fbpx

Wtorkowe testy MotoGP w Walencji w zasadzie rozpoczynają sezon 2024. Trzeba przyznać, że wielu czekało na te próby bardziej, aniżeli na finałową rundę 2023 roku o GP Walencji. W końcu Marc Marquez i Franco Morbidelli przesiadają się na Ducati, Luca Marini i Johann Zarco wskakują na Hondę, Fabio di Giannantonio jednak zostaje w MotoGP, a do tego w królewskiej klasie debiutuje Pedro Acosta. Miejsce w MotoGP straciła ekipa RNF, a organizatorzy ogłosili ponadto nowy system koncesji.

Po intensywnym weekendzie o GP Walencji, zwieńczonym wygranym wyścigiem i tytułem mistrza świata 2023 przez Pecco Bagnaię, już we wtorek rozpoczął się nowy sezon klasy królewskiej. Jak zwykle zainaugurowały go testy w Walencji, na które wielu od dawna ostrzyło sobie zęby. Pogoda jednak nie rozpieszczała – było bardzo wietrznie i po prostu chłodno, a słońce wyszło zza chmur dopiero po południu.

Nowe barwy sporej liczby zawodników

Najbardziej wyczekiwanym debiutem ze wszystkich był oczywiście pierwszy wyjazd na tor Marca Marqueza na motocyklu Ducati Desmosedici. Hiszpan wyjechał z boksu Gresini Racing po godzinie 11:00 i po dłuższej chwili wykręcił… trzeci czas sesji. 

Marc Marquez na Ducati – trzeba będzie przyzwyczaić się do tego widoku

Hiszpan to jednak jeden z kilku zawodników, którzy we wtorek po raz pierwszy startują w nowych barwach. Ustępujący miejsca Marquezowi w Gresini Racing Fabio di Giannantonio przeniósł się do teamu VR46. Zastąpił w nim Lucę Mariniego, który podjął odważną decyzję dołączenia do Repsol Hondy. Pierwsze jazdy na nowej RC213V nie przyniosły jednak sensacyjnych wyników Włocha. Na Hondzie debiutuje także Johann Zarco, który dołączył do składu LCR.

Po drugiej stronie garażu Repsola także doszło zmian. Joan Mir w sezonie 2024 pracować będzie bowiem z zespołem, który dotychczas stał u boku Marca Marqueza. Tym samym nowym szefem mechaników Mira zostanie Santi Hernandez. Team, z którym współpracował Joan – przejął Marini. 

Honda z nowym motocyklem, a Joan Mir z nowym składem przejętym po Marcu Marquezie

Pierwsze okrążenia na Ducati (spokojne) zaliczył już Franco Morbidelli, który Yamahę zamienia na Desmosedici w barwach Pramaca. Intensywny poranek miał za to jego nowym team-partner Jorge Martin, który zaliczył już dwa upadki – najpierw w dziesiątym, a potem w szóstym zakręcie. Tymczasem zastępujący „Morbido” w fabrycznym składzie Yamahy Alex Rins na razie jest o blisko sekundę wolniejszy od swojego nowego team-partnera Fabio Quartararo.

Nieźle w debiucie w MotoGP radzi sobie tymczasem jedyny „pierwszoroczniak”, jaki będzie rywalizował w sezonie 2024 – Pedro Acosta. Dwukrotny mistrz świata w połowie dnia traci do lidera tabeli wyników nieco ponad półtorej sekundy, wyprzedzając chociażby Takę Nakagamiego testującego nową Hondę.

Obiecujący początek przygody Pedro Acosty z MotoGP

Maverick Viñales najszybszy!

Ostatecznie to rekordzista toru w Walencji Maverick Viñales był najszybszy podczas wtorkowych testów, ustanawiając czas 1’29.253 i rozmijając się ze swoim sobotnim wynikiem z kwalifikacji o ponad cztery dziesiąte. Drugi wynik ze stratą zaledwie 0,028 sek padł łupem Brada Bindera, który wraz z team-partnerem Jackiem Millerem i KTM-em testowali nową aerodynamikę. TOP3 uzupełnił drugi wicemistrz świata sezonu 2023 Marco Bezzecchi.

A teraz to, co wszystkich interesuje najbardziej. Czwarty rezultat ustanowił Marc Marquez, tracąc do lidera niecałe dwie dziesiąte sekundy. Uśmiech na jego twarzy mówił dziś zresztą wszystko. Hiszpana oraz jego brata Alexa Marqueza (szósty) rozdzielił tylko Raul Fernandez, dzięki czemu Aprilia miała dwóch swoich zawodników w TOP5. Przedwcześnie testy zakończył z kolei Aleix Espargaro, który wciąż odczuwa skutki kontuzji nogi, jakiej nabawił się w Katarze. Po przejechaniu we wtorek 17 okrążeń, Hiszpan postanowił udać się na badania do Barcelony.

