fbpx

Najnowszy Suzuki GSX-S1000 właśnie miał swoją premierę! Sprawdzamy, czego możemy spodziewać się po ulepszonej wersji kultowego modelu oraz kiedy będzie dostępny w Polsce.

Stworzony, by kontrolować ulice

GSX-S1000 został zaprezentowany w 2015 jako nowy model, stworzony by dać motocyklistom przyjemność ze sportowej jazdy w ulicznych warunkach. Sercem motocykla był zestrojony na ulicę, potężny silnik o pojemności 999 ccm, który wcześniej poprowadził model GSX-R1000 do niezliczonych zwycięstw w mistrzostwach Superbike i Endurance.

Silnik ten został umiejętnie połączony z kompaktową i lekką ramą, dopracowanymi podzespołami oraz wygodną, wyprostowaną pozycją za kierownicą, by ucieleśnić podejście inżynierów Suzuki do maksymy “Run. Turn. Stop”. Założeniem było osiągnięcie jak najlepszej równowagi ogólnych osiągów i zalet użytkowych motocykla. Tak jak GSX-R1000 został zbudowany by zdominować tor wyścigowy, tak GSX-S1000 został stworzony by „kontrolować ulice”.

Tegoroczna wersja modelu GSX-S1000 to tak naprawdę jego pierwsza, poważna aktualizacja. Ma na celu poprawienie osiągów, dostarczenie lepszego prowadzenia, większej zwinności i mocy, by zapewnić jeszcze bardziej ekscytujące doświadczenie z jazdy, a także spełnienie nowych norm emisji spalin Euro 5. Dopracowano również pakiet stylistyczny, by był jeszcze bardziej zwarty i dynamiczny. Wszystko po to, by był gotów skupić na sobie uwagę i przejąć kontrolę na ulicach.

Wyjątkowe serce GSX-S1000

GSX-S1000 posiada chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 999 ccm, opierający się na osiągach motocykla klasy superbike. Jednostkę napędową zmieniono i poprawiono w celu płynniejszego i bardziej liniowego dostarczenia mocy, głównie w niskim i średnim, najczęściej używanym na co dzień, zakresie prędkości obrotowej.

Poprawiony został też kompaktowy układ wydechowy 4-2-1 o nowym kształcie kolektora, z przesuniętym systemem Suzuki Exhaust Tuning (SET). Postawiono na nowe katalizatory oraz przebudowaną komorę w celu spełnienia norm emisji Euro 5.

Nie brakuje też poprawionego układu wtrysku paliwa, wykorzystującego dziesięciootworowe wydłużone dysze wtryskowe w każdym korpusie przepustnicy, maksymalizującego efektywność wypełnienia komory spalania oraz przyczyniającego się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Uwagę zwraca też asystent sprzęgła Suzuki Clutch Assist System (SCAS). System ten zapewnia łagodniejszy proces hamowania silnikiem, lepszą kontrolę podczas redukcji biegów. Powoduje również, że do obsługi dźwigni sprzęgła wymagane jest użycie mniejszej siły.

Agresywna stylistyka

Już na pierwszy rzut oka GSX-S1000 wyróżnia agresywna sylwetka, zdradzająca potencjał mocy i osiągów, oraz wyrafinowanie zwinnego i poręcznego motocykla. Twórcy zdecydowali się na radykalny futurystyczny wygląd nowego, pionowego reflektora LED, oraz ostre linie przodu inspirowane wyglądem myśliwców.

Na uwagę zasługuje też wąska, lekka i wyrazista tylna sekcja, przesuwająca środek ciężkości do przodu motocykla. Cały profil daje wrażenie muskularnej, nabitej sylwetki.

Maszyna dostępna jest w trzech wersjach kolorystycznych. Do wyboru są:

  • błękit Metallic Triton Blue (YSF), będący kluczową barwą – symbolem tożsamości marki Suzuki
  • matowa szarość Glass Mat Mechanical Gray (QT7) – nowy motyw kolorystyczny
  • błyszcząca czerń Glass Sparkle Black (YVB)

Duży, ale zwinny

Kompaktowe i lekkie podwozie zostało zaprojektowane tak, by zapewnić zwinność, przyjemną charakterystykę i optymalne właściwości prowadzenia w rzeczywistych warunkach jazdy – od jazdy po mieście, aż po przejażdżki w sportowym tempie.

GSX-S1000 ma podwójną, aluminiową ramę z prostymi, głównymi ramionami prowadzącymi od główki aż do mocowania wahacza. Rama jest wyjątkowo sztywną i lekką konstrukcją, zapewniającą zwinność i przyczepność na drodze.

W nowym modelu zdecydowano się też na użycie aluminiowego wahacza, pochodzącego ze sportowego modelu GSX-R 1000. 

System wspomagania jazdy SUZUKI INTELLIGENT RIDE SYSTEM (S.I.R.S.):

Przełącznik trybów jazdy Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) umożliwia wybór pomiędzy trzema charakterystykami mocy, według własnych preferencji oraz warunków panujących na drodze, zależnie od tego czy chcesz jeździć w sportowym stylu, trenujesz na torze, jeździsz po śliskich lub nierównych drogach, czy po prostu cieszysz się przyjemną jazdą w po miejskich arteriach.

System kontroli trakcji Suzuki Traction Control System (STCS) oferuje użytkownikowi 5 ustawień oraz możliwość wyłączenia. Zapewnia przy tym pełną kontrolę nad motocyklem w każdych warunkach, jednocześnie redukując stres i zmęczenie motocyklisty.

W GSX-S1000 znajduje się też nowy system elektronicznego sterowania przepustnicami ride-by-wire. Teraz system jest prostszy, lżejszy i bardziej kompaktowy niż jego poprzednik, oparty na mechanicznym sterowaniu linką.

Nie brakuje też dwukierunkowego quickshiftera Quick Shift System (z możliwością wyłączenia), zapewniającego szybkie i gładkie zmiany biegów bez konieczności użycia dźwigni sprzęgła. Funkcja automatycznego międzygazu podczas redukcji daje przyjemne, satysfakcjonujące wrażenie.

Z kolei system łatwego rozruchu Suzuki Easy Start System zapewnia większą wygodę i przyjemność z jazdy, umożliwiając kierowcy uruchomienie silnika jednym, szybkim naciśnięciem przycisku rozrusznika – bez konieczności naciskania dźwigni sprzęgła. Jednocześnie zaktualizowano asystenta ruszania Low RPM Assist, dzięki czemu współpracuje z systemem SCAS i sprawia, że ruszanie ze startu zatrzymanego jest jeszcze łatwiejsze i płynniejsze.

Suzuki GSX-S1000 2021 – kiedy w Polsce?

Pierwsze egzemplarze pojawią się w polskich salonach Suzuki na przełomie lipca i sierpnia tego roku. Cena motocykla to 56 900 zł.

Premierowy motocykl można zobaczyć także w Wirtualnym Salonie Motocyklowym Suzuki (Suzuki Motorcycle Global Salon) – kliknij tutaj.

 

KOMENTARZE