fbpx

Podróż jest w nas, nie w maszynie… Jeśli posiadasz prawo jazdy kat. B dłużej niż trzy lata, to motocyklowe przygody stoją przed Tobą otworem! Przygotowaliśmy przegląd motocykli i skuterów, które według nas nadają się do nieśpiesznej, ale w miarę dalekiej turystyki.

Świat pędzi, ale Wy nie musicie. Przed erą wszechobecnych autostrad podróżowało się z prędkościami, które bez najmniejszego problemu dzisiaj rozwijają motocykle i skutery klasy 125. Zdradzimy Wam tajemnicę – krajowe, wojewódzkie i gminne drogi wciąż istnieją i mają się coraz lepiej. Odciążone od tranzytowego ruchu, chętnie zaprowadzą w każdy zakątek – nie tylko naszego kraju. Tysiące podróżników na całym świecie korzysta z niewielkich motocykli i do tego zachęcamy każdego, kto kocha przygody. Przygotowaliśmy zestawienie maszyn, które obecnie możecie kupić w sieciach dilerskich, które uważamy za warte uwagi pod kątem pokonywania dłuższych dystansów. Gdybyśmy chcieli dodać do listy nieco starsze motocykle używane, to zabrakłoby czasu na przeczytanie całości…

Gdzie te „japończyki”?

Wertując oferty rynkowe, można przeżyć niemałe zaskoczenie. Klasa typowo turystyczna została w pełni oddana w ręce marek chińskich. Punktem odniesienia powinna być w tej kategorii Honda XL 125 V Varadero, ale od lat już nie jest produkowana. To prawdopodobnie największy i najbardziej komfortowy motocykl tej klasy, jaki kiedykolwiek powstał. Do tego korzystał z dwucylindrowego silnika w układzie V! Ceny tego modelu na rynku używek osiągają nieprzyzwoicie wysokie kwoty, dlatego z przyjemnością zaprezentujemy Wam zupełnie nowe, alternatywne maszyny. Motocykle podzieliliśmy na kilka kategorii, gdzie niektóre mogą się wydawać dość zaskakujące. Musicie wiedzieć, że do podróżowania nadaje się dosłownie każdy sprawnie technicznie motocykl. Jeden będzie bardziej wygodny, inny wręcz odwrotnie, ale po zahartowaniu „czterech liter”, z pewnością nawet najbardziej niekomfortowy sprzęt dowiezie Was do celu. Niektóre motocykle oferują kufry, jak w rasowych „turystykach”, ale bagaż równie dobrze można upchnąć pod kanapą skutera. Opcją jest też przytroczenie miękkich, uniwersalnych toreb na miejscu pasażera lub po bokach maszyny. Oferta akcesoriów jest bogata.

Wbrew pozorom, na dużym skuterze z małym silnikiem też da się daleko zajechać.

