Na tegorocznych targach EICMA Honda zaprezentowała dwa nowe motocykle spod szyldu Hornet. Teraz w roju szerszeni, obok dotychczasowego Horneta CB750, pojawią się też mniejszy CB500 oraz potężniejszy CB1000.
Na skróty:
Honda CB500 Hornet – sposób na streetfightera klasy 500
Podążając śladami modelu CB750 Hornet, nowy model CB500 to dwucylindrowy naked spełniający wymogi kategorii prawa jazdy A2. Silnik o pojemności 471 ccm generuje moc na poziomie 48 KM (35 kW), a moment obrotowy wynosi 43 Nm przy 6500 obr./min. Dodatkowym atutem jest dostępny w standardzie system HSTC (Honda Selectable Torque Control), który reguluje moment obrotowy. System monitoruje różnicę prędkości między kołem przednim i tylnym, wykrywa stopień uślizgu tylnego koła, a następnie reguluje działanie wtrysku paliwa, aby płynnie dostosować moment obrotowy. Co ważne, system HSTC można całkowicie wyłączyć. Motocykl został też wyposażony w sprzęgło antyhoppingowe.
Rama główna ze stalowych rur o średnicy 35 mm nie uległa zmianom. Jest to sprawdzona konstrukcja ze zoptymalizowaną sztywnością, która zapewnia doskonałą równowagę pomiędzy precyzją prowadzenia, dostarczaniem odpowiednich informacji kierowcy a komfortem podróżowania dzięki minimalizacji drgań. Wahacz stalowy o drążonym przekroju i grubości 2 mm jest sztywniejszy skrętnie, natomiast bardziej elastyczny poprzecznie, co poprawia prowadzenie.
Wysokiej jakości regulowane zawieszenie obejmuje 41-milimetrowy widelec upside-down Showa SFF-BP (z separacją ciśnienia w jednej goleni i mechanizmem sprężynowym w drugiej) oraz jednorurowy tylny amortyzator Showa z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego. Taki zestaw zapewnia doskonałą reakcję i kontrolę. W ramach układu hamującego zastosowano podwójne przednie tarcze o średnicy 296 mm z czterotłoczkowymi zaciskami Nissin montowanymi promieniowo oraz pojedynczą tarczę 240 mm z zaciskiem jednotłoczkowym z tyłu.
Stylistycznie Honda zachowała charakter maszyn typu streetfighter. Sylwetka zogniskowana jest wokół przesuniętego do przodu „klina”, smukłej sekcji tylnej oraz muskularnego zbiornika paliwa o pojemności 17,1 litra i ostrej owiewki reflektora w kształcie stożka. Nowy reflektor LED zapewnia lepszą widoczność w nocy dzięki szerszemu kątowi świecenia, z tyłu znalazła się nowa, opływowa lampa dopasowana stylistycznie do całości. 5-calowy ekran TFT został zapożyczony z modelu CB1000R, a dodatkowo otrzymał szkło ochronne poprawiające widoczność w intensywnym słońcu. Wysokość siedziska wynosi 785 mm, dzięki czemu CB500 Hornet jest bardzo łatwy do opanowania.
Honda przygotowała również szeroki wachlarz akcesoriów, które dostępne są także w gotowych pakietach. Obejmują one m.in. podgrzewane manetki, dodatkową owiewkę chroniącą przed wiatrem, torby na zbiornik i siedzenie oraz wiele innych elementów.
Horner CB500 będzie dostępny w trzech kolorach: Matowy Gunpowder Black Metallic, Grand Prix Red oraz perłowy Himalayas White.
Więcej o nowych Hondach prosto z EICMA 2023 opowiada Andrzej:
Honda CB1000 Hornet – Szerszeń z silnikiem z Fireblade’a
Przyjmując za punkt wyjścia dostępny już model CB750, Honda miała tak naprawdę dwie możliwości – pójść w dół albo w górę. Na szczęście Japończycy zdecydowali się na obie te opcje. Dzięki temu kolejną nowością od Hondy na sezon 2024 będzie Hornet CB1000.
Największy „Szerszeń” będzie napędzany wspaniałym silnikiem obecnego na rynku od 17 lat modelu CBR1000RR Fireblade, co samo w sobie gwarantuje maksymalną przyjemność z jazdy zarówno na ruchliwej ulicy, jak i na krętej bocznej drodze. Czterocylindrowy rzędowy silnik DOHC 16V o pojemności 999 cm3 oferuje moc maksymalną ponad 150 KM (110 kW) oraz maksymalny moment obrotowy ponad 100 Nm. W najnowszym Hornecie CB1000 został sparowany z prostym, pionowym układem dolotowym oraz wydechem w konfiguracji 4-2-1.
Największy Hornet otrzymał za to zupełnie nową ramę. Nie jest to ani konstrukcja znana z jego poprzednika CB750, ani zapożyczona z CBR1000RR. Tutaj rama jest aluminiowa, a subframe wykonany jest ze stalowych rur. Za zawieszenia odpowiedzialna jest firma Showa, która dostarczyła w pełni regulowany przedni widelec upside-down 41 mm SFF-BP z regulacją tłumienia dobicia i odbicia oraz tylny amortyzator z zawieszeniem Pro-Link. Za hamowanie odpowiadać będą promieniowo montowane czterotłoczkowe przednie zaciski hamulcowe i pływające tarcze o średnicy 310 mm z przodu. Motocykl postawiono na 17-calowych kołach.
Dla zapewnienia lepszej kontroli oraz komfortu jazdy, nowy model CB1000 został wyposażony między innymi w elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW), 3 domyślne tryby jazdy oraz system kontroli momentu obrotowego (HSTC) i sprzęgło antyhoppingowe.
Już na pierwszy rzut oka widać, że przy tworzeniu swojego najnowszego nakeda Honda postawiła na drapieżną stylistykę nawiązującą do nurtu wzornictwa maszynowego. Nowego Horneta cechuje muskularna sylwetka streetfightera utrzymana w agresywnym i czystym stylu. Z przodu znalazły się podwójne reflektory projektorowe LED doskonale spasowane z muskularnym zbiornikiem paliwa w charakterystycznym kształcie. Siedzenie jest minimalistyczne, a całą bryłę wieńczy wąski tył.
Informacje na temat dostępności i ceny obu nowych Hornetów nie zostały jeszcze potwierdzone. Pozostaje nam jedynie czekać.
Dane techniczne