Od klasycznych Junaków, przez nowoczesne rozwiązania Yamahy, po spektakularne zwycięstwa w MotoGP i żużel na Narodowym… Wśród najchętniej czytanych przez Was artykułów w maju znalazła się mieszanka nostalgii, adrenaliny i kilku trudnych pytań o to, dlaczego właściwie jeździmy na motocyklach.
Na skróty:
Narodowy nadal zaczarowany – Warszawa stolicą żużla!
Czy można wyobrazić sobie lepsze miejsce do zorganizowania żużlowego Grand Prix Polski niż stołeczna Warszawa? Może być to trudne zadanie, bo motocyklowe wyścigi na Stadionie PGE Narodowym to coś, co na zawsze zostaje w pamięci i stanowi obowiązkowy punkt w CV każdego fana jednośladów oraz potężnych emocji. Niemal po brzegi wypełnione trybuny, mogące pomieścić ponad 50 000 kibiców, były doskonałym potwierdzeniem, że Polska żużlem stoi! Nie ma w kalendarzu SGP drugiego takiego przystanku, jak ORLEN OIL FIM Speedway GP of Poland 2025, o czym można było przekonać się jeszcze przed wejściem na stadion.
Junak M12 Vintage 125. Moda na klasyka
Soft-choppery były bardzo popularne w latach 80. ubiegłego wieku. Dzisiaj maszyny tego typu wracają do łask ze względu na praktyczność i klasyczną, elegancką linię. Jednym z nich jest Junak M12 Vintage 125, którym można poruszać się będąc posiadaczem prawa jazdy kategorii A1 albo B przez minimum 3 lata. Model ten ma wiele cech typowych dla japońskich soft-chopperów z dawnych lat, choć wielu jeźdźców widzi w nim także miniaturowego Harley-Davidsona.
Lech Potyński. Dlaczego jeżdżę?
Wbrew pozorom odpowiedź na pytanie “dlaczego jeżdżę na motocyklu?” wcale nie jest łatwa i wymagała sporego zastanowienia się. Wiatr we włosach (których już niemal nie mam) czy poczucie wolności, wydają się powodami po prostu zbyt banalnymi, w dodatku chyba nie do końca prawdziwymi. Poczucie wolności człowiek nosi (albo nie nosi) w sobie, a motocykl wcale do tego nie jest potrzebny.
Junak RX-401. Rozsądek i czysta kalkulacja
Gdy pochwaliłem się w redakcji zakupem Junaka RX-401, Simpson powiedział do mnie: „Ty nie pisz testu Junaka, napisz raczej, dlaczego go kupiłeś”. To chyba był dobry pomysł i faktycznie muszę się wytłumaczyć z tego kroku. Tym razem nie oczekujcie zatem typowego testu…
MotoGP: Wymarzona wygrana! Alex Marquez triumfuje w Jerez!
Alex Marquez dopiął swego i zgarnął wreszcie wymarzone, pierwsze zwycięstwo w królewskiej klasie MotoGP! Hiszpan dokonał tego przed rodzimą publicznością w Jerez de la Frontera, a przy okazji został nowym liderem „generalki”.
Yamaha MT-09 Y-AMT. Kwestia pokoleniowa
Już kiedyś pisałem, że próba oceniania kolejnych pokoleń z góry skazana jest na porażkę. Historia nie zna czasów, w których starszyzna pozytywnie oceniała poczynania młodych. Teraz przyjrzymy się nie tyle ich poczynaniom, ile potencjalnym oczekiwaniom.
Ducati Desert X „Handyman” – Dotto Creations & Danilo Petrucci. 10 x na „tak”
Przyjęło się, że w życiu nie można być jednocześnie podwójnie obdarzonym. W przypadku ludzi, ładny nie może być równocześnie mądry. Historyjki o staniu w mniej lub bardziej odpowiedniej kolejce znają wszyscy. Z motocyklami jest podobnie. Ładne od razu są uznawane za bezużyteczne i wolne, a na szczycie góry bezsensu stoją oczywiście customy.
17 motocykli dla młodych kierowców z prawem jazdy A2. Nowe i używane
Chociaż materiał powstał w 2020 roku, nieustannie cieszy się u Was ogromną popularnością. Bo jaki motocykl kupić, gdy mamy prawo jazdy kategorii A2? Spośród dość sporej oferty motocykli nowych i używanych, swego czasu wybraliśmy 17 motocykli, które spełniają wymagania kategorii A2 i przy okazji są sprzętami, które dają całą masę frajdy z jazdy!
MotoGP: Deszcz, upadki, zmiany motocykli i sensacja – Johann Zarco wygrywa we Francji!
Konia z rzędem temu, kto wymyśliłby taki scenariusz wyścigu MotoGP o GP Francji! Wielokrotne zmiany motocykli, karne przejazdy przez długie okrążenie, upadki, pogoda płatająca figla i wreszcie najlepszy z możliwych wyników dla lokalnych kibiców. Johann Zarco wygrał swój domowy wyścig MotoGP w Le Mans!
Mechanika według “Kosy”. Po co mi moc i moment obrotowy?
W tym materiale zajmiemy się wydawałoby się najprostszymi zagadnieniami – skąd bierze się w silniku moc i moment obrotowy? Lepiej, gdy jednostka dysponuje większą mocą, czy momentem?