Sprawy mniej lub bardziej ważne

Wybierając motocykl do podróży, warto przefiltrować go przez swoje umiejętności. Maszyny klasy 125, w odróżnieniu od motocykli większych pojemności, nie muszą być obowiązkowo wyposażone w ABS. Jest to układ zapobiegający zablokowaniu koła w momencie silnego hamowania. W wielu nowych 125-tkach spotkamy dopuszczalny prawem CBS (Combined Braking System), który sprawia, że gdy używamy hamulca nożnego – jednocześnie uruchamiamy hamowanie obu kół. Jest to układ hydrauliczny lub mechaniczny bez elektronicznej regulacji. Oznacza to, że w tym przypadku da się zablokować oba koła na raz, co może doprowadzić do utraty przyczepności. Brak ABS-u nie jest żadnym dramatem, ludzie bez tego układu pokonują miliony kilometrów rocznie, ale jeżeli nie jesteście pewni swoich umiejętności (szczególnie jeżdżąc po mokrej nawierzchni) lub stawiacie na jak najwyższy stopień bezpieczeństwa, to warto zwrócić na to uwagę. Jeżeli planujecie dłuższe, europejskie lub światowe wyprawy, warto być pewnym swojego motocykla. Jakość maszyn (nawet chińskich) stoi obecnie na bardzo wysokim poziomie i poważne usterki są rzadkością. Jednak, jeśli gdzieś w dalekim kraju będziecie potrzebować nowych klocków hamulcowych, napędu lub innej części, to wciąż zdecydowanie łatwiej będzie je pozyskać do motocykli japońskich, które od lat mają globalne sieci sprzedaży. Najtańsze maszyny lubią też, od wibracji w trakcie jazdy, luzować i czasami pogubić śrubki. Czasami mieliśmy w redakcji podobne przygody… Dla doświadczonego motocyklisty-grzebacza to żaden problem (pod warunkiem, że ma ze sobą narzędzia), ale osoby mniej doświadczone mogą być zaskoczone. Dlatego, zanim wyruszymy na podbój Nordkapp (nota bene, tam obowiązują spore ograniczenia prędkości – nie będziecie na 125-tce zawalidrogą) warto pokręcić się na krótszych dystansach i sprawdzić, czy wszystko trzyma się kupy lub „na zaś” sprawdzić śruby w swoim motocyklu i w razie potrzeby – zastosować zabezpieczający klej do gwintów. W osobnym materiale opisywaliśmy, jak przygotować motocykl i jaką chemię warto ze sobą zabrać w drogę.

Kluczem do sukcesu będzie też odpowiedni dobór trasy. Unikajcie autostrad i dróg ekspresowych. Ruch na nich jest niezwykle szybki i nawet wyprzedzanie powolnego TIR-a może okazać się dość niebezpieczne i uciążliwe. Poza tym, monotonia krajobrazów i stała walka z podmuchami wiatru potrafią zabić całą zabawę. Lepiej wolniej i dłużej, za to przyjemniej. Ale zawsze konsekwentnie do celu!


Adventure

Barton Hyper 125

To motocykl w stylu enduro z wysoką pozycją jeźdźca i sporym prześwitem. Doskonale sprawdzi się na trasach szutrowych, ale na piasku chłodzony powietrzem silnik ma nieco za mało mocy. Prawdziwym turystykiem czyni go fabrycznie montowany zestaw trzech kufrów i sześciostopniowa skrzynia biegów.

  • Moc: 9,8KM
  • Masa: 152 kg
  • Wysokość siedzenia: 800 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 10 999 zł

Junak RX One 125

To z pewnością najbardziej przypominająca dorosłe ADV stodwudziestkapiątka na rynku i dlatego niemal identyczny model ma ofercie kilka firm. Zestaw aluminiowych kufrów, przedni gmol, wysoka szyba i chłodzony cieczą silnik, czynią z tego motocykla może niezbyt szybką, ale pełnoprawną wyprawówkę.

  • Moc: 12,6 KM
  • Masa: 175 kg
  • Wysokość siedzenia: 790 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 15 999 zł

Morbidelli T 125X

Chińskie firmy śmiało atakują rynek ciekawymi konstrukcjami. Morbidelli T 125X to maszyna z segmentu turystycznego enduro. Wyposażono ją w chłodzony cieczą silnik i sześciostopniową skrzynią biegów. Ten rodzaj nadwozia, z wysoką szybą, gwarantuje przyjemną jazdę na szosie i w terenie.

  • Moc: 15 KM
  • Masa: 160 kg
  • Wysokość siedzenia: 835 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 12 990 zł

Romet AV 125 LED

To najbardziej orurowany motocykl na polskim rynku. Nie straszne mu żadne wywrotki, a bagażu zabierze więcej niż każdy inny. Może nie wygląda zbyt imponująco i nowocześnie, ale dzięki swojej prostocie jest niemal niezawodny i zniesie każde warunki drogowe. Od czasu do czasu warto sprawdzić śruby. Tanie motocykle czasem lubią się rozkręcać.

