fbpx

To niebywałe, jak skutecznie można eksploatować legendę, którą obrósł komfortowy, choć przede wszystkim prosty i ekonomiczny pojazd, spełniający kilka najważniejszych funkcji. Vespa ciągle ma coś nowego do zaoferowania.

Sprint zamiast S

Vespa Sprint

Vespa – solidna, ekonomiczna, łatwa w prowadzeniu zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet – miała odróżniać się od motocykli tym, że pozwalała na jazdę w „cywilnych” ubraniach, bez ryzyka ubrudzenia.

Synowie Rinaldo Piaggio powierzyli zadanie zbudowania takiego pojazdu Corradino D’Ascanio, inżynierowi słynnemu z zupełnie innych dokonań – z pionierskich konstrukcji helikopterów, które budował jeszcze przed drugą wojną światową. Stworzył pierwszą Vespę jako lek, który miał pomóc Piaggio przestroić się na produkcję cywilną. Po sześćdziesięciu ośmiu latach włoskie skutery nadal realizują wizję braci Piaggio w tym samym, niekonwencjonalnym stylu.

Ostatnim skuterem, zaprojektowanym przez D’Ascanio, była Vespa 50 z 1963 roku. Zapoczątkowała ona erę małych, szybkich, zwinnych skuterów nazywanych Vespino. Jeździli nimi głównie ludzie młodzi, szukający przygód i wolności. Sprint jest kontynuacją linii Vespino, rzecz jasna nie w sensie dosłownym czy pod względem technologicznym, ale z powodu jego charakteru. Pod koniec marca przekonałam się o tym w Rzymie, mieście, które kocha Vespy. Z wzajemnością.

 

Fot. Piaggio

Vespa SprintFot. Piaggio

Sprint zastępuje w portfolio włoskiej marki popularny model S. Tak jak S był bardziej sportową wersją LX-a, tak Sprint stał się bardziej sportową wersją Primavery. Sprint został zaprojektowany na bazie tego samego, samonośnego nadwozia, co Primavera. Pomimo upływu dekad, Włosi nie rezygnują z rozwiązania, które jest jednym z podstawowych wyróżników Vespy.

O’Neal Rękawiczki dla motocyklistów Mx Jump Racew okazje.info

Dawny styl i nowa technologia

Vespa Sprint

Vespa zawsze wyróżniała się wyglądem i detalami. Sprint zachwyca już na pierwszy rzut oka. Białe obszycie kanapy, stylowe lusterka, prostokątny reflektor, czerwona sprężyna w układzie zawieszenia i inne wysmakowane detale nadają mu nieco sportowego charakteru i oryginalnego wyglądu. Poza standardowymi kolorami (biały, czarny, czerwony i niebieski), skuter dostępny jest w radosnym, żółtym malowaniu.

Fot. Piaggio

Vespa SprintFot. Piaggio

Współczesna Vespa to połączenie klasycznego, nawet oldschoolowego wyglądu i nowoczesnych technologii. Widać to choćby w zestawie wskaźników. W Sprincie to połączenie tradycyjnego prędkościomierza z cyfrowym wyświetlaczem. Skutecznie poszerza zakres informacji, do jakich kierowca chciałby mieć dostęp. Informuje bowiem o poziomie paliwa, godzinie i przebiegu.

Fot. Piaggio

Vespa SprintFot. Piaggio

Nowy model Vespy zapewnia bardzo wygodną, wyprostowaną pozycję kierowcy. Jest dużo miejsca na nogi. Wysokość siedzenia została obniżona i wynosi teraz 790 mm od podłoża. Bez problemu można podeprzeć się po zatrzymaniu.

Skuter ma nisko usytuowany środek ciężkości, dzięki czemu manewrowanie nim na ciasnych parkingach nie sprawiało najmniejszego kłopotu. Specjaliści z Piaggio zapewniają, że udało im się zwiększyć sztywność główki ramy o jedną trzecią w stosunku do poprzednika i tym samym zwiększyć precyzję prowadzenia. Ponadto zredukowano hałas i wibracje.

Kolejną, istotną zmianą jest zastosowanie większych kół. Sprint ma 12-calowe, aluminiowe obręcze. Zmiana ta pozytywnie wpłynęła na prowadzenie i stabilność skutera, zwłaszcza na nierównej nawierzchni.

Mnie na początku najbardziej brakowało w Sprincie bocznej stopki (dostępnej opcjonalnie). Niska waga skutera i łatwy dostęp do centralnego podnóżka powodują, że szybko można się przyzwyczaić i do tego rozwiązania.