W TOP10 znalazł się jeszcze Luca Marini debiutujący na Hondzie i będący przy okazji najszybszym zawodnikiem dnia na RC213V. Jego team-partner Joan Mir był trzynasty, ale duet ten rozdzieliła niecała jedna dziesiąta sekundy. Mistrz świata Pecco Bagnaia przejechał 51 okrążeń i zajął jedenaste miejsce. Debiutant Pedro Acosta zakończył z kolei pierwszy dzień jazd na maszynie MotoGP z 18. lokatą i stratą 1,2 sekundy do lidera.

Team RNF znika ale… nie do końca

W poniedziałek tymczasem w paddocku gruchnęła wiadomość, że miejsce w MotoGP traci team CryptoDATA RNF Aprilia. Jeszcze w trakcie weekendu ogłoszono, że z ekipą rozstaje się jej współwłaściciel Razlan Razali. Potem Dorna ogłosiła, że z powodu naruszenia warunków umowy i godzenia w dobre imię serii, umowa z teamem została rozwiązana – zespół CryptoDATA RNF stracił miejsce w MotoGP na rok 2024. W kuluarach mówi się o ogromnych zaległościach finansowych ekipy, która na dodatek pod koniec sezonu miała nawet ogromne problemy z zakupem nowych części. Formalnie jednak team, już z nowym szyldem i nowym właścicielem znajdzie jednak swoje miejsce w przyszłorocznej stawce, a Miguel Oliveira Raul Fernandez ponownie dosiądą motocykli Aprilii. Ogłoszenie „nowego rozdania” ma nastąpić w przyszłym tygodniu, a ekipa ma zostać przejęta przez inwestora z USA. W Walencji Fernandez testuje z ekipą testową Aprilii, a Oliveira dochodzi do siebie po złamaniu łopatki w sprincie w Katarze.

Nowe zasady koncesji

To jednak nie koniec zmian w MotoGP. Organizatorzy w przededniu rozpoczęcia nowego sezonu, wprowadzili nowe zasady dotyczące koncesji. Producenci zostaną teraz podzieleni na cztery grupy (A, B, C i D), w zależności od tego, jaki mają udział w punktach. Jeżeli będzie to 85% – zespół trafi do grupy A, a jeżeli mniejszy niż 35% – do grupy D. Widełki dla grupy B to 60-85%, a C – 35-60%. Biorąc pod uwagę tegoroczną klasyfikację, do grupy A trafia Ducati, w grupie B nie ma nikogo, w C znajdują się KTM i Aprilia, a w D – Honda i Yamaha. Powinno to pomóc japońskim producentom w odrobieniu strat do czołówki.

 Grupa      % punktów Opony Prywatne testy Tory na testy Dzikie karty Silniki na sezon Specyfikacja silnika Aktualizacje aero
A >=85% 170 Tylko zawodnicy testowi 3 tory 0 7 lub 8 zamrożona 1
B >=60%< 85% 190 Tylko zawodnicy testowi 3 tory 3 7 lub 8 zamrożona 1
C >=35%< 60% 220 Tylko zawodnicy testowi 3 tory 6* 7 lub 8 zamrożona 1
D <35% 260 Bez limitu Każdy tor GP 6* 9 lub 10 bez limitu 2**

Marc Marquez na Ducati – co z tego będzie?

Wyniki testów MotoGP w Walencji 2023:

  ZAWODNIK KRAJ TEAM CZAS OKR.
1 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP) 1m 29.253s 73/86
2 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +0.028s 51/51
3 Marco Bezzecchi ITA VR46 Ducati (GP) +0.093s 58/62
4 Marc Marquez SPA Gresini Ducati (GP) +0.171s 46/49
5 Raul Fernandez SPA Aprilia (RS-GP) +0.263s 58/64
6 Alex Marquez SPA Gresini Ducati (GP) +0.385s 53/56
7 Fabio Di Giannantonio ITA VR46 Ducati (GP) +0.409s 51/60
8 Enea Bastianini ITA Ducati Lenovo (GP) +0.543s 53/56
9 Jack Miller AUS Red Bull KTM (RC16) +0.648s 56/62
10 Luca Marini ITA Repsol Honda (RC213V) +0.703s 68/72
11 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP) +0.717s 35/51
12 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.769s 59/63
13 Joan Mir SPA Repsol Honda (RC213V) +0.798s 58/69
14 Augusto Fernandez SPA Tech3 GASGAS (RC16) +0.824s 66/72
15 Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP) +0.899s 36/51
16 Franco Morbidelli ITA Pramac Ducati (GP) +0.953s 60/69
17 Johann Zarco FRA LCR Honda (RC213V) +1.030s 45/61
18 Pedro Acosta SPA Tech3 GASGAS (RC16)* +1.223s 70/70
19 Alex Rins SPA Monster Yamaha (YZR-M1) +1.311s 45/54
20 Cal Crutchlow GBR Yamaha Test Rider (YZR-M1) +1.512s 63/74
21 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +1.723s 54/63
22 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP) +3.059s 8/17
23 Lorenzo Savadori ITA ApriliaTest Rider (RS-GP) +3.431s 8/27

Zdjęcia: Red Bull Content Pool

KOMENTARZE