Produkcja polskich małolitrażowych motocykli rozpoczęła się w SHL (Suchedniowska Huta Ludwików) jeszcze przed wojną, w 1938 roku. Były to „setki” wyposażone w licencyjny angielski silnik Villiers o poj. 98 ccm. Przerwana została wybuchem wojny. Po wyzwoleniu, od 1949 r., w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych (dawnej Hucie Ludwików) wznowiono produkcję motocykli. Były one wyposażone w polski silnik S01 o poj. 123 ccm, wzorowany na konstrukcji DKW RT 125, montowany początkowo do pozostałych z przedwojennej produkcji 200 ram, które ocalały w magazynie fabrycznym (model M02), a następnie do produkowanych w KZWM ram wzorowanych na konstrukcji przedwojennej – spawanych z profili stalowych tłoczonych z blachy (model M04). Model ten do 1954 r. był produkowany równolegle w zakładach SHL w Kielcach i WFM w Warszawie.
Na skróty:
Nowy model motocykla SHL M06, wyposażony w silnik S06 o poj. 150 ccm, wytwarzany w Warszawskiej Fabryce Motocykli zaczęto produkować w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych w 1958 r. Motocykl ten, przypominający WFM-kę, różnił się od niej zewnętrznie innym zbiornikiem paliwa, inną kanapką, błotnikami, lampą i tłumikiem oraz silnikiem. Motocykl ten przechodził szybkie modernizacje. Kolejne produkowane typy to:
M06T – (silnik S06 150 ccm), przednie zawieszenie: wahacz pchany z dwoma elementami resorującymi – produkcja w latach 1959 do 1961
M11 – (silnik S32 175 ccm) – produkcja od 1961 do 1967
M11 W – (silnik W2A 175 ccm) – produkcja od 1967 do 1968
W 1968 r. rozpoczęto produkcję motocykli SHL 175 Gazela z całkowicie nową konstrukcją. Trwała ona tylko do 1970 r., tj. do podjęcia odgórnej decyzji o likwidacji produkcji motocykli w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych – zniknęła polska fabryka motocykli o długiej tradycji i dużym doświadczeniu – SHL.
SHL M11
Stosunkowo długi okres produkcji modelu M11 (7 lat) spowodował, że właśnie on stał się obok modelu M04 najbardziej znanym wyrobem kieleckiej SHL-ki. Charakterystyczną cechą tego motocykla było zawieszenie przedniego koła na wahaczu pchanym z dwoma elementami resorującymi ze sprężynami śrubowymi i amortyzatorami hydraulicznymi. Koło tylne zawieszono na wahaczu wleczonym z dwoma elementami resorującymi. Rozwiązanie to zapewniało wysoki komfort jazdy – stosowane było w latach 60. w motocyklach znakomitych marek takich jak: Maico, Zundapp czy NRD-owska MZ.
Motocykl ten był wyposażony w silnik produkowany w Warszawskiej Fabryce Motocykli, o poj. 173 ccm i mocy 9 KM. Jego duża elastyczność pozwalała na uzyskiwanie niezłych przyspieszeń, mimo 3-biegowej skrzynki biegów. Eksploatacyjne zużycie paliwa niewiele przekraczało 3 l/100 km. Z silnikiem współpracował nowoczesny, nierozbieralny tłumik zapewniający wyjątkowo niski poziom hałasu. Pełnopiastowe hamulce miały średnicę aż 160 mm i szerokość okładzin 40 mm – zapewniały doskonałe opóźnienia.
Łańcuch motocykla M11 pracował cicho w pełnej obudowie blaszanej wyposażonej w gumowe wkładki. Również gaźnik, kranik paliwa, filtr powietrza i akumulator – brudzące elementy motocykla, były starannie osłonięte blaszanymi obudowami. Motocykl był wyposażony fabrycznie w bagażnik o nośności 10 kg.
