O tym, że segment motocykli adventure rośnie w siłę świadczy chociażby to, że BMW R1200GS to najlepiej sprzedający się duży motocykl na świecie. Dlaczego tak jest? Ano dlatego, że motocyklowe SUV-y charakteryzują się wszechstronnością i pozwalają na dobrą zabawę w praktycznie każdych warunkach.
Na skróty:
Daj kobiecie odpowiednie buty, a podbije świat
Każdy kolejny sezon przynosi w kategorii adventure kilka soczystych premier i liftingów. Motocykle mają coraz lepsze silniki, podwozia, zawieszenia oraz elektronikę, której zadaniem jest wspomaganie nawet w najtrudniejszych sytuacjach. Niestety wszystko to zdaje się na nic, bez odpowiedniego ogumienia, dlatego producenci opon prowadzą bezustanny wyścig o odnalezienie Świętego Graala turystycznych enduro, czyli opon doskonałych zarówno na szosie, jak i w terenie. Czy to w ogóle możliwe? Oczywiście, że nie! Uniwersalna opona w skrajnych warunkach zawsze będzie zawodziła, dlatego Michelin swoją ofertę rozdzielił na trzy osobne produkty.
Michelin Road 5 Trial to opona dla tych, którzy nigdy nie mają zamiaru wybierać się w teren. Gwarantuje doskonałą trakcję, przyczepność i stabilność na suchej i mokrej nawierzchni, o ile jest to asfalt.
Michelin Anakee Wild to opona o skrajnie odmiennych właściwościach. Jej żywioł to off-road. Do jej stworzenia wykorzystano doświadczenia zdobyte w Rajdzie Dakar oraz technologię z topowego modelu Desert Race, dlatego jazda po piasku, błocie, śliskiej trawie czy kamienistej nawierzchni będzie dla niej bułką z masłem na śniadanie. Gdyby jednak wybrać się motocyklem obutym w Anakee Wild w długą podróż po utwardzonych drogach, wycieczka marzeń może zmienić się w długotrwałe cierpienie. Szum i wibracje szybko staną się uciążliwe, a zachowanie opony w razie deszczu sprawi, że większość będzie wolała przesiąść się do lokalnego PKS-u, o ile wcześniej opona nie zużyje się do zera.
Na szczęście Michelin ma coś, co uzupełni lukę pomiędzy skrajnie drogową, a skrajnie off-roadową oponą. To nowy model Anakee Adventure. Oczywiście można by wspomnieć o Anakee III, ale osobiście nie znam nikogo, kto byłby w 100% zadowolony ze starego modelu, zatem temat przemilczmy.
[dd-parallax img=”https://swiatmotocykli.pl/wp-content/uploads/2019/03/michelin_anakee_adventure_swiatmotocykli2.jpg” height=”500″ speed=”2″ z-index=”0″ position=”center” offset=”false” mobile=”/wp-content/uploads/
80/20
Podstawowym założeniem przy projektowaniu Anakee Adventure była zasada 80/20. 80% jazdy po drogach asfaltowych i 20% w lekkim terenie. Dlaczego akurat w takich proporcjach? Okazuje się, że większość motocykli adventure, zresztą tak samo jak samochodów typu SUV, nie zjeżdża w teren w ogóle lub robi to bardzo rzadko. Trzeba wiedzieć, że Michelin ściśle współpracowało przy tej oponie z BMW. Kto jak kto, ale niemiecki koncern raczej o swoich klientach wie sporo i potrafi to wykorzystać przy wprowadzaniu kolejnych jednośladów. W Anakee Adventure jest obuty każdy nowy R1250GS, a jedną z wytycznych dla Michelin była stabilność przy dużych prędkościach.
[dd-parallax img=”https://swiatmotocykli.pl/wp-content/uploads/2019/03/michelin_anakee_adventure_swiatmotocykli3.jpg” height=”500″ speed=”2″ z-index=”0″ position=”center” offset=”false” mobile=”/wp-content/uploads/
Test opony odbył się w Portugalii. Przez dwa dni zrobiliśmy ponad 340 kilometrów, z czego prawie 290 po drogach asfaltowych pomiędzy Lizboną a Evorą. Do dyspozycji mieliśmy cały przekrój turystycznych enduro. Od Suzuki V-Storm 650, V-Storm 1000, przez Hondę Africę Twin, BMW F850GS, Yamahę Super Tenere 1200, Triumpha Tigera 1200, na nowym BMW R1250GS kończąc. Ja miałem okazję pośmigać na nowych oponach Michelin już dwa tygodnie wcześniej, podczas testu Moto Guzzi V85TT.
Najważniejsze informacje
Anakee Adventure to zupełnie nowa konstrukcja. Opona otrzymała nowe mieszanki gumy, zupełnie nowy bieżnik oraz technologie zarezerwowane do tej pory dla opon typowo drogowych. Jakie? Chodzi o 2CT i 2CT+, technologie wprowadzone w roku 2005 w radialnej MICHELIN Power Race.
Technologia 2CT w przedniej oponie to połączenie różnych mieszanek gumy z pełną zawartością krzemionki w czole bieżnika i na barkach. Ma to zapewniać dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni, bez obniżania trwałości i osiągów.
W tylnej oponie zastosowano technologię 2CT+. Różnica jest taka, że w oponie produkowanej w tej technologii pod miękką mieszanką na bokach znajduje się warstwa mieszanki twardszej. Ma to się przekładać na większą stabilność w zakrętach i lepsze osiągi na mokrej i suchej nawierzchni.
Duży nacisk położono na sportowe właściwości opony, dlatego w rowkach znajdują się małe mostki łączące klocki bieżnika. Ma to wpływ na zwiększenie stabilności w zakrętach. Dla lepszego odprowadzania wody i brudu zastosowano rowki rozszerzające się w kierunku barków opony.
[dd-parallax img=”https://swiatmotocykli.pl/wp-content/uploads/2019/03/michelin_anakee_adventure_swiatmotocykli4.jpg” height=”500″ speed=”2″ z-index=”0″ position=”center” offset=”false” mobile=”/wp-content/uploads/
Eksperci z Michelin zapewniają, że Anakee Adventure to opona zoptymalizowana tak, by zapewnić doskonałe osiągi niezależnie od warunków. Czy się z nimi zgadzamy? O tym przeczytacie w pełnym teście opon, który pojawi się w majowym wydaniu Świata Motocykli.
Anakee Adventure dostępne rozmiary
PRZÓD:
- 90/90 – 21 54V TL/TT 01/2019
- 100/90 – 19 57V TL/TT 08/2019
- 110/80 R 19 59V TL/TT 01/2019
- 120/70 R 19 60V TL/TT 01/2019
TYŁ:
- 130/80 R 17 65H TL/TT 08/2019
- 140/80 R 17 69H TL/TT 08/2019
- 150/70 R 17 69V TL/TT 01/2019
- 170/60 R 17 72V TL/TT 01/2019
- 150/70 R 18 70V TL/TT 01/2019