W minionym miesiącu ponownie często sięgaliście po tematy pełne emocji i różnorodnych motocykli – od adwenczerów BMW i Yamahy, przez klasycznego Junaka i legalne enduro, aż po… tarota. W zestawieniu znajdziecie również nieśmiertelne „olejaki” Suzuki, powrót światowego enduro w stylu vintage do Polski oraz praktyczne porady dla interkomowców. Jeśli coś Wam umknęło – to dobry moment, by nadrobić!
Na skróty:
Najlepsze motocykle ADV – Który wybrać?
Zanim usiadłem do stworzenia tego zestawienia, chyba nie do końca zdawałem sobie sprawę, jak duży mętlik w głowie powoduje obecnie wybór nowego motocykla klasy ADV. Oczywiście spory przesiew robi kryterium cenowe, ponieważ rozbieżności są spore. Jednak nawet gdy zawęzisz poszukiwania według ceny, to wybór i tak oszałamia. Takie sytuacje zwykłem nazywać problemami pierwszego świata. Sytuacji nie ułatwia też fakt, że o naszą uwagę walczą producenci z Chin, którzy oferują względnie niezłe produkty za rozsądną cenę. Natomiast, uprzedzając zdziwienie niektórych, motocykli z państwa środka w tym zestawieniu zabraknie. Zamysł jest bowiem taki, by pokazać tzw. top topów w klasie ADV. I o ile nie mam nic do chińskich motocykli, tak nie umniejszając im, jeszcze muszą chwilkę pobyć na rynku, by dostać się do grona kształtującego dany segment rynku. Poza byciem tańszą (a czasami i rozsądniejszą) alternatywą, na ten moment nie dostrzegam w nich aspektów mających poważny wpływ na kształt całego segmentu, w którym grają – poza cenowym. Być może się mylę, zatem dyskusję pozostawiam otwartą. Tak samo jak otwarta jest ta lista, do której być może chcielibyście coś dorzucić?
Yamaha Ténéré 700 – Holy Moly Motorcycles. Siódemka – wóz triumfalny
Co ma wspólnego ezoteryka z motocyklami? Myli się ten, kto twierdzi, że niewiele. Wystarczy pobłądzić w meandry gwiezdnej części internetu, by dowiedzieć się, że siódemka w tarocie pojawia się w kilku dość ważnych kartach. Moją uwagę najbardziej przykuła karta VII – Rydwan, nosząca nazwę wozu triumfalnego lub Pojazdu Ozyrysa. Karta Rydwan symbolizuje siłę woli, determinację, triumf nad przeciwnikami i podróż. No i chyba mamy już jasność, że Ténéré 700 to siódemka, a z historii rajdów mógłbym wyciągnąć niejeden triumf. Przypadek? Nie sądzę! Karta zazwyczaj przedstawia wojownika prowadzącego rydwan zaprzężony w dwa konie lub sfinksy. I znowu bang! Dwa konie/sfinksy = dwa cylindry. Przypadek? Gwiazdy się nie mylą.
Junak RX 600. Turystyczny, terenowy i w dobrej cenie
RX 600 to pełnoprawny motocykl turystyczny, który otwiera zupełnie nowy rozdział w historii marki Junak. Wyznacza nowy kierunek – większy, mocniejszy, bardziej wszechstronny niż jego poprzednik, RX-401. Jest gotowy na każde wyzwanie – od miejskich przelotów, przez ekspresówki, aż po szutry i bezdroża.
17 motocykli dla młodych kierowców z prawem jazdy A2. Nowe i używane
Chociaż materiał powstał w 2020 roku, nieustannie cieszy się u Was ogromną popularnością. Bo jaki motocykl kupić, gdy mamy prawo jazdy kategorii A2? Spośród dość sporej oferty motocykli nowych i używanych, swego czasu wybraliśmy 17 motocykli, które spełniają wymagania kategorii A2 i przy okazji są sprzętami, które dają całą masę frajdy z jazdy!