  • Moc: 10,3 KM
  • Masa: 138 kg
  • Wysokość siedzenia: 810 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 8 199 zł

Uniwersalne

Barton GT 125

Wygląda całkiem nieźle, ale nie jest dużym motocyklem. Po założeniu kufrów nada się do dalszych wycieczek, ale tylko w wersji jednoosobowej. Budowany jest w zakładach Zongshen, a to jest gwarancją przyzwoitej jakości. Wyposażono go w dziwną, ale wygodną kierownicę. Zdecydowanie przydałby się 6 bieg.

  • Moc: 10,8 KM
  • Masa: 123 kg
  • Wysokość siedzenia: 770 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 11 499 zł

Honda CB 125F

CB u Hondy od zawsze oznacza motocykl uniwersalny i model 125F właśnie taki jest. Prosty i niezawodny motocykl, znany jest na całym świecie i cieszy się wśród milionów użytkowników doskonałą opinią. Idealnie sprawdzi się w mieście, ale i w trasie da radę, to maszyna nie do zamordowania.

  • Moc: 10,9 KM
  • Masa: 117 kg
  • Wysokość siedzenia: 790 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 13 500 zł

Suzuki GSX-S 125

To jeden z najlepiej jeżdżących motocykli w klasie 125 ccm. Jest lekki, bezawaryjny, a jego silnik – zaskakująco dynamiczny. Możemy go doposażyć w akcesoryjne kufry, szybę i stworzyć bardzo ciekawy sprzęt klasy GT. Występuje też w wersji R, z pełnymi owiewkami i bardziej sportową pozycją.

  • Moc: 14,8 KM
  • Masa: 133 kg
  • Wysokość siedzenia: 785 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 21 500 zł

Scramblery

Junak RAW 125

To kwintesencja klasycznego motocykla, w minimalistycznym klimacie. Po założeniu bocznych sakw i przedniej szyby, komfortowo pojedziemy nim nawet w najdalszą podróż, jak nasi dziadkowie w latach 50. Może nieco wolniej, niż na klasycznym „angliku”, ale za to niemal zawsze bezawaryjnie.

  • Moc: 11,57 KM
  • Masa: 118 kg
  • Wysokość siedzenia: 750 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 8 999 zł

Keeway X-Light

Stylistycznie nawiązuje do najlepszych lat brytyjskiej motoryzacji. W dodatku wykonany jest wyjatko starannie, z dużą dbałością o szczegóły. Wysoko uniesiona kierownica i dobrze wyprofilowana kanapa zapewnią komfort jazdy.

  • Moc: 11 KM
  • Masa: 131 kg
  • Wysokość siedzenia: 766 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 9 999 zł

Rieju Century 125

Hiszpański producent postarał się, bo to naprawdę kozacka maszyna. Nowoczesny silnik chłodzony cieczą, sztywna wzmacniana rama i niebanalna stylistyka maszyny, oscylująca w kierunku cafe racer – nie przejdziesz obok tego motocykla obojętnie. Za jakością idzie niestety przyzwoita cena.

  • Moc: 13,5 KM
  • Masa: 135 kg
  • Wysokość siedzenia: 790 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 19 499 zł

Romet SCMB 125

Romet ma bardzo bogatą ofertę w klasie 125. Nie mogło w niej zabraknąć uniwersalnego scramblera. Maszyna jest prosta ale zaprojektowana ze smakiem. Jej dualizm szosowo-terenowy podkreślają opony, niewielka owiewka i płaska kanapa. Tym motocyklem dojedziesz niemal wszędzie, ale może wymagać od nas więcej uwagi pod kątem mechanicznym.

