Dragstylowy custom jest zazwyczaj długi, niski i szeroki, a jego silnik kipi mocą. ?Dream? Daniela na tle typowego draga prezentuje się skromnie, ale to bardzo zacna maszyna.
Dzięki swym „nikczemnym” rozmiarom ten motocykl robi bardzo sympatyczne wrażenie. Jest niski i zwarty, toczy się na dość mięsistych oponach i sprawnie radzi sobie na drodze. Prezentowany kieszonkowy krążownik był kiedyś Hondą Shadow 600, która stała zapomniana w kącie garażu. Daniel przygarnął ją do siebie i dał japońskiemu chopperkowi nowe życie. Zważywszy na solidną bazę, ta maszynka będzie wiernie służyć jeszcze przez długie lata, odwdzięczając się w ten sposób za mnóstwo włożonego w odświeżenie i customizing serca. Zamiłowanie do mechaniki i do motocykli Daniel odziedziczył po swych przodkach.
Rodzinna choroba
Jego dziadek jeździł motocyklami, a poza tym był kowalem i naprawiał wszystko, co naprawy wymagało. Ojciec też kiedyś pracował z dziadkiem w warsztacie i to on właśnie posadził niespełna dziesięcioletniego syna na Jawkę, zaszczepiając mu tym samym zamiłowanie do motocykli. Owa Jawka do dziś cieszy oko ludzi wchodzących do rodzinnego domu. Z wykształcenia Daniel jest kelnerem, ale jak sam mówi, wybór szkoły był w jego przypadku młodzieńczym wybrykiem. Szybko doszedł do przekonania, że to właśnie motocykle są i na zawsze pozostaną tym, co nadaje treść jego życiu.
W swoich motocyklowych wyborach Daniel jest bardzo stały w uczuciach. Kiedy z motoroweru przesiadł się na poważny jednoślad, była to Yamaha Virago. Po latach musiał ją sprzedać, by sfinansować otwarcie własnego warsztatu motocyklowego, który obecnie prowadzi w Wadowicach. Zgrabny biały custom o wiele mówiącej nazwie „Dream” jest jego trzecim osobistym sprzętem.
Daniel przez trzy lata mieszkał w Anglii. Pojechał tam nie tylko dla zarobku, ale głównie po to, by nauczyć się fachu w kraju, który uważany jest za kolebkę motocyklizmu. Jako że jego wiedza i umiejętności były wówczas jeszcze bardzo skromne, zaczynał od zamiatania i układania narzędzi w warsztacie. Szybko jednak poznał pracę przy motocyklach i nabywał doświadczenia. Kiedy wrócił do kraju, mógł już myśleć o otwarciu własnego serwisu.
Jak to często w życiu bywa, o powstaniu opisywanego customa zadecydował przypadek. Po powrocie z Anglii Daniel od przyjaciół z klubu Road Runners MC Poland dostał propozycję uruchomienia wówczas niejeżdżącej Hondy. I tak się stało – osiem miesięcy pracy po godzinach dało efekt widoczny na zdjęciach.
Po wyjęciu silnika z ramy i zdjęciu cylindrów okazało się, że jednostka napędowa nie wymaga remontu. Konieczna była jedynie wymiana sprzęgła, uszczelnienie silnika i regulacja zaworów. Polerowanie bocznych dekli i pokryw głowic przywróciło silnikowi dawny blask. Bądźmy zupełnie szczerzy – tak dobrze ten silnik nie prezentował się nawet w dniu, kiedy opuszczał fabrykę. Pierwszym krokiem w przeobrażeniu Hondy w motocykl customowy była korekta kształtu ramy. Główkę oraz kołyski okalające silnik pozostawiono w spokoju, natomiast tylna część ramy została wydatnie obniżona, wahacz zaś delikatnie przestylizowany w okolicach osi tylnego koła.
Czysta forma
Widelec teleskopowy otrzymał nowe szersze półki, tak aby z przodu można było wstawić koło o średnicy 16 cali obute w mięsistą oponę. Dzięki temu Honda w swym nowym wcieleniu przypomina nieco mały walec drogowy. Dziełem Daniela jest również szeroka, dwuczęściowa kierownica. W jej rurach ukryto wszystkie linki i przewody, uzyskując tym samym tak pożądaną w customizingu czystość formy.