Yamaha WR250F z homologacją. Na legalu
Europejski rynek enduro przez ostatnią dekadę był dosyć mocno zmonopolizowany przez pomarańczowo-biało-czerwone trio z Mattighofen. Coraz bardziej wyśrubowane normy ekologiczne wymagane do rejestracji pojazdów zniechęcały kolejnych producentów do walki o homologację na Stary Kontynent, co sprawiało, że niektóre modele albo znikały z oferty, albo dostępne były tylko w wersji bez możliwości rejestracji.
TOP 5 błędów przy używaniu interkomu. Jak ich unikać?
Coraz więcej motocyklistów sięga po interkomy – dla lepszej komunikacji w grupie, wygodnej nawigacji czy prowadzenia rozmów bez zdejmowania rękawic. To praktyczne i bezpieczne narzędzie. Ale nawet najlepszy sprzęt nie pomoże, jeśli używamy go niewłaściwie. Poznaj pięć najczęstszych błędów i sprawdź, jak łatwo ich uniknąć.
Mistrzostwa Świata Enduro wracają do Polski! I to w stylu vintage!
Na początku sierpnia pod Kielcami odbędą się Mistrzostwa Świata FIM Enduro Vintage Trophy! Sprawdź, dlaczego trzeba to zobaczyć na żywo, a może nawet wystartować…
Ostatni raz najlepszych zawodników enduro na świecie mogliśmy na żywo oglądać w 2004 roku, kiedy w Kielcach rozgrywano popularną Sześciodniówkę – znaną jako ISDE (International Six Days Enduro). Po ponad dwóch dekadach nad Wisłę ponownie zawitają zawody najwyższej rangi – tym razem w ramach Mistrzostw Świata FIM Enduro Vintage Trophy. To wyjątkowe zawody rozgrywane w wersji retro – stare motocykle, ubrania i zawodnicy, które przeniosą Piekoszów o kilkadziesiąt lat wstecz.
Kawasaki Ninja 1100SX. Sportowiec na turystyku
Ile sportowych osiągów tak naprawdę potrzebujemy od maszyny turystycznej? Zaprosiliśmy jednego z najszybszych polskich zawodników na test, zastanawiając się, czy Kawasaki spełni jego oczekiwania.
Kategoria motocykli turystyczno-sportowych jest w jakimś stopniu wypierana przez coraz szybsze maszyny typu adventure lub crossover. Wydawałoby się, że wysokie osiągi ich silników powinny spełniać wszystkie oczekiwania motocyklistów z zacięciem sportowym. Tymczasem Kawasaki pielęgnuje ten segment, oferując doładowany kompresorem model H2 SX oraz odświeżoną Ninję 1000 SX. Zmiany są kosmetyczne, ale czy przełomowe technologie i „wodotryski” są niezbędne do zaspokojenia potrzeb człowieka naprawdę szybkiego?
Motolegendy: Olejaki Suzuki. Od sportu do codzienności
Suzuki jest najbardziej rozpoznawalnym producentem motocykli, który miał w swojej ofercie silniki chłodzone powietrzem i olejem, zwane potocznie olejakami. Ich historia trwała ponad 20 lat, a wiele modeli jest eksploatowana do dzisiaj. Niektóre z nich służą jako cenione youngtimery, inne zaś są ciągle budżetowymi sprzętami codziennego użytku.
BMW R 1300 GS Adventure. Punkt odniesienia
Muszę przyznać, że pisząc ten tekst, czułem pewien stres. Ocenianie GS-a to jedno z najtrudniejszych zadań. Wiemy doskonale, że opinia jest jak… każdy ma swoją. Grono użytkowników GS-ów jest tak duże, że niektórzy mogliby się doktoryzować z niuansów każdej wersji i każdego rocznika. Ogólnie rzecz biorąc, cokolwiek bym nie napisał, potencjalnie dostanę od tej społeczności łomot. Wyobraźcie sobie, co musieli czuć projektanci i inżynierowie! To właśnie ich twór ma wyznaczać trendy, wprowadzać innowacje i wybijać się na tle całej branży motocyklowej. W sytuacji, w której wiesz, że nie dogodzisz wszystkim, masz jedno wyjście – robisz tak, jak uważasz, najlepiej jak potrafisz. W sumie to ostatnie zdanie dobrze definiuje nowego GS-a Adventure.
















