowe atrybuty, nigdy nie zjeżdża z asfaltu. Nie jest to oczywiście ich wina, bowiem decyzję o wyborze trasy podejmują właściciele. Ci z nich, którzy piachu, błota i kamieni swoim rozrośniętym rumakom nie żałują, bardzo często zastanawiają się nad tymi dwoma modelami. Niby wyraźnie z innych segmentów, a w praktyce dość niewyraźnie. Która z japońskich panien na wydaniu lepiej sprawdza się „na miękkim”? Poszukaliśmy odpowiedzi.
Sprawdzian: BMW R 1250 GS Adventure
Liczba żartów na temat leasingowanych GS-ów Adventure jest bardzo długa, więc wyobrażamy sobie, że ich mniej odporni na szyderę właściciele muszą ukradkiem wycierać łzy dwustuzłotowymi banknotami. Ale przecież tak zupełnie poza wszystkim, R 1250 GS jest motocyklem bardzo dopracowanym i zwyczajnie świetnym w niemal każdych warunkach. Nawet tradycyjnie „gieesosceptyczny” Tomasz musiał to przyznać, wystarczył mu jeden dłuższy wyjazd. Apelujemy zatem o odarcie tego BMW z niesłusznie naniesionego wizerunku!
Strefa elektro: Super Soco CPX
W świecie elektryków nie zmieniają się dwie rzeczy: technologicznie konsekwentnie idą do przodu i równie konsekwentnie doprowadzają do wściekłości konserwatywnie nastawionych motocyklistów. Faktem jest, że te lepsze z nich są wciąż pierońsko drogie, ale w mieście jeździ się nimi idealnie. Lech wziął pod swoje skrzydła świeży model z uznanej już stajni Super Soco – skuter CPX, na którym pobujał się tu i tam… Wnioski? W tego transporcie miejskim to być może niechciana, ale za to cicha, dynamiczna i wygodna przyszłość.
Oldtimer: Romet Kadet 50
A w kontrze do ultranowoczesnego Super Soco polski Romet Kadet 50, który co prawda dzielnie woził naszych współobywateli do miejsc pracy i nauki, ale uczciwie mówiąc, był dosyć przestarzały już w momencie powstania. Dziś dobrze odrestaurowane egzemplarze osiągają coraz wyższe ceny, które powoli zaczynają przekraczać granice rozsądku. Jak widać przywiązanie do historii, nawet tej obiektywnie mało efektownej, jest wysoko cenione. A sam Kadet? No sympatyczny taki…
A to historia: Harleye w polskich filmach
Jeśli w latach głębokiego PRL-u byłeś filmowcem i chciałeś na ekranie umieścić symbol upragnionej, „zachodniej” wolności, nie mogłeś przecież sięgnąć po motocykl typu WSK. Za to Harleye, nawet te niemłode i wyraźnie zmęczone, zawsze emanowały odpowiednią energią. Niestety, oprócz obiektywnych trudności ze zdobyciem takiej maszyny, należało się liczyć z mało lotnym, ale bezlitosnym ostrzem ówczesnej cenzury, która na amerykańskie pojazdy miewała alergię. Na szczęście Harleye udało się pokazać w kilku znaczących polskich produkcjach.
Osobowość: Piotr „Besa” Czech
„Besa” to ważna postać polskiego ruchu motocyklowego i pionier współczesnej polskiej prasy motocyklowej, a przy tym niezrównany gawędziarz i nasz przyjaciel. Wydawane przez niego pismo „Motocykl moje hobby” pojawiło się na rynku kilka lat przed startem naszego skromnego tytułu i ukazuje się do dziś w formie dwumiesięcznika poświęconego głównie pojazdom zabytkowym. Specjalnie dla Piotra rozszerzyliśmy nieco objętość działu „Osobowość”, by zmieścić więcej ciekawych historii, które opowiedział w wywiadzie udzielonym Lechowi, z którym zresztą niejeden zlot opędził…
Świat Motocyklistów: Tomasz Parzychowski
Na zdjęcia tego wielce sympatycznego dżentelmena natkniecie się w każdym numerze „Świata Motocykli”, a także przeglądając liczne branżowe portale internetowe. Tomek zjednuje sobie współpracowników jakością i kulturą swojej pracy. Jest przy tym aktywnym motocyklistą i nie wyobraża sobie życia bez jednośladów. Opowiedział nam swoją historię i przy okazji przemycił kilka wskazówek, jak zrobić idealne zdjęcie swojej maszyny.