Zmiana lokalizacji akumulatora pozwoliła w Sprincie wygospodarować aż 16,6 l przestrzeni w schowku pod kanapą (Vespa S miała 14,3 l). Teraz bez problemu zmieścimy w nim kask integralny. Jest też dodatkowy, mały schowek w przednim panelu, który możemy otworzyć za pomocą przycisku, gdy kluczyk znajduje się w stacyjce skutera. To bardzo wygodne rozwiązanie. Małą torebkę, dokumenty, portfel czy rękawiczki możemy mieć zawsze pod ręką.

Michelin City Grip 90/90/R14 46Pw okazje.info

W rzymskim zgiełku

Vespa Sprint

Zwiedzanie Rzymu Sprintem dało mi możliwość sprawdzenia go tam, gdzie „wyrósł”, gdzie jest jego „dom”. Intensywność i żywiołowy charakter ruchu na rzymskich ulicach oraz ich nawierzchnia pozwoliły przekonać się, że Sprint jest stworzony do „życia” nawet w tak ekstremalnych warunkach. Skoro radzi sobie w Rzymie, poradzi sobie w każdej, zatłoczonej aglomeracji. Niestraszne są mu wszelkie nierówności, dziury, krawężniki czy nawet słynny, rzymski bruk.

Prowadzi się go lekko i pewnie. Przyśpieszenie jest wystarczające, żeby w mieście nie mieć kompleksów w stosunku do kierowców samochodów. Hamulce działają skutecznie, choć w rzymskim gąszczu pojazdów pewniej czułam się, korzystając z obu dźwigni hamulca.

Sprinta można doposażyć w całą masę oryginalnych akcesoriów z logo marki. Można przebierać wśród torebek montowanych na przednim panelu, szyb różnej wielkości, kuferków itd. Dostępne są także: system antykradzieżowy, czarne obręcze i wspomniana stopka boczna.

Bogactwo akcesoriów i gadżetów tylko przypomina, że Vespa to nie sam skuter, ale i styl życia. Popularność wzornictwa z minionych dekad, czyli moda na oldschool, powinna zagwarantować Sprintowi sukces, bo wśród pojazdów o stylistyce typowej dla masowej produkcji nowa Vespa błyszczy niczym diament. A na diamenty, choć kosztowne, popyt nie spada.

Kask integralny żółty-neonw okazje.info

Dane techniczne Vespa Sprint 125

Vespa Sprint

SILNIK

Typ: czterosuwowy, chłodzony powietrzem

Układ: jednocylindrowy

Rozrząd: SOHC, 3 zawory na cylinder (dwa ssące, jeden wydechowy)

Pojemność skokowa: 124,5 ccm

Średnica x skok tłoka: 52 x 58,6 mm

Moc maksymalna: 10,8 KM (7,9 kW) przy 7700 obr/min

Moment obrotowy: 10,4 Nm przy 6000 obr/min

Zasilanie: elektroniczny wtrysk PFI (Port Fuel Injection)

Smarowanie: mokra miska olejowa

Rozruch: elektryczny

Zapłon: z mikroprocesorem

Vespa Sprint

PRZENIESIENIE NAPĘDU

Sprzęgło: automatyczne, odśrodkowe, suche, z podkładkami tłumiącymi

Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa, pasowa CVT, z regulatorem momentu

PODWOZIE

Rama: samonośne nadwozie z blachy tłoczonej ze spawanymi wzmocnieniami

Zawieszenie przednie: wahacz wleczony ze spiralną sprężyną: amortyzatorem o podwójnym działaniu, skok 78 mm

Zawieszenie tylne: amortyzator hydrauliczny, cztery poziomy regulacji napięcia sprężyny, skok 70 mm

Hamulec przedni: tarczowy, sterowany hydraulicznie, śr. 200 mm

Hamulec tylny: bębnowy, sterowany mechanicznie, śr. 140 mm

Opony przód / tył: 110/70-12 / 120/70-12

Vespa Sprint

WYMIARY I MASY

Długość: 1860 mm

Szerokość: 735 mm

Wysokość: 1170 mm

Wysokość siedzenia: 790 mm

Rozstaw osi: 1340 mm

Masa pojazdu gotowego do jazdy z pełnym bakiem: 130 kg

Dopuszczalna masa całkowita: 305 kg

Zbiornik paliwa: 8 l

DANE EKSPLOATACYJNE

Prędkość maksymalna: 91 km/h

Zużycie paliwa (deklarowane): ok. 1,8 l/100 km

Norma emisji spalin: Euro3

Publikacja Świat Motocykli 7/2014.

CHARIOT Bagażnik do skuteraw okazje.info

KOMENTARZE