W karoserii motocykla zaszły poważne zmiany. Tylny błotnik łączy się płynnie z gustownymi boczkami, tworząc stylistycznie spójną część z nowym kształtem ramy. Dopełnieniem całości jest zgrabne jednoosobowe siodło. Zbiornik paliwa wprawdzie pozostał seryjny, ale zmieniono mocowanie tak, by przednia jego część nieco się uniosła. W wolnej przestrzeni pod bakiem znalazło się dzięki temu miejsce na ukrycie elementów pokładowej instalacji elektrycznej, którą Daniel położył od nowa. Aby zachować niską sylwetkę motocykla oraz niewielki prześwit między błotnikiem a tylnym kołem, trzeba było usztywnić amortyzator, redukując jego skok. W chwili obecnej tylne koło jest jeszcze oryginalne, ale w planach jest montaż szerszej felgi i opony o szerokości 200 mm. Takie koło nada Hondzie bardziej rasowy wygląd i będzie pasować do bardzo szerokiego błotnika.
Delikatny makijaż
Dużo pracy kosztowało wykonanie różnych niewidocznych, lecz istotnych elementów, jak na przykład skrzynka na akumulator. Jak każdy szanujący się motocykl customowy, również „Dream” ma własnej produkcji układ wydechowy, który nadaje małemu widlakowi zacne basowe brzmienie.
Gdy wszystkie elementy customowej układanki zostały dopasowane, a mechaniczne serce maszyny idealnie dostrojone, Daniel przystąpił do projektowania szaty graficznej, czyli malowania. Jest ono proste, czyste i bez zbędnych elementów. Honda Daniela robi bardzo dobre wrażenie, jest motocyklem w pełni użytkowym, a przy tym niepowtarzalnym. To wizytówka jego zmysłu estetycznego i zdolności wykonawczych.
Dane techniczne DREAM
Silnik
Typ: czterosuwowy, chłodzony cieczą
Układ: dwucylindrowy, widlasty
Pojemność skokowa: 583 ccm
Zasilanie: 2 gaźniki Keihin 34 mm
Filtr powietrza: stożek K&N
Układ dolotowy powietrza: Virago Motocykle
Wydechy: Virago Motocykle
Przeniesienie napędu
Silnik-sprzęgło: koła zębate
Sprzęgło: wielotarczowe mokre
Skrzynia biegów: czterobiegowa
Napęd tylnego koła: łańcuch
Podwozie
Rama: Zamknięta, podwójna, stalowa; Honda/Virago Motocykle
Zawieszenie przednie: widelec teleskopowy, Honda/Virago Motocykle
Podnóżki i dźwignie: Virago Motocykle
Błotnik przedni: Virago Motocykle
Błotnik tylny: Virago Motocykle
Zbiornik paliwa: Honda/Virago Motocykle
Opony przód/tył: 130/90-16 / 170/80-15
Hamulec przedni: tarczowy, 296 mm,
zacisk dwutłoczkowy
Hamulce tylny: bęben, 160 mm
Wyposażenie i osprzęt
Kierownica: Virago Motocykle
Osprzęt kierownicy: Virago Motocykle
Manetki: Suzuki TL 1000/Virago Motocykle
Reflektor: Aftermarket
Lampa tylna: Aftermarket
Lusterka: Aftermarket
Kierunkowskazy: tył/przód Aftermarket
Korek wlewu paliwa: Honda/Virago Motocykle
Instalacja elektryczna: Honda/Virago Motocykle
Mocowanie rejestracji: Virago Motocykle
Siodło: Virago Motocykle
Tekst i zdjęcia Lech Wangin
ZOBACZ TAKŻE:
Tuning – Softail Śliwy
Tuning – Mała Paryżanka
Prenumerata i numery archiwalne Świata Motocykli
Najnowsze testy czytaj w Świecie Motocykli