Custom: Honda Ct125 Onehandmade
Jeśli nie trenujesz od dziecka, nie masz za sobą udanej kariery sportowej i zdobytych przez lata sponsorów, a marzysz o udziale w Rajdzie Dakar, to najczęściej jest niezbędne, żebyś wcześniej zrealizował inne marzenie – o dużych pieniądzach. Start w tej imprezie wiąże się bowiem z ogromnymi kosztami i takim samym ryzykiem. A gdyby tak „podakarować” blisko domu, to totalnie fajnie przerobionej Hondzie CT125? Przedstawiamy chwytający ze serce projekt z warsztatu Onehandmade.
Używki: Honda ST1100/1300 Pan European
Wygodny japoński turystyk dla Europejczyków, czyli Honda Pan European, zdobył przez lata serca i portfele bardzo licznej grupy klientów. Nie ma go już na rynku motocykli nowych, za to mocno trzyma się w segmencie używek. W cenie są nawet najstarsze egzemplarze z pierwszych roczników. Paweł Boruta, doświadczony mechanik i powracający na nasze łamy redaktor, bardzo skrupulatnie opisał cechy, wady i zalety poszczególnych wersji tej maszyny. Dla planujących zakup to lektura obowiązkowa!
Jak to działa: Korbowody
Jeśli kiedyś odpowiedzieliście na ogłoszenie o pracę, które zawierało wymóg umiejętności pracy pod presją, to mniej więcej wiecie, jak na co dzień mogą czuć się korbowody w silnikach waszych motocykli. Te pozornie toporne elementy o nieskomplikowanym kształcie mają do wypełnienia ważną misję, a warunki ich pracy są nie do pozazdroszczenia.
Sport: Dakar 2022
To był najciaśniejszy finał Dakaru od wielu, wielu lat. Po ośmiu tysiącach kilometrów walki dwóch czołowych zawodników dzieliło na mecie niecałe 3,5 minuty! W trakcie rajdu tabela przypominała maszynę losującą Lotto, a wielkie triumfy mieszały się z niespodziewanymi porażkami. Pojedynki starych wyjadaczy, debiuty wielkich talentów, kierowca MotoGP, który wygrał jeden z etapów… no i nasi też tam byli!
Sport: Speedway GP 2022
Żużel ma wciąż w naszym kraju, a przynajmniej w wielu jego miastach, status dyscypliny wręcz kultowej, kto wie, czy nie przyćmiewa piłki nożnej. Polscy zawodnicy błyszczą nie tylko na arenie krajowej, ale też z sukcesami biorą udział w imprezach międzynarodowych. Jeden z najważniejszych cykli zawodów – Speedway Grand Prix – czeka w tym roku spore przeformatowanie pod skrzydłami nowego promotora. Ma być więcej walki i więcej emocji dla kibiców. Wyjaśniamy, co się zmieni i przedstawiamy kalendarz rozgrywek na sezon 2022.
Dookoła komina: Nad Bzurą i Wartą
Sezon turystyczny warto zacząć bez fajerwerków, od relaksacyjnych tras w tempie spacerowym. Bo to i opony nie kleją, i człowiek odzwyczajony przez zimę od motocykla (chyba że uczciwie trenował na hali, do czego oczywiście zachęcamy). Jedną z fajnych wiosennych tras w centralnej części Polski opisał dla na Lech. Poprowadzą nas dwie rzeki i szereg zabytków, a całość zakończymy na kempingu nad jeziorem Jeziorsko. Bez napinki, z przyjemnością.
Za horyzont: Czarnogóra
Czarnogóra bywa ostatnio kojarzona z rajem dla niejasnych interesów wschodnich oligarchów, tymczasem jest to przede wszystkim jeden z najpiękniejszych krajów na Bałkanach. Wspaniałe góry, wspaniała riwiera, kręte trasy i masa ciekawych obiektów do zobaczenia. Jeśli chodzi o wakacyjne wyjazdy jest to tzw. kierunek bezpieczny – tam zawsze będzie co robić! Z artykułu naszego czytelnika dowiecie się nie tylko tego, jaką trasą warto pojechać i co zobaczyć, ale poznacie też doniosłą rolę kawy i ciasteczka w turystyce motocyklowej.