fbpx

Kolejną nowością zaprezentowaną podczas targów EICMA przez Hondę jest nowa odsłona modelu CBR650R oraz jej siostrzana wersja CB650R. To motocykl wagi średniej, który ma zapewniać sportowe wrażenia z jazdy, jednocześnie oferując rozsądne koszty eksploatacji.

CBR650R zadebiutował na rynku w roku modelowym 2021 i z miejsca stał się najlepiej sprzedającym się motocyklem sportowym w Europie. Zaprezentowana właśnie wersja na sezon 2024 to rozwinięcie i dopracowanie pierwowzoru.

Czterocylindrowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 649 cm3 pozostał bez zmian. Jednostka legitymuje się mocą maksymalną na poziomie 95 KM (70 kW) i momentem obrotowym 63 Nm przy 9500 obr./min. Takie parametry w zupełności wystarczają, żeby móc czerpać radość z jazdy, szczególnie dzięki błyskawicznej reakcji w całym zakresie obrotów. Silnik współpracuje z sześciostopniową przekładnią i rozrusznikiem, z cylindrami pochylonymi do przodu o 30°. W motocyklu znalazło się także sprzęgło antyhoppingowe, które ułatwia zmiany biegu na wyższy, jednocześnie zapobiegając blokowaniu tylnego koła przy silnym hamowaniu i szybkich redukcjach biegów. System kontroli momentu obrotowego HSTC (Honda Selectable Torque Control) dba o przyczepność tylnego koła. Co ważne, system ten można wyłączyć. Przy spalaniu w okolicach 4,9 litra na 100 km zbiornik o pojemności 15,4 litra wystarczy na przejechanie nieco ponad 300 km.

Największą nowością jest natomiast system E-Clutch. To pierwsze rozwiązanie tego typu, które umożliwia ruszanie, zatrzymywanie się i zmianę biegów bez użycia dźwigni sprzęgła. System powstał z połączenia elementów i właściwości rozwiązań takich jak quickshiftery, sprzęgła kontrolowane manualnie oraz technologia przekładni dwusprzęgłowej Hondy. W praktyce sprzęgło E-Clutch upraszcza prowadzenie, eliminując konieczność używania dźwigni sprzęgła do zmiany biegów w górę i w dół. Wystarczy sam pedał zmiany biegów. System załącza i rozłącza sprzęgło w oparciu o odczytywane parametry, takie jak prędkość, kąt otwarcia przepustnicy, prędkość obrotowa silnika, siła nacisku na pedał zmiany biegów, kąt przełożenia silnika redukcyjnego sprzęgła, prędkość obrotowa wałka zdawczego silnika i przełożenia skrzyni biegów. Za sterowanie sprzęgłem odpowiada zespół siłownika z dwoma silnikami. Gdy sprzęgło jest załączane lub rozłączane, kontrolowany jest również zapłon i wtrysk paliwa dla zapewnienia płynnej i pozbawionej szarpnięć zmiany przełożeń. To rozwiązanie doskonale sprawdzi się zarówno podczas jazdy w miejskich korkach, wymagającej częstego zatrzymywania się i ruszania, jak i w trakcie dynamicznej jazdy sportowej, poprawiając precyzję, tempo i wygodę działania skrzyni biegów. Honda pozostawia jednak wybór kierowcy – system można wyłączyć na czas jazdy, a o trybie manualnym informuje litera „M” na wyświetlaczu. Sprzęgło E-Clutch dostępne będzie jako opcja w modelach CB650R i CBR650R.

Niezmienione pozostało podwozie. Stalowa, diamentowa rama zapewnia sztywność konstrukcji i świetnie sprawdza się zarówno w mieście, jak i podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. W zakresie zawieszeń Honda korzysta z produktów marki Showa. Z przodu pracuje widelec upside-down SFF-BP z rozdzieleniem funkcji i goleniami o średnicy 41 mm, z tyłu amortyzator typu monoshock z z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego. Za hamowanie odpowiada zamocowany promieniowo, czterotłoczkowy zacisk przedniego hamulca w połączeniu z pływającymi tarczami o średnicy 310 mm. Na aluminiowe felgi trafiły opony w rozmiarach 120/70-ZR17 i 180/55-ZR17.

Więcej o nowych Hondach prosto z EICMA 2023 opowiada Andrzej:

CBR650R rozwija własny, drapieżny styl będący nawiązaniem do motocykli wyścigowych. Na sezon 2024 motocykl otrzymał szereg nowych elementów stylistycznych, w tym nowy reflektor, owiewkę, siedzenie kierowcy i pasażera, tylny moduł i tylne światło. Całość utrzymana jest w dynamicznym, sportowym stylu. Nowy kolorowy wyświetlacz TFT o przekątnej 5 cali jest zabezpieczony szkłem ochronnym, które ma dodatkowo poprawiać czytelność w słoneczne dni.

Z kolei model CB650R utrzymany jest w stylu neo-retro i tutaj też można mówić o ewolucji. Nowoczesny cafe racer otrzymał nowy reflektor, osłony chłodnicy, nowe siedzenie kierowcy i pasażera, a także nową lampę tylną. Przeprojektowany został też tył motocykla, który teraz zyskał ostrzejszy wygląd. Tutaj także wyświetlacz został zabezpieczony szkłem ochronnym dla lepszej widoczności.

Inżynierowie Hondy pomyśleli też o posiadaczach prawa jazdy kategorii A2, dla których przygotowano wersję o ograniczonej mocy 35 kW.

Dla nowych modeli CB650R oraz CBR650R Honda oferuje również akcesoria, które dostępne są zarówno osobno, jak i w specjalnie wyselekcjonowanych pakietach – Racing i Comfort dla modelu CBR650R oraz Style, Sport i Comfort dla wersji CB650R.

Dane techniczne

Honda CBR650R / CB650R 2024

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ:rzędowy, czterocylindrowy
Rozrząd:DOHC, cztery zawory na cylinder
Pojemność skokowa:649 ccm
Średnica x skok tłoka:67 x 46 mm
Stopień sprężania:11,6:1
Moc maksymalna:95 KM (70 kW) przy 12 000 obr./min
Moment obrotowy:63 Nm przy 9500 obr./min
Zasilanie:elektroniczny wtrysk paliwa
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Sprzęgło:mokre, wielopłytkowe
Skrzynia biegów:sześciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch
PODWOZIE
Rama:stalowa, dwubelkowa, rurowa, zamknięta (typu diament)
Zawieszenie przednie:regulowany widelec USD Showa Big Piston z rozdzieleniem funkcji, Ø 41 mm
Zawieszenie tylne:kolumna monoshock z 10-stopniową regulacją napięcia wstępnego,
skok kolumny 43,5 mm
Hamulec przedni:dwie tarcze, Ø 310 mm, dwukanałowy ABS
Hamulec tylny:tarczowy, Ø 240 mm, dwukanałowy ABS
Opony przód / tył:120/70-R17 / 180/55-R17
WYMIARY I MASY
Długość:2120 mm (2130 mm – CB650R)
Szerokość:750 mm (780 mm – CB650R)
Wysokość:1145 mm (1075 mm – CB650R)
Wysokość siedzenia:810 mm
Rozstaw osi:1450 mm
Minimalny prześwit:130 mm (150 mm – CB650R)
Masa z płynami:209 kg (z E-Clutch 211 kg) – CBR650R
205 kg (z E-Clutch 207 kg) – CB650R
Zbiornik paliwa:15,4 litra
Cena:brak danych
Importer:www.honda.pl
KOMENTARZE