fbpx

Włoch na włoskim motocyklu wywalczył pole position do Grand Prix Włoch, ale nie ten Włoch, na którego stawialiby kibice. Niespodziewanie górą w kwalifikacjach MotoGP na torze Mugello był tegoroczny debiutant Fabio di Giannantonio!

Ducati znów dzieli i rządzi w TOP10

Poranny, trzeci trening wolny podczas GP Włoch miał zadecydować o bezpośrednim udziale w drugiej części kwalifikacji. Ostatecznie, zgodnie z przewidywaniami, w zasadzie cała stawka MotoGP poprawiła swoje wyniki z piątku, ale nie doprowadziło to do znacznych roszad w czołowej dziesiątce.

Ostatecznie najszybszy był Pecco Bagnaia, który na początku sesji zaliczył upadek, a potem uzyskał czas dający mu ponad ćwierć sekundy zapasu nad drugim zawodnikiem. Na pozycji numer dwa uplasował się, najszybszy w piątek, Aleix Espargaro. W sumie w czołowej dziesiątce znalazło się aż sześciu z dziewięciu zawodników Ducati! Bezpośredni awans do Q2 wywalczyli jeszcze dwaj zawodnicy Hondy: Pol Espargaro i Takaaki Nakagami (PS Marc Marquez był dopiero 21.), a także obrońca tytułu Fabio Quartararo. Francuzowi pomógł jego team-partner Franco Morbidelli, dając mu tunel aerodynamiczny na prostej startowej.

Po upadku przy żółtych flagach, karę przejechania długiego okrążenia w wyścigu otrzymał Darryn Binder. Tymczasem za nierozważną jazdę w FP3, karę przesunięcia o trzy lokaty w dół na polach startowych nałożono na Jorge Martina.

„We stand for Peace”

Jeszcze przed startem FP3 nowe, wyjątkowe barwy na resztę weekendu zaprezentowała ekipa Gresini Racing. Projektujący motocykle dla zespołu Aldo Drudi (nadworny projektant kasków Valentino Rossiego) puścił wodze fantazji. Nie wiemy jak Wy, ale my jesteśmy na TAK dla projektu pt. „Walczymy na torze, jesteśmy za Pokojem”. Niestety, początek jazdy w nowych barwach nie był zbyt udany, bo Enea Bastianini upadał w trzecim oraz trzecim treningu wolnym.

#46 wycofany z użytku w MotoGP

Tuż przed rozpoczęciem sesji kwalifikacyjnych na prostej startowej odbyła się z kolei ceremonia wycofania numeru #46 z używania w klasie królewskiej. Z tej okazji Valentino Rossi odebrał wyjątkową statuetkę od szefa MotoGP Carmelo Ezpelety oraz prezydenta FIM Jorge Viegasa.

 

Wyświetl ten post na Instagramie

 

Post udostępniony przez MotoGP™ (@motogp)

Deszcz przeszkadza w jeździe

Zaledwie 10 minut po rozpoczęciu czwartej sesji treningowej, nad torem Mugello zaczęło padać. W efekcie FP4 można było w zasadzie spisać na straty, bo o pracy nad tempem wyścigowym nie mogło być mowy. Problem mieli też ci, których czekał start w Q1 – nikt nie wiedział, na jakich oponach wyjechać.

Świetnie czasowo w warunki wstrzelił się Brad Binder, który wyjechał na slickach i uzyskał zdecydowanie najlepszy czas, zanim znów – ale tylko na chwilę – zaczęło padać. To był jednak dopiero początek zabawy, bo na slicki zdecydowała się większość stawki. Tempo zaczęli narzucać jadący tuż za sobą Marc Marquez Jack Miller, a także… tegoroczny debiutant Fabio di Giannantonio. Ostatecznie to Włoch wygrał Q1 z czasem 1:47.219 i o zaledwie 0,075 sekundy pokonał Hiszpana! Dopiero z 13. pola ruszy z kolei Miller, który w ostatecznych rozrachunku był o cztery dziesiąte wolniejszy niż „Digia”.