  • Moc: 10,7 KM
  • Masa: 120 kg
  • Wysokość siedzenia: 820 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 9 499 zł

Yamaha XSR 125

Japońskie motocykle słyną z legendarnej jakości i dotyczy to także klasy 125. XSR to najmniejszy przedstawiciel rodziny Sport Haritage. Łączy w sobie nowoczesną technikę ze stylistyką retro. Jest duży, wygodny i jednym z najszybszych w swojej klasie, więc zajedziemy nim naprawdę daleko.

  • Moc: 15 KM
  • Masa: 128 kg
  • Wysokość siedzenia: 815 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 22 000 zł

Zontes GK 125

Chiński producent wysoko stawia poprzeczkę. Przednie zawieszenie upside down, hamulce wspomagane przez ABS, chłodzony cieczą czterozaworowy silnik, 6 biegów, wielki zbiornik paliwa i świetna jakość wykonania – to nieczęsto zdarza się w tej klasie pojemnościowej. Sprawdzi się jako turystyk.

  • Moc: 14,7 KM
  • Masa: 138 kg
  • Wysokość siedzenia: 795 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 17 999 zł

Cruisery

Junak Vintage M 12

To najlepiej sprzedający się model Junaka w tej kategorii. Szprychowane koła, prosta, szeroka kierownica typu drag-bar i wysunięte do przodu sety podnóżków powodują, że prezentuje się godnie. Bez problemu da się dołożyć do niego zestaw sakw i gmole, do turystyki w stylu Easy Rider.

  • Moc: 143 KM
  • Masa: 138 kg
  • Wysokość siedzenia: 730 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 13 999 zł

Keeway K-light 125

Motocykl utrzymany w klasycznym stylu o sporych, jak na tę klasę gabarytach i sylwetce cruisera. Niewysocy jeźdźcy będą bardzo zadowoleni – dobrze wyprofilowane siodło umieszczono wyjątkowo nisko, do pedałów też się sięgnie się bez problemów. Spokojnie utrzyma w trasie prędkość 90 km/h.

  • Moc: 10,6 KM
  • Masa: 144 kg
  • Wysokość siedzenia: 715 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 11 490 zł

Zontes C 125

Dzięki nietuzinkowej stylistyce, nowoczesnym rozwiązaniom i mocnemu silnikowi, ten chiński cruiser sprzedaje się tak, że importer nie nadąża ze sprowadzaniem. Jest naprawdę duży i jeździ nieźle. Niestety, ze względu na konstrukcję ramy i siodła, trzeba się nagłowić, żeby doczepić stelaże pod sakwy.

  • Moc: 14,7 KM
  • Masa: 153 kg
  • Wysokość siedzenia: 700 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 13 999 zł

Choppery

Junak M 16

Jak na tę klasę pojemnościową to motocykl wyjątkowo duży. Jest klasycznym chopperem, z wąskim przednim i grubym tylnym kołem. Ubrany w szybę, gmola, skórzane sakwy, chromowane dodatki i frędzle przy kierownicy, zaprezentuje się poważnie. To doskonała propozycja dla początkującego easy ridera.

  • Moc: 11 KM
  • Masa: 185 kg
  • Wysokość siedzenia: 690 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 17 499 zł

Keeway Superlight 125

To maszyna z pogranicza choppera i cruisera, ewidentnie wzorowana na Harleyu. Pozycja za sterami będzie podobna, dzięki wysuniętym do przodu setom podnóżków. Konstrukcja tylnego zawieszenia pozwala na przerzucenie bocznych sakw przez siedzenie, bez konieczności montownia stelaży.

  • Moc: 10,6 KM
  • Masa: 134 kg
  • Wysokość siedzenia: 730 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 11 999 zł

QJMotor SRV 125

Harley Sportster? Nie – to nowoczesny chiński motocykl utrzymany w amerykańskiej stylistyce. Wygląda dobrze, w dodatku wyposażony jest bardzo przyzwoicie. Pełna moc 15 KM i wydajny układ hamulcowy, wspomagany układem ABS, to jego atuty. To bardzo atrakcyjna oferta nowej marki na polskim rynku.

