fbpx

Prawie 30 lat po zakończeniu produkcji legendarnego Ducati Supermono 550, włoski prodducent powraca do silników jednocylindrowych! Nowa jednostka ma pojemność 659 ccm i jest wyposażona w rozrząd desmodromiczny. Już wkrótce poznamy też motocykl, którego sercem ma być właśnie silnik o nazwie Superquadro Mono.

Produkcja nowego jednocylindrowca to zbiór najbardziej wyrafinowanych materiałów i zaawansowanych rozwiązań, które oparte zostały o silnik znany z Panigale 1299. Superquadro o pojemności 1285 ccm jest reprezentantem maksymalnej ewolucji ulicznego dwucylindrowca Ducati, a Superquadro Mono odziedziczył z tej jednostki tłok o średnicy 116 mm, kształt komory spalania, tytanowe zawory dolotowe o średnicy 46,8 mm, stalowe zawory wydechowe o średnicy 38,2 mm oraz rozrząd desmodromiczny.

Nazwa Superquadro pochodzi od ekstremalnego stosunku między średnicą cylindra a skokiem tłoka, który pozwala na osiągnięcie prędkości obrotowych typowych dla silników wyścigowych. W jednostce Superquadro Mono wynosi on 1,86 i jest najbardziej ekstremalny w kategorii jednocylindrowców – wszystko dzięki skokowi tłoka wynoszącemu zaledwie 62,4 mm i rekordowej średnicy tłoka wynoszącej 116 mm. Pozwoliło to na zastosowanie zaworów o dużej średnicy, co nie byłoby możliwe bez rozrządu Desmodromic. To rozwiązanie, które Ducati stosuje również w motocyklach startujących w serii MotoGP, pozwala na pokonanie ograniczeń narzuconych przez sprężyny zaworowe, umożliwiając tym samym uzyskanie iście ekstremalnych osiągów. W ten sposób rozrząd desmodromiczny znacząco przyczynia się zarówno do podwyższenia parametrów osiąganych przez silnik, jak i możliwości uzyskania bardzo wysokich prędkości obrotowych.

Dzięki tym rozwiązaniom Superquadro Mono generuje maksymalną moc 77,5 KM przy 9 750 obr./min i jest w stanie rozwinąć maksymalnie aż 10 250 obr./min, co jest wartością nigdy wcześniej nieosiągniętą przez jednocylindrowy silnik stosowany w motocyklu drogowym. Moment obrotowy, którego maksymalna wartość wynosi 63 Nm przy 8 000 obr./min, jest rozłożony w szczególnie korzystny sposób, co skutkuje liniowym i użytecznym dostarczaniem mocy. Wszystko to przy jednoczesnym przestrzeganiu limitów norm emisji spalin Euro 5. W konfiguracji wyścigowej, z układem wydechowym Termignoni moc tej jednostki wzrasta do 85 KM przy 9 500 obr./min. Superquadro Mono o ograniczonej mocy trafi również do motocykli, którymi mogą poruszać się posiadacze prawa jazdy kategorii A2.

Tłok o średnicy 116 mm jest absolutnym rekordem dla seryjnie produkowanego silnika z pojedynczym cylindrem. Pochodzi on z wyścigów i charakteryzuje się układem „box in box”, podobnie jak tłoki Panigale V4 R. Sworzeń tłoka pokryto powłoką Diamond Like Carbon (DLC), która stosowana jest w celu ograniczenia tarcia i zwiększenia odporności. Stopień sprężania wynosi 13,1:1.

Podobnie jak w silnikach serii MotoGP, dźwigienki systemu Desmodromic sterującego pracą zaworów pokryte są DLC by zmniejszyć tarcie i podwyższyć trwałość powierzchni stykowych. Napęd rozrządu realizowany jest poprzez łańcuszek rozrządu i system kół zębatych.

Dostarczanie paliwa odbywa się przez pojedynczy korpus przepustnicy o owalnym przekroju, z wtryskiwaczem sterowanym przez system ride-by-wire, który będzie oferował trzy różne tryby mocy – High, Medium oraz Low.

Odlewana skrzynia korbowa silnika integruje płaszcz wodny wokół tulei cylindra i podobnie jak w modelu 1299 Superleggera wykonana jest z aluminium, a nie stali, co korzystne wpływa na redukcję masy, ale również usprawnia chłodzenie dzięki cienkim ściankom. Rozwiązanie to pozwala również na montaż głowicy bezpośrednio do skrzyni korbowej, uzyskując znacznie bardziej kompaktową jednostkę, przy zachowaniu wysokiej sztywności konstrukcji. Osłony sprzęgła, alternatora i pokrywy głowicy wykonano z odlewu stopu magnezu, aby zmniejszyć masę silnika do minimum, gwarantując jednocześnie wysoką odporność mechaniczną.

Wał korbowy jest asymetryczny, a doskonałe wyważenie silnika jest gwarantowane przez obecność dwóch wałków wyważających – przedniego i tylnego, które zamontowane są na łożyskach tocznych wewnątrz skrzyni korbowej. Układ dwóch wałków pośrednich, umieszczonych z boku wału korbowego, pozwala na całkowite zrównoważenie sił bezwładności pierwszego stopnia. Dzięki takiemu rozwiązaniu silnik może pracować z bardzo wysokimi prędkościami obrotowymi przy zachowaniu poziomu wibracji porównywalnych z silnikiem V-twin 90°. Superquadro Mono opiera się na dwóch pompach olejowych typu krzywkowego zapewnia wydajne smarowanie silnika, jak również efektywne zarządzanie olejem, aby zapewnić mu maksymalną redukcję strat mocy w układzie powrotu oleju do skrzyni korbowej. Wszystko to w celu zmniejszenia oporów tarcia elementów ruchomych wewnątrz silnika oraz zapewnienia efektywnego smarowania w każdych warunkach pracy silnika.

Sześciobiegowa skrzynia biegów posiada przełożenia wyścigowe, które są efektem doświadczenia przy pracy nad modelem Panigale V4. Pierwszy bieg jest długi, aby umożliwić jego użycie w wolnych zakrętach i tym samym pozwolić na wykorzystanie maksymalnej dostępnej mocy. Mokre sprzęgło antyhoppingowe zostało opracowane specjalnie z myślą o łatwym i intuicyjnym hamowaniu. Skrzynia biegów może być wyposażona w Ducati Quick Shift (DQS) Up&Down, którego działanie opiera się na czujniku Halla, aby poprawić dokładność i niezawodność jego pracy.

Nowy silnik Superquadro Mono posłuży do napędu motocykla, który będzie bohaterem piątego odcinka Ducati World Première 2024 zatytułowanego „Live. Play. Ride”. Jego premiera obędzie się w czwartek 2 listopada 2023 roku o godzinie 16:00 na stronie ducati.com oraz na kanale YouTube Ducati.

KOMENTARZE