fbpx

Soft-choppery były bardzo popularne w latach 80. ubiegłego wieku. Dzisiaj maszyny tego typu wracają do łask ze względu na praktyczność i klasyczną, elegancką linię. Jednym z nich jest Junak M12 Vintage 125, którym można poruszać się będąc posiadaczem prawa jazdy kategorii A1 albo B przez minimum 3 lata. Model ten ma wiele cech typowych dla japońskich soft-chopperów z dawnych lat, choć wielu jeźdźców widzi w nim także miniaturowego Harley-Davidsona.

Przepis na soft-choppera był bardzo prosty i zrodził się w dalekiej Japonii. Silnik typowy z typowego szosowego motocykla montowano w podwozie z nieco bardziej wypuszczonym do przodu widelcem, a całość przykrywano chromowanymi dodatkami. Motocykle tego typu dawały możliwości typowych, zwinnych nakedów, jednocześnie ciesząc oko nutką klimatu Easy Rider. Przecież kto nie chciałby mieć Harleya? Nie każdego było jednak stać na kultową maszynę z USA, dlatego producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni zaczęli budować motocykle w tym stylu, ale wyposażone w dobrze znane i sprawdzone komponenty. Tak było szybciej, taniej, a jednocześnie efektownie.

Powrót po latach

Po boomie w latach 80. popularność maszyn tego typu zaczęła powoli spadać. Przyczyna była prosta – powstały motocykle klasy chopper/cruiser z prawdziwego zdarzenia, wyposażone w specjalnie do nich konstruowane jednostki w układzie V. Kilkadziesiąt lat później historia zatoczyła koło. Soft-choppery wracają do łask, a ich popularność i liczba dostępnych modeli stale rosną. Dziś już nie są one „drogą na skróty”, tylko klasą samą w sobie. Choć nadal wiele z nich udaje modele z USA, nie jest to celem samym w sobie.  

Styl i elegancja

Junak M12 Vintage wywodzi się z dobrze znanego podstawowego modelu M12. W tym przypadku chromowane ozdoby i aluminiowe felgi zostały zastąpione poprzez dyskretny czarny mat oraz eleganckie szprychowe koła, bardziej pasujące do klasycznego motocykla. To właśnie odróżnia ociekające błyskotkami soft-choppery z lat osiemdziesiątych, od maszyn budowanych w bardziej stonowanym współczesnym stylu. Junak dostępny jest w dwóch kolorach – brązowym połysku i czarnym macie. Szczególnie w tym drugim wydaniu przypomina harleyowskiego Sportstera poprzedniej generacji (nowy to już zupełnie inna bajka). 

W Junaku M12 Vintage 125 zastosowano widelec wysunięty nieco mocniej do przodu, jak i szeroką, niezbyt wysoką kierownicę. Typowe dla gatunku są także wygodne podnóżki wykonane w formie podestów. Są one umieszczone z przodu, ale na tyle praktycznie, by pozwolić nieco się unieść na nogach podczas pokonywania jakiś dużych, zazwyczaj zaskakujących nierówności. Do stylu maszyny pasują też mięsiste, grube rączki kierownicy. Smaczkiem jest też tylne światło wykonane w technologii LED i kompaktowe zegary składające się z analogowego prędkościomierza i niewielkiego ekraniku. 

Wygodna, anatomiczna pozycja za kierownicą i zapas miejsca pozwalają wygodnie dosiadać Junaka nawet bardziej rosłym kierowcom. Trzeba tutaj zaznaczyć, że M12 Vintage jest jednym z największych motocykli swojej klasy. Ma on prawie 1435 mm rozstawu kół, co czyni go dosłownie prawdziwym, dorosłym motocyklem. Tak więc każdy kto ma jazdy kategorii A1 lub B przez minimum 3 lata może spróbować sił za jego sterem. Taki uniwersalny charakter i klasyczna linia sprawiają, że jest to ciekawy motocykl dla młodzieży lubiącej elegancję, jak również dla nieco starszych pań i panów, którzy zaczynają swoją przygodę z motocyklami, lub wracają po latach do pasji z młodości.

Nie tylko kierujący może liczyć na wygodne miejsce na obszernej kanapie – nie ma też problemu z zabraniem pasażera. Jego bezpieczną podróż na tylnym siedzeniu zapewnia mocny i praktyczny uchwyt, który może być również użyty do przymocowania bagażu (w przypadku jazdy solo).

Nowoczesność w klasyce

To, że Junak M12 Vintage jest motocyklem o klasycznej linii, wcale nie oznacza że nie zastosowano w nim nowoczesnych technologii. Model jest znany od wielu lat, ale systematycznie był modernizowany. Znakiem czasu jest elektroniczny wtrysk paliwa, dzięki któremu motocykl spełnia surową normę czystości spalin Euro 5+ (rocznik 2025), a także zadowala się naprawdę niewielkimi ilościami paliwa.           

