W 1910 roku pod szyldem Nilfisk powstał pierwszy w Europie odkurzacz elektryczny, jak na tamte czasy supernowoczesny sprzęt, który mogła obsługiwać jedna osoba. Duńska firma, założona przez Pedera Andersa Fiskera, produkuje te urządzenia do dziś, ale warto wspomnieć, że w swojej historii miała także motoryzacyjny rozdział: produkcję motocykli, które były równie przełomowe i nowatorskie, co sprzedawane w wielu krajach odkurzacze. Proszę Państwa, oto Nimbus.
Na skróty:
Rys historyczny
Jeszcze w czasie trwania I wojny światowej Fisker zauważył ogromny popyt na motocykle. Przykładowo, w czasie trwania tego konfliktu tylko firma Douglas sprzedała na front blisko 70 000 maszyn, co nawet dziś robi wrażenie. Duńczyk nie był fanem motocykli, po prostu wyczuł dobrze rynek i będąc człowiekiem wykształconym i bystrym, zaprojektował swój pojazd, inspirując się nieco czterocylindrowymi belgijskimi motocyklami FN.







Konstrukcja
Nimbus C jest motocyklem jedynym w swoim rodzaju. Jego rama jest wykonana z płaskowników, tańszych w wytwarzaniu niż stalowe rury. Nie jest spawana, lecz nitowana. Tylne zawieszenie, w przeciwieństwie do poprzednika – sztywne, co było oczywiście krokiem wstecz, ale wydatnie obniżało koszty produkcji. Przednie zawieszenie teleskopowe, ale, w przeciwieństwie do BMW R 12, bez tłumienia olejowego.





Odbudowa
Mojego Nimbusa C nabyłem w stanie „na chodzie”, jednak wymagał gruntownej odbudowy. Każdemu, kto pracuje nad Nimbusem, polecam zakup niezbędnej literatury, szczególnie pozycji „Nimbus Maintenance” autorstwa Knuda Jorgensena. Jest tam prawie wszystko, co potrzeba, by odbudować ten wyjątkowy motocykl.


Podróżujemy Nimbusem
Nimbus jest specyficznym motocyklem. Pozycja jazdy na nim jest nietypowa, głównie przez nisko osadzone siodło i wąską blaszaną kierownicę. Dodatkowo rama z płaskowników podczas parkingowego manewrowania sprawia wrażenie, że motocykl się „wygina”, ale to odczucie znika, gdy jedziemy szybciej. Czterocylindrowy silnik pracuje bardzo równo i gładko w całym zakresie, nie przypomina pod tym względem innych motocykli z epoki. Hamulce są wystarczające. W czasie jazdy po dziurach nocą zdarza się, że w wyniku ruchu lewej manetki wyłączają nam się światła – trzeba mieć odruch ich natychmiastowego włączenia, polecam poćwiczyć w garażu.

Pokonywanie tym motocyklem kolejnych kilometrów po krętych drogach daje niesamowitą frajdę, a brzmienie i wibracje Nimbusa są jedyne w swoim rodzaju. Jest jeszcze jeden aspekt: w czasie podróży mam zrelaksowany umysł, bo po prostu przywykłem, że nic się w nim nie psuje. Jedyne, co mi się przydarzyło w czasie jazdy od odbudowy, czyli od 2018 roku, to zgubienie tablicy rejestracyjnej. W sezonie 2021, o ile nie będzie już pandemii, planuję pojechać do Danii na zlot nimbusiarzy, oczywiście na własnych kołach.
Bibliografia:
Villy Poulsen , „Nimbus. Danmarks Motorcykle”, Notabene 1986
Forum DNT na Facebooku
Knud Jorgensen, „Nimbus Maintenance”, english version, 2012
Knud Jorgensen, „ Nimbus – Technical Development 1934-1959” , 2012
Bardzo pomocne forum DNT Nimbus Danmarks Motorcykel na FB
Dane techniczne:
Nimbus C 750 ( 1934-1959)
Silnik
Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem,
Układ: czterocylindrowy, rzędowy, wzdłużny
Rozrząd: OHC, napędzanym wałkiem królewskim
Pojemność: 746 ccm
Średnica/skok tłoka: 60 x 66 mm
Stopień sprężania: 5,4:1 (Standard) lub 5,7:1 (Sport)
Moc: 18 KM (Standard) lub 22 KM (Sport) przy 4500 obr./min
Zasilanie: pojedynczy gaźnik Nimbus, Ø 26 mm
Smarowanie: pompa olejowa z mokrą miską olejową
Układ elektryczny: prądnica Nimbus, 6 V
Zapłon: bateryjny, z rozdzielaczem typu samochodowego, z wyprzedzeniem automatycznym – odśrodkowym
Rozruch: nożny
Przeniesienie napędu
Silnik-sprzęgło: bezpośrednie
Sprzęgło: suche, jednotarczowe
Skrzynia biegów: trzystopniowa, bez synchronizatorów
Napęd tylnego koła: wał z przekładnią kątową
Podwozie
Rama: z płaskowników stalowych, nitowana
Zawieszenie przednie: teleskopowe, bez tłumienia hydraulicznego i regulacji
Zawieszenie tylne: sztywne (hardtail)
Hamulec przedni: bębnowy, Ø 180 mm, sterowany linką
Hamulec tylny: bębnowy, Ø 180 mm, sterowany cięgnem
Opony przód i tył: 19” x 3.50”
Wymiary i masy
Długość całkowita: 2200 mm
Szerokość: 720 mm
Wysokość: 1100 mm
Rozstaw osi: 1435 mm
Wysokość siedzenia: 711 mm
Masa: 175/185 kg
Zbiornik paliwa: 12,5 litra
Eksploatacja
Prędkość maksymalna: 120 km/h (chwilowa)
Prędkość podróżna: 80 km/h









