fbpx

Brembo, wiodący producent układów hamulcowych, podczas niedawnych targów EICMA 2023 zaprezentował swoje najnowsze rozwiązania.

Jedną z zaprezentowanych nowości był zacisk hamulcowy o nazwie HYPURE, która powstała z połączenia słów “HYPER” oraz “PURE”. Ten nowy zacisk został dostosowany na potrzeby nowoczesnych motocykli dysponujących dużą mocą, a więc może pochwalić się niezrównaną wydajnością i zaawansowaną konstrukcją.

Dzięki asymetrycznej konstrukcji zacisk HYPURE jest o 10% lżejszy od analogicznych produktów, co czyni go najlżejszym tego typu produktem w swojej klasie. Niższa waga nie ma jednak żadnego negatywnego wpływu na sztywność czy działanie. Dzięki optymalnemu oddawaniu ciepła HYPURE zapewnia stałą skuteczność hamowania. Zacisk wyposażony został w opatentowany system sprężyn, okładzin i pinów zamkniętych w charakterystycznej oksydowanej obudowie w srebrnym kolorze. Zgodnie z najnowszą filozofią projektowania BREMBO zacisk HYPURE ma asymetryczną formę. Ponadto jest on efektem zaangażowania producenta w ciągłe badania i rozwój oraz tworzenie innowacji w branży układów hamowania.

Kolejną nowością pokazaną na targach EICMA 2023 był najnowszy produkt w rodzinie Brembo GP4: GP4-MotoGP. Zacisk ten, dostępny w wersji z mocowaniem 100 mm, zawiera rozwiązania znane z hamulców używanych w motocyklach MotoGP, dzięki czemu nawet niewielka siła przyłożona do dźwigni skutkuje dużą siłą hamowania.

Zacisk GP4-MotoGP jest ponadto zoptymalizowany tak, aby zapewniać natychmiastowe zwalnianie klocków, ograniczając ich zużycie. Szczególną uwagę poświęcono ożebrowaniu obudowy zewnętrznej oraz nowym tłokom, które poprawiają wymianę cieplną, przyczyniając się do optymalnego chłodzenia układu. Jest to osiągane poprzez cyrkulację powietrza wokół jadącego motocykla, jak również dzięki ruchowi powietrza wywoływanemu rotacją tarcz hamulcowych i koła.

Nowy zacisk powstał z myślą o najnowszych motocyklach szosowych w wyniku przeniesienia technologii stosowanych na torach wyścigowych do produktów użytkowych. Zacisk GP4-MotoGP poprawia osiągi i zapewnia sportowy charakter na drodze. Podobnie jak zaciski używane przez zawodników serii MotoGP i SBK, ten nowy zacisk monoblokowy jest obrabiany maszynowo z jednego kawałka aluminium. Taka obróbka pozwala na zastosowanie materiałów o lepszych właściwościach mechanicznych i osiągnięcie większej odporności nawet w ekstremalnych warunkach pracy, a w konsekwencji poprawia osiągi całego układu hamulcowego bez uszczerbku na trwałości. Wytrzymałość i doskonała wydajność nawet w wysokich temperaturach są również efektem zastosowania powłoki niklowej, która oprócz atrakcyjnego wyglądu zapewnia również dodatkową trwałość i odporność na zużycie.

Trzecim z produktów pokazanych na targach EICMA 2023 była innowacyjna pompa sprzęgła 16RCS Corsa Corta, również oparta na rozwiązaniach technicznych stosowanych w MotoGP. Jest to poszerzenie gamy produktów RCS Corsa Corta. Model 16RCS zachowuje wszystkie cechy stylistyczne, które są doskonale znane z produktów serii RCS Corsa Corta. Warto wspomnieć, że właśnie za wzornictwo produkty z tej serii otrzymały nagrodę Red Dot Design Award 2023. Ta spójność w zakresie wzornictwa pozwala motocyklistom zachować charakterystyczny, dynamiczny i sportowy wygląd bez względu na to, jaki produkt wybiorą. Korpus sprzęgła został wykonany z jednego kawałka aluminium, który został poddany obróbce maszynowej. Twarda anodowana powłoka zewnętrzna zapewnia wysoką odporność na zużycie i płynny ruch elementów. Tłoki i uszczelki są takie same jak te używane w MotoGP. Nowa pompa sprzęgła RCS Corsa Corta, zaprojektowana specjalnie dla motocykli o wysokich osiągach, wykorzystuje tłok o średnicy 16 mm, aby poprawić wyczucie i skuteczność w maszynach o dużych pojemnościach. Nowa pompa w zestawie z akcesoriami montażowymi będzie dostępna na rynku od marca 2024 roku.

Ostatnią z nowości Brembo na targach EICMA 2023 był zacisk oraz tarcza opracowane do lekkich pojazdów SSV (Side by Side Vehicle). To pierwszy tego typu system hamulcowy na rynku. Powstał w oparciu o 60 lat doświadczenia firmy Brembo w projektowaniu i produkcji układów hamulcowych do każdego typu pojazdów ­– od bolidów Formuły 1 po pojazdy zwyciężające w słynnym rajdzie Baja 1000.

Zacisk SSV znacznie zwiększa skuteczność hamowania w stosunku do fabrycznych układów hamulcowych, zapewniając precyzję działania oraz ułatwiając konserwację. Jest wykonany z aluminium i został zaprojektowany przy użyciu oprogramowania Brembo do optymalizacji obciążeń. Efektem jest sztywna, solidna konstrukcja, która sprawdzi się nawet w ekstremalnych warunkach podczas jazdy w terenie, jednocześnie zapewniając precyzyjne wyczucie pedału hamulca. Ten czterotłoczkowy zacisk hamulcowy współpracuje z wierconymi stalowymi tarczami hamulcowymi. Dzięki niewielkiej wadze na poziomie zaledwie 1,55 kg pozwala na obniżenie masy pojazdu bez strat na jakości, precyzji i trwałości układu hamulcowego. To pierwszy tego typu produkt Brembo skierowany do segmentu rekreacyjnych pojazdów sportowych.

KOMENTARZE