Mimo że w jego konstrukcji zrealizowano pełny program rozwiązań, zapewniających maksymalny na ówczesne czasy komfort jazdy, był lekki – suchy ważył tylko 115 kg, dokładnie tyle, ile ważyła ówczesna Jawa CZ 175 ccm, powszechnie uznawana za nowoczesny i dobry motocykl w swej klasie.
Motocykl SHL 175 M11 wkrótce stał się wyrobem eksportowym polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Był eksportowany w wersji M11 Lux, wyposażonej w dużą ilość chromów (obręcze, szprychy) oraz zmienioną instalację elektryczną, dostosowaną do pracy w tropikach.
Doskonała opinia, którą cieszył się ten motocykl wśród importerów przyczyniła się do podjęcia jego produkcji w Indiach, gdzie wytwarzano go jeszcze długo po likwidacji produkcji w Polsce.
SHL M11 w sporcie
Zmieniła się współcześnie funkcja motocykla w Polsce. Ze środka transportu stał się pojazdem rekreacyjnym i sportowym. Po okresie zapomnienia renesans motocykla w tej nowej funkcji jest wyraźnie widoczny. Interesujące będzie dla współczesnego motocyklisty przypomnienie „sportowego życia” SHL-ki 175, które było bardzo bogate. Nie sposób omówić go w całości, ale warto przypomnieć choć niektóre ciekawe momenty.
Do jazdy wyczynowej (rajdy, crossy) motocykle SHL wyposażano były w teleskopowe zawieszenie koła przedniego. Teleskopy te, z amortyzacją hydrauliczną, miały oś koła przesuniętą przed płaszczyznę teleskopów, co zapewniało dobre prowadzenie motocykla w warunkach jazdy wyczynowej. Rozwiązanie to jest do dziś powszechnie stosowane.
Debiut SHL 175 M11 w sporcie rajdowym odbył się jeszcze przed jej wejściem do seryjnej produkcji. W XXXIV Sześciodniówce Motocyklowej FIM, która odbyła się w 1959 r. w Gottvaldowie (Czechosłowacja) wystartował zespół SHL na fabrycznie przygotowanych trzech motocyklach). Sześciodniówkę ukończyły dwie SHLki (złoty medal dla Piątkowskiego, srebrny dla Kałuży). SHL-ki w wersji rajdowej na wiele lat stały się podstawowym sprzętem w klasie 175 ccm w polskim sporcie rajdowym. Podobnie było w motocrossach.
Przygotowania do produkcji SHL 250 powodowały, że badania nad tą wersją motocykla były prowadzone także w sporcie wyczynowym, zarówno w rajdach, jak i w motocrossach. Ostatni raz w wielkiej międzynarodowej imprezie rajdowej pojawiły się SHL-ki w 1967 r. na trasie Sześciodniówki Motocyklowej FIM, zorganizowanej w Polsce, z bazą w Zakopanem. SHL zgłosiła dwa zespoły fabryczne:
SHL-I na motocyklach 250 ccm (T. Musiał, L. Dzianok) i motocyklu 175 ccm (E. Frelich);
SHL-II na motocyklach 175 ccm (T. Armata, A. Jóźwicki, K. Kmicikiewicz).
Na trasę Sześciodniówki wyruszyło 314 zawodników, a ukończyło ją 201. Zespoły SHL zajęły 19 (SHL-II) i 37 (SHL-I) miejsca w konkurencji zespołów fabrycznych. Zawodne okazały się niedopracowane jeszcze SHL-ki 250, co było główną przyczyną wycofania się z rajdu I-go zespołu SHL, ale zespół II ukończył Sześciodniówkę w komplecie!
Tomasz Armata SHL 175 – złoty medal
Andrzej Jóźwicki SHL 175 – złoty medal
Krzysztof Kmicikiewicz SHL 175 – brązowy medal
Motocykle SHL były użytkowane w sporcie rajdowym w Polsce aż do ich wyeksploatowania, co w czasie pokryło się prawie dokładnie z pojawieniem się nowszej generacji motocykli wyczynowych klasy 175 ccm z Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku.
Tekst i zdjęcia: Maciej Hyła