Szaleństwo w Q2

Już na początku drugiej czasówki, potężnego high-side’a w drugim zakręcie zaliczył Marc Marquez. Hiszpan na szczęście wyszedł z niego bez obrażeń, ale jego Honda RC213V doznała poważnych uszkodzeń i na chwilę stanęła w płomieniach. W efekcie sesję przerwano, w obawie przed rozlanym olejem.

Po wznowieniu kwalifikacji, świetne tempo narzucił Di Giannantonio, który po Q1 doskonale wiedział, jak jechać w takich warunkach. Na pięć minut przed końcem Q2, Włoch prowadził z przewagą trzech dziesiątych nad innym debiutantem Marco Bezzecchim oraz Bagnaią. Niespodziewanie, z 10. miejsca na pierwsze wskoczył Johann Zarco, minimalnie poprawiając wynik zawodnika teamu Gresini Racing. To jednak był dopiero początek zabawy, bo wkrótce te wyniki poprawili nie tylko Pecco, ale i obaj zawodnicy ekipy Mooney VR46 Racing!

Fabio di Giannantonio jednak nie odpuścił i rzutem na taśmę poprawił jeszcze swój czas! Włoch ostatecznie zatrzymał stoper na wyniku 1:46.156 i zdobył swoje debiutanckie pole position w MotoGP! Ducati miało co świętować, bo dzięki drugiemu Marco Bezzecchiemu i trzeciemu Luce Mariniemu – zajęło cały pierwszy rząd!

Mało tego, czwarte miejsce Johanna Zarco i piąte Pecco Bagnaii sprawiają, że na swoim domowym torze Ducati Desmosedici zobaczymy na pierwszych pięciu polach startowych. Z szóstego miejsca wystartuje lider mistrzostw, obrońca tytułu i triumfator GP Włoch sprzed roku – Fabio Quartararo.

Na początku trzeciego rzędu ustawi się Aleix Espargaro, który nieznacznie wyprzedził Takę Nakagamiego będącego najszybszym zawodnikiem Hondy. Obok nich ustawi się młodszy brat Aleixa – Pol Espargaro. Stawkę w kwalifikacjach uzupełnili Enea BastianiniJorge Martin (który wystartuje jednak z 14. pola) oraz Marc Marquez.

Wynik kwalifikacji MotoGP do GP Włoch 2022:

ZAWODNIK KRAJ TEAM STRATA
1 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP21)* 1’46.156s
2 Marco Bezzecchi ITA Mooney VR46 Ducati (GP21)* +0.088s
3 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +0.171s
4 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP22) +0.227s
5 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP22) +0.315s
6 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +0.350s
7 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP) +0.351s
8 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +0.405s
9 Pol Espargaro SPA Repsol Honda (RC213V) +0.511s
10 Enea Bastianini ITA Gresini Ducati (GP21) +0.523s
11 Jorge Martin** SPA Pramac Ducati (GP22) +1.067s
12 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +1.312s
  Q1:      
13 Jack Miller AUS Ducati Lenovo (GP22) 1’47.621s
14 Michele Pirro ITA Aruba.it Racing (GP22) 1’48.209s
15 Miguel Oliveira POR Red Bull KTM (RC16) 1’48.231s
16 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) 1’48.255s
17 Joan Mir SPA Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1’48.732s
18 Alex Marquez SPA LCR Honda (RC213V) 1’48.846s
19 Remy Gardner AUS KTM Tech3 (RC16)* 1’48.907s
20 Darryn Binder RSA WithU Yamaha RNF (YZR-M1)* 1’49.471s
21 Alex Rins SPA Suzuki Ecstar (GSX-RR) 1’50.266s
22 Lorenzo Savadori ITA Aprilia Racing (RS-GP) 1’50.27s
23 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) 1’55.369s
24 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP) 1’56.479s
25 Raul Fernandez SPA KTM Tech3 (RC16)* 1’57.106s
26 Andrea Dovizioso ITA WithU Yamaha RNF (YZR-M1) 1’57.671s

** – kara przesunięcia o 3 lokaty w dół na polach startowych


zdjęcie: Gresini Racing

KOMENTARZE