Jorge Martin finiszował na podium wyścigu MotoGP o GP Solidarności w Barcelonie i tym samym zdobył swój pierwszy w karierze tytuł mistrza świata klasy królewskiej!
Jorge Martin przed wyścigiem o GP Solidarności w Barcelonie, po tym jak był trzeci w sobotnim sprincie, miał 19 punktów przewagi nad Pecco Bagnaią. Włoch do obrony mistrzostwa potrzebował wygranej i ogromnego pecha swojego głównego przeciwnika. W sobotę #1 wygrał sprint i nadrobił pięć punktów do „Martinatora”, przedłużając szanse na zdobycie tytułu.
W wyścigu to Pecco Bagnaia świetnie wystartował i objął prowadzenie w pierwszym zakręcie, a wkrótce na drugie – przed Jorge Martina – wysunął się Marc Marquez. Włoch i #MM93 nieco odjechali reszcie stawki, a na kilka kółek przed metą Bagnaia zaczął zyskiwać też nad Marquezem. W efekcie Włoch wygrał po raz jedenasty w tym sezonie, ale do zdobycia mistrzostwa było to za mało. Trzecie miejsce Jorge Martina dało mu upragniony tytuł mistrza świata. Duet ten narzucił w tym roku tak kosmiczny poziom rywalizacji, że po 20 rundach Grand Prix, w których do zdobycia było 740 punktów, na koniec rozdzieliło ich zaledwie 10 „oczek”.
There is a new Numero Uno in the house indeed! ☝️#MART1NATOR 🦾 pic.twitter.com/Or747oN1Om
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 17, 2024
Jak Jorge trafił do królewskiej klasy? Przy pierwszej próbie nie dostał się do Red Bull Rookies Cup. Ścigał się w innej serii, wiedząc, że druga szansa w Rookies może być tą ostatnią. W kolejnym sezonie dostał się do pucharu, a w trzecim sezonie startów wywalczył tytuł. W tym samym jego rodzice stracili pracę, co dla Jorge było jasną informacją, że albo wygra i zostanie zauważony, albo jego kariera skończy się.
Furtkę do motocyklowych mistrzostw świat otworzył mu zespół Aspara. W sezonach 2015-2016 Martín jeździł w Moto3 sprzętem Mahindry. Podium w zdobył w deszczowym wyścigu GP Czech. Sezony 2017 i 2018 spędził w zespole Fausto Gresiniego. W 2019 awansował do Moto2, gdzie zdobył zaledwie dwa podia.
Do królewskiej klasy trafił w 2021 roku z ekipą Pramac Racing. Swoją obecność zaznaczył już w drugiej sesji kwalifikacyjnej, sięgając po zwycięstwo. Pierwsze podium w karierze Hiszpan zdobył w 2016 roku.
Rok później był na dobrej drodze do walki w ścisłej czołówce, ale wykluczyło go z tego złamanie nogi.
Pierwszy triumf w MotoGP Jorge Martín świętował podczas GP Styrii w 2021 roku – tym samym, w którym poważny wypadek w Portugalii niemalże posłał go na wyścigową emeryturę.
Sezon 2022 był dla niego stosunkowo kiepski, ale po nim przyszło totalne przełamanie. W 2023 roku walczył o mistrzostwo z Pecco, przegrywając w ostatnim wyścigu sezonu w Walencji.
2024 już znacie: 3 wygrane w wyścigach głównych, 7 w sprintach, 7 pole positions i piękny finisz na trzeciej pozycji w Barcelonie!
THIS MOMENT THOUGH! 💥#MART1NATOR 🦾 pic.twitter.com/m5XUW4ijxH
— MotoGP™🏁 (@MotoGP) November 17, 2024
GP Solidarności 2024 – wyniki wyścigu MotoGP:
ZAWODNIK | KRAJ | TEAM | CZAS/STRATA | |
1 | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | 40m 24.74s |
2 | Marc Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +1.474s |
3 | Jorge Martin | SPA | Pramac Ducati (GP24) | +3.810s |
4 | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP23) | +5.322s |
5 | Aleix Espargaro | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +5.753s |
6 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +7.081s |
7 | Enea Bastianini | ITA | Ducati Lenovo (GP24) | +7.393s |
8 | Franco Morbidelli | ITA | Pramac Ducati (GP24) | +8.709s |
9 | Marco Bezzecchi | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +10.484s |
10 | Pedro Acosta | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16)* | +10.618s |
11 | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +10.756s |
12 | Miguel Oliveira | POR | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +13.464s |
13 | Jack Miller | AUS | Red Bull KTM (RC16) | +14.560s |
14 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda (RC213V) | +19.469s |
15 | Maverick Viñales | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24) | +22.195s |
16 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda (RC213V) | +23.890s |
17 | Takaaki Nakagami | JPN | LCR Honda (RC213V) | +23.960s |
18 | Raul Fernandez | SPA | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +29.001s |
19 | Augusto Fernandez | SPA | Red Bull GASGAS Tech3 (RC16) | +29.145s |
20 | Michele Pirro | ITA | VR46 Ducati (GP23) | +37.295s |
21 | Alex Rins | SPA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +39.138s |
22 | Stefan Bradl | GER | HRC Test Team (RC213V) | +47.654s |
Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | DNF |