fbpx

Wypuszczając serię Sport Heritage, Yamaha oddaje hołd swoim kultowym motocyklom. Łączy przy tym klasyczny design z najnowocześniejszymi technologiami w silnikach i zawieszeniach. Zaprezentowany właśnie model XSR900 GP stylistycznie przenosi do lat 80. i przypomina o niezwykle bogatej, wyścigowej historii japońskiego producenta.

Wprowadzony na rynek w 2016 roku model Yamaha XSR900 powstał jako rasowy roadster. Teraz ta sprawdzona platforma ponownie posłużyła za fundament dla projektu, którego celem było stworzenie motocykla będącego wyrazem szacunku dla przeszłości. W odróżnieniu od repliki postanowiono jednak wyposażyć go w topowe rozwiązania technologiczne i sprzętowe. Tak właśnie powstał XSR900 GP – motocykl, który w sposób niespotykany wcześniej w serii Sports Heritage oddaje hołd najsłynniejszym maszynom wyścigowym w historii Yamahy, zapewniając przy tym współczesne osiągi i technologie.

Pod względem wizualnym największa rewolucja motocykli Grand Prix miała miejsce w latach 80. XX wieku. Wtedy to obłe linie owiewek z lat 70. zastąpił bardziej „kanciasty” styl, który dominował od połowy lat 80. To właśnie do tej epoki nawiązuje XSR900 GP. Świadczy o tym choćby górna owiewka stylizowana nie tylko na motocyklach GP z lat 80., ale także na seryjnych modelach sportowych z przełomu lat 80. i 90. ubiegłego stulecia.

W nowej wersji na każdym kroku da się zauważyć przywiązywanie uwagi do detali. Okrągła lampa LED z modelu XSR900 została zastąpiona modułem soczewkowym schludnie wpasowanym w owiewkę. W wyścigowej stylizacji utrzymane są nawet nakrętki górnego wspornika owiewki. Przednia szyba i osłony dłoni stylistycznie również nawiązują do tego okresu. Jednocześnie zapewniają lepsze przyspieszenia i wyższą prędkość maksymalną. Kolejnym smaczkiem jest kanapa, której poszycie jest dopasowane kolorystycznie do siedzenia pasażera. Tutaj też widać wpływ stylu lat 80., przede wszystkim w postaci nakładki na siedzenie pasażera oraz całej „kanciastej” linii tyłu, gdzie elegancko wkomponowano tylne światło.

Model XSR900 GP jest dostępny w barwach inspirowanych maszynami dosiadanymi np. przez legendarnego Wayne’a Raineya w mistrzostwach świata Grand Prix klasy 500 ccm w latach 80. i na początku lat 90. XX wieku.

Motocykl napędza kultowy silnik CP3 o pojemności 890 ccm osadzony w ramie Deltabox. Sukcesy w Grand Prix na przełomie jak 80. i 90. ubiegłego wieku były zasługą wielu czynników, a jednym z najważniejszych było opracowanie przez inżynierów Yamahy ramy dopasowanej do nowego silnika V4, która otaczała go niczym klatka. Tak powstała rama Deltabox. Nowa konstrukcja zapewniała wyjątkową sztywność i precyzyjne wyczucie dokładnie tam, gdzie zawodnik tego najbardziej potrzebował. 40 lat później rama typu Deltabox nadal stanowi kręgosłup wielu motocykli Yamahy, w tym nowego modelu XSR900 GP, w którym dodatkowo wzmocniono ramę pomocniczą. Przekłada się to na optymalną sztywność i precyzję prowadzenia.

Ponadto maszyna została wyposażona w znany z modelu R1 sześcioosiowy moduł IMU, a także układ rozpoznający pochylenie motocykla. Moduł IMU na bieżąco mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo, a także prędkość kątową maszyny w kierunkach obrotu wokół osi poziomej poprzecznej, pionowej oraz poziomej wzdłużnej. Następnie dane przesyłane są w czasie rzeczywistym do ECU, który kontroluje szereg elektronicznych systemów wspomagania, w tym system kontroli trakcji (TCS) rozpoznający pochylenie motocykla, system kontroli uślizgu (SCS), system kontroli unoszenia przedniego koła (LIF) czy system kontroli hamowania (BC).

XSR900 GP może pochwalić się najnowocześniejszymi komponentami także w obrębie układu hamulcowego i zawieszenia. Przedni widelec KYB upside-down jest w pełni regulowany, umożliwiając dobranie optymalnych ustawień. Amortyzator tylny KYB również oferuje pełną regulację, przy czym napięcie wstępne można ustawić zdalnie dla większej wygody. Został on elegancko ukryty, co podkreśla smukły i sportowy wygląd motocykla. Radialna przednia pompa hamulcowa Brembo w połączeniu z ulepszonymi przewodami pozwala na jeszcze płynniejsze i precyzyjniejsze dozowanie siły hamowania.

Zastosowana w modelu XSR900 GP kierownica typu clip-on całkowicie zmienia pozycję w porównaniu z pierwowzorem. Motocyklista jest przesunięty w kierunku zbiornika paliwa, przez co przyjmuje bardziej sportową pozycję. Zwiększa to dociążenie przodu i daje precyzyjniejsze wyczucie odpowiednie dla maszyny utrzymanej w wyścigowym stylu. Jednocześnie Yamaha zadbała o to, aby pozycja za kierownicą nie była ekstremalnie sportowa i nie męczyła podczas dłuższej jazdy. Również aluminiowe podnóżki można przestawić niżej względem ustawienia fabrycznego.

XSR900 GP oferuje trzy wstępnie zaprogramowane tryby jazdy – „sport”, „street” i „rain”. Każdy z nich skonfigurowano tak, aby poziom interwencji systemów wspomagania dostosowany był do różnych warunków. Dodatkiem do nich są dwa niestandardowe ustawienia, które pozwalają kierowcy ręcznie wybrać własne preferencje. Do wprowadzenia wszystkich zmian można użyć smartfona z aplikacją MyRide. Nowe zintegrowane przełączniki na kierownicy umożliwiają obsługę szerszego zakresu funkcji nowego modelu XSR900 GP, w tym łączności ze smartfonem, nawigacji i trybów jazdy, a także poruszanie się po różnych opcjach menu.

Połączenie ze smartfonem oferowane jest w standardzie dzięki wbudowanemu modułowi sterującemu komunikacją (CCU). Dzięki temu motocyklista może pozostać w kontakcie również podczas jazdy – wystarczy podłączyć smartfon z motocyklem za pomocą bezpłatnej aplikacji MyRide Link. Po nawiązaniu połączenia można również korzystać ze zintegrowanego systemu nawigacyjnego Garmin StreetCross, który wyświetli szczegółową nawigację na 5-calowym ekranie TFT.

Yamaha przygotowała również cały wachlarz akcesoriów do swojego nowego modelu, w tym m.in. dolną owiewkę, uchwyt tablicy rejestracyjnej, przyciemnianą szybę oraz układ wydechowy Akrapovič. Są one dostępne zarówno w gotowych pakietach, jak i indywidualnie. Ofertę Sport Heritage uzupełnia kolekcja odzieży Faster Sons obejmująca koszulki, bluzy, skórzane kurtki, czapki z daszkiem, naszywki i inne elementy utrzymane w stylistyce maszyn z serii XSR.

Nowy model XSR900 GP będzie dostępny w dwóch kolorach: Legend Red i Power Grey. Pełne informacje na temat dostępności można uzyskać, kontaktując się z krajowym biurem dystrybutora Yamahy.

KOMENTARZE