Po 27 latach przerwy w programie produkcyjnym BMW ponownie znalazł się motocykl z jednocylindrowym silnikiem. Podczas wrześniowego salonu frankfurckiego zaprezentowanocnowy model F 650.
Nowe BMW powstało w wyniku współpracy trzech firm europejskich: BMW Motorrad z Niemiec, Aprilii z Włoch i Bombardier-Rotax z Austrii. Projektem zajęły się BMW i Aprilia.

Koncepcja F 650 wykorzystuje charakterystyczne elementy motocykli typów funbike i enduro, stąd też do nowego motocykla przylgnęła nazwa „funduro”. Produkowany przez Rotaxa silnik z 652 ccm daje 48 KM przy 6500 obr./min, a jego moc może być zdławiona do 34 KM, tak by udostępnić motocykl posiadaczom prawa jazdy niższej kategorii, zgodnie z przepisami obowiązującymi w zachodniej Europie.

W przedniej części bloku silnika umieszczono napędzany kołami zębatymi wałek wyrównoważający. Ma on za zadanie zmniejszenie drgań silnika i jednocześnie zapewnia jego równomierną pracę. Silnik zasilany jest przez dwa podciśnieniowe gaźniki Mikuni o średnicy gardzieli wynoszącej 33 mm. W lewym znajduje się automatyczne ssanie. Gąbczasty wkład filtra powietrza po wyjęciu z obudowy i opłukaniu nadaje się do natychmiastowego ponownego wykorzystania.
Tak jak i w innych motocyklach BMW układ wydechowy wykonano z polerowanej stali nierdzewnej. Za dopłatą można otrzymać coraz popularniejszy w motocyklach katalizator. Montowany w najkorzystniejszym ze względu na temperaturę miejscu, u wlotu spalin do tłumika, pozwala ograniczyć stężenie szkodliwych gazów w spalinach i, co istotne, nie wpływa negatywnie na moc silnika i zużycie paliwa.


Układ hamulcowy składa się z pojedynczego hamulca o średnicy tarczy 300 mm i dwucylinderkowego pływającego zacisku z przodu oraz tylnego z jedną tarczą o średnicy 240 mm i jednocylinderkowym zaciskiem pływającym. Elementy układu hamulcowego dostarczane są przez włoską firmę Brembo.









