Nie będę udawać, że znam się na jeżdżeniu po torze, tak samo jak nie będę Was zwodził, że z założenia Battlax S22 Hypersport to opona torowa. Nie jest i już. To opona drogowa, dla szybkich turystów, a jeżeli od dzwona wjedziesz na tor, to na pewno się nie zawiedziesz. No chyba, że jeździłeś kiedykolwiek na slikach…
Na skróty:
Zwyczajny jeździec w niezwyczajnych warunkach
Ostatni dla mnie
Garść techniki
Moim osobistym zdaniem testowanie opon jest niezwykle trudne, wręcz ekstremalnie trudne. Różnice pomiędzy kolejnymi propozycjami są naprawdę niewielkie, a do tego dochodzi jeden mały szkopuł. Ciężko trafić na idealnie zbliżone warunki drogowe czy pogodowe, nie wspominając o zachowaniu motocyklisty w trakcie jazdy. Pozycja za kierownicą, sytuacja na drodze, czy nawet zwykłe samopoczucie, dlatego nie chciałbym ocierać się o śmieszność i opowiadać o różnicach w oponach, które testowałem w innym miejscu i innych warunkach.
Molekuły i łapy jaszczurki
3LC oraz 5LC, o co w tym wszystkim chodzi?
Bridgestone opracował nowy wzór bieżnika, który w założeniu ma lepiej odprowadzać wodę i zapewniać większe czucie motocykla. Sam wzór to jednak nie wszystko. Przednia opona została zbudowana w charakterystyce 3LC, a więc 3 layers compound. Chodzi o to, że mamy trzy warstwy twardości gumy. Pierwsza warstwa to mieszanka twarda na środku oraz 2 warstwy miękkie na bokach opony (oczywiście takie same po obu stronach). Tylna opona to guma składająca się z 5 warstw, czyli tak naprawdę trzech: twarda na środku, bardziej miękka po obu stronach i najbardziej miękka na rantach opony (5 layers compound)
Chyba coś w tym jest, bo jeżdżąc po torze i obserwując opony po zjechaniu do paddocku nie zauważyłem na nich zbyt szybkiego przegrzewania czy najzwyczajniej zużycia. Gumy nie płynęły i pozwalały na naprawdę dużo. Dużo więcej niż mógłbym wykorzystać, a to bardzo dobry objaw. W trakcie dnia testowego mieliśmy zaplanowanych 5 sesji po 15 minut. Opony testowałem kolejno na S1000RR, CBR 650Rx2, Suzuki GSX-R 1000 oraz GSX -S1000. Jak widzicie był to dosyć szeroki przekrój motocykli – zupełnie jak zastosowanie Battlaxa S22 Hypersport
Co ciekawe S22 są dostępne w sprzedaży w kilku rozmiarach od stycznia 2019 roku. Część rozmiarów pojawi się w sprzedaży z początkiem roku 2020!
Reasumując S22, to opona w swojej wąskiej dziedzinie bardzo uniwersalna. Daje dużą pewność siebie, nie zużywa się nadmiernie i doskonale radzi sobie z temperaturą – w trakcie testów, gumy te wytrzymywały dosyć ciężkie traktowanie przez szerokie spektrum dziennikarskich umiejętności i ich braku.
Tańsza alternatywa
Na koniec warto wspomnieć o poprzedniku S22, a więc oponie S21 – ta zostaje w sprzedaży. Według zapewnień producenta, jej cena spadnie i będzie tańszą alternatywą na najnowszego Hypersporta. W cenniku znajdziecie jeszcze jedną „sportową” propozycję marki Bridgestone, oponę BT-016 Pro.