Od czasu premiery modelu Suzuki GSX1100S Katana pierwszej generacji w 1981 roku, maszyna z marszu zdobyła serca motocyklistów na całym świecie i na zawsze odmieniła trendy motocyklowe. 30 lat później japoński producent odświeża ten kultowy model, który w nowej, wyjątkowej wersji trafi do sprzedaży już w przyszłym roku.
Wkładając swoje serce i duszę w wykucie oryginalnej Katany, Suzuki nigdy nie straciło zainteresowania i miłości do tego modelu. Legenda Katany była wciąż żywa i kolejne generacje projektantów i inżynierów wyczekiwały dnia, w którym będą mogły opracować nowe wcielenie tego kultowego modelu.
Jesienią 2017 roku Suzuki, podczas targów EICMA w Mediolanie, zaprezentowało prototyp o nazwie KATANA 3.0 CONCEPT. Zaprojektowana przez sławnego designera motocyklowego Rodolfo Frascoli i zbudowana przez Engines Engineering – ta nowa wizja zupełnie współczesnej Katany zapowiadała się imponująco. Przez ostatnie lata producent z Hammamatsu pracował nad nowym wcieleniem Katany, która światło dzienne ujrzała podczas tegorocznych targów EICMA. Maszyna ma dawać jeszcze większą przyjemność z jazdy i posiadać lepsze osiągi od poprzedniego modelu.
Sercem GSX1100S Katana nadal jest chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 999 cm3, odziedziczony z modelu GSX-R1000. Jednostkę napędową poprawiono jednak, by jeszcze lepiej spisywała się podczas użytku drogowego. Modyfikacje na rok 2022 obejmują między innymi nowe wałki rozrządu, sprężyny zaworowe, sprzęgło, a także nowy układ wydechowy. To wpłynęło na zwiększenie mocy maksymalnej i pozwoliło osiągnąć lepszy balans osiągów, jednocześnie umożliwiając spełnienie normy emisji spalin Euro 5.Zmodyfikowany silnik charakteryzuje się nie tylko szerszą i bardziej liniową krzywą momentu obrotowego. Do tego osiąga większy ogólny moment obrotowy w całym zakresie użytecznej prędkości obrotowej.
Choć maksymalny moment obrotowy jest minimalnie niższy niż w poprzedniej generacji, silnik dostarcza więcej niutonometrów momentu obrotowego przy niskich obrotach silnika. Dzięki temu reakcja na dodanie gazu oraz przyspieszenie, również podczas jazdy z wyższą prędkością i w średnim zakresie obrotów, są bardziej bezpośrednie. W efekcie jazda jest bardziej emocjonująca i przyjemniejsza.
Moc maksymalna jest osiągana przy wyższych obrotach (11 000 obr/min – wcześniej 10 000obr/min), dzięki czemu kręcenie Katany do wysokich zakresów sprawia dużo frajdy i przyjemności. Dbające o bezpieczeństwo, nowoczesne systemy elektroniczne pilnują zaś, aby dynamiczna jazda Kataną była w pełni kontrolowana, przewidywalna, a przy tym również przyjemniejsza.Do nowych elementów zalicza się wprowadzenie pakietu zaawansowanych systemów elektronicznych. Nowością w Katanie są: funkcja wyboru trybu jazdy Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), dwukierunkowy quickshifter oraz asystent sprzęgła (SCAS). Poprawkom uległ z kolei 5-poziomowy system kontroli trakcji z możliwością wyłączenia (STCS).
Inspiracją dla oryginalnej Katany z 1981 roku był legendarny japoński miecz o tej samej nazwie. Nowy motocykl wiernie odzwierciedla tę samą filozofię oraz ducha legendarnych japońskich mieczy. Sportowa sylwetka z odświeżonymi liniami nadaje Katanie jeszcze bardziej wyjątkowego charakteru. Podkreśla go też nowa kolorystyka paneli owiewek oraz dekoracyjne wykończenie elementów funkcjonalnych.