Zbiornik o pojemności 13,5 litra benzyny w trasie pozwala na przejechanie ponad 400 kilometrów! Można więc sobie pozwolić na naprawdę długą wyprawę bez konieczności wizyty na stacji benzynowej. Niskie spalanie zaprocentuje także przy codziennej eksploatacji – dojazdy Junakiem do pracy mogą się okazać tańsze niż w przypadku korzystania z komunikacji miejskiej. Radość z jazdy jest już tylko wartością dodaną.

W trasie i po mieście

Motor o mocy 12,6 KM pozwala rozpędzić Junaka do 100 km/h. Jest to zupełnie wystarczające do sprawnego poruszania się po mieście, jak również bezpiecznego podróżowania bocznymi drogami. A właśnie taka turystyka motocyklowa jest tak najciekawsza. Bez pośpiechu, dostojnie i wygodnie. Moc silnika w motocyklach z rocznika 2025 jest zwiększona w porównaniu z M12 Vintage z poprzednich roczników.

Komfortowi jazdy sprzyja optymalnie zestrojone zawieszenie. Junak M12 Vintage z przodu wyposażony jest w klasyczny widelec teleskopowy, z tyłu mamy zaś 2 elementy resorująco-tłumiące, w których możliwa jest regulacja napięcia wstępnego sprężyny. Pozwala to dostosować Junaka do obciążenia (jazda z pasażerem i bagażem może wymagać regulacji).

Lekki i zwinny motocykl dla początkujących jeźdźców powinien być nie tylko ładny, ale przede wszystkim bezpieczny w prowadzeniu. Duże przednie 18-calowe koło sprawia, że maszyna stabilnie się prowadzi, a także łagodnie wybiera większe nierówności. Z tyłu mamy za to typową dla gatunku mniejszą felgę 15-calową obutą w dość grubą oponę. 

Hamulce z górnej półki

Z dopracowanym podwoziem spójne są także wydajne hamulce. Starsze wersje M12 miały z tyłu bęben, w Vintage najnowszej generacji zastosowano tarcze przy obu kołach. Ciekawostką jest także fakt, że jest to układ półzintegrowany. Przedni hamulec działa nie tylko przy wciśnięciu ręcznej klamki, ale także wraz z uruchomieniem tyłu. Rozwiązanie takie znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa i ogranicza ryzyko uślizgu przy awaryjnym hamowaniu. Nowością w roczniku 2025 jest zastosowanie w układzie hamulcowym systemu ABS.

Styl w dobrej cenie  

Junak M12 Vintage jest dopracowanym motocyklem, w którym każdy element został dobrze przemyślany. Jego linia jest spójna i elegancka. Za sprawą matowego wykończenia dodatków motocykl nie jest krzykliwy, lecz w dyskretny sposób elegancki. Również jego cena może się podobać – sugerowana cena detaliczna modelu z rocznika 2025, z systemem ABS oraz z mocniejszym silnikiem w stosunku do roczników poprzednich, to 13 199 złotych. W punktach dilerskich można jeszcze zakupić motocykle z rocznika 2024 w bardzo atrakcyjnych cenach wyprzedażowych.

Dane techniczne

Junak M12 Vintage 125 ABS 2025

SILNIK
Typ:czterosuwowy, chłodzony powietrzem
Układ:jednocylindrowy
Rozrząd:OHC, dwa zawory na cylinder
Pojemność skokowa:124 ccm
Moc maksymalna:12,6 KM (9,3 kW)
Zasilanie:wtrysk paliwa
Smarowanie:mokra miska olejowa
Rozruch:elektryczny
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Silnik-sprzęgło:koła zębate
Sprzęgło:wielotarczowe, mokre
Skrzynia biegów:pięciostopniowa
Napęd tylnego koła:łańcuch
PODWOZIE
Rama:stalowa, kołyskowa
Zawieszenie przednie:teleskopowe
Zawieszenie tylne:wahacz stalowy, dwa elementy resorująco-tłumiące,
regulacja napięcia wstępnego
Hamulec przedni:tarczowy
Hamulec tylny:tarczowy
Opony przód / tył:90/90-18 / 130/90-15
WYMIARY I MASY
Wysokość siedzenia:730 mm
Rozstaw osi:1435 mm
Masa własna pojazdu:143 kg
Maksymalne obciążenie:150 kg
DANE EKSLOPATACYJNE
Zbiornik paliwa:13,5 litra
Prędkość maksymalna:90 km/h
Cena:13 199 zł (2025)
Importer:www.junak.com.pl
 
KOMENTARZE