  • Moc: 15 KM
  • Masa: 150 kg
  • Wysokość siedzenia: 720 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 10 490 zł

Skutery

Honda Forza 125

Opinia w Polsce jest jedna, Honda to Honda. Niezawodna, ekonomiczna i dobrze wykonana. To samo dotyczy skuterów. Forza udoskonalana od roku 2000 jest niemal pozbawiona wad. Duża, wygodna, z elektrycznie regulowaną szybą, zagwarantuje komfort, bezawaryjność i sporych gabarytów bagażnik.

  • Moc: 14,5 KM
  • Masa: 164 kg
  • Wysokość siedzenia: 780 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 24 800 zł

Junak 711 Maxi

To z pewnością największy gabarytowo skuter klasy 125 na polskim rynku. Jest naprawdę wielki, wygodny i komfortowy. Bagażnik ma równie ogromny. Co prawda silnik dysponuje mizerną mocą, ale skuter jest w stanie trzymać prędkość 90 km/h.

  • Moc: 10,3 KM
  • Masa: 146 kg
  • Wysokość siedzenia: 760 mm
  • ABS: nie
  • Cena: 10 999 zł

Kymco Downtown GT 125

Nazwa sugeruje miejskie przeznaczenie, ale Downtown sprawdzi się też w dalszych trasach. Kawał porządnego skutera, na którym komfortowo wyprostujesz nogi, a i pasażer znajdzie dla siebie miejsce. Dysponuje potężnych schowkiem pod kanapą i dużymi kołami, więc nada się do turystyki.

  • Moc: 12,9 KM
  • Masa: 157 kg
  • Wysokość siedzenia: 810 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 19 990 zł

Yamaha X MAX 125

X MAX to cała rodzina skuterów, klasyfikowana jako sportowe. Najmniejszy z nich – 125, sprawdzi się także podczas wypadów za miasto. Duży, nowoczesny, gwarantuje dynamiczną jazdę, komfort i dobrą ochronę przed warunkami atmosferycznymi. System Start-Stop zapewnia sporą ekonomikę w mieście.

  • Moc: 12,25 KM
  • Masa: 167 kg
  • Wysokość siedzenia: 800 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 23 500 zł

Trójkołowce

Piaggio MP3 310 HPE

Jeżeli uważasz, że 125 ccm to dla ciebie za mało, to jest wyście z tej sytuacji– trójkołowiec. Co prawda Piaggio MP3 to typowy mieszczuch, ale za to mając prawo jazdy kategorii „B” legalnie możesz nim jeździć z dowolnie dużym silnikim. Jest wielki i ciężki, ale za to fantastycznie trzyma się drogi i pojedzie 130 km/h.

  • Moc: 26,4 KM
  • Masa: 230 kg
  • Wysokość siedzenia: 780 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 36 900 zł

Yamaha Tricity 300

Ten trójkołowiec Yamahy należy do segmentu Urban Mobility i dostępny jest także z większym, jak i mniejszym silnikiem. To pojazd typowo miejski, nie wyciągniemy na nim swobodnie nóg do przodu. Ale w trasie ma inne zalety – jeździ szybko i gwarantuje dobrą osłonę przed deszczem i wiatrem.

  • Moc:28 KM
  • Masa: 239 kg
  • Wysokość siedzenia: 795 mm
  • ABS: tak
  • Cena: 40 900 zł

Dane techniczne

MotocyklMoc (KM)Masa (kg)Wysokość siedzenia (mm)ABSCena (zł)
Barton Hyper 125 9,8152800nie10 999
Junak RX One 12512,6175790nie15 999
Morbidelli T 125X15160835tak12 990
Romet AV 125 LED10,3138810nie 8 199
Barton GT 12510,8123770nie11 499
Honda CB 125F10,9117790nie13 500
Suzuki GSX-S 12514,8133785tak21 500
Junak RAW 12511,57118750nie 8 999
Romet SCMB 12510,7120820nie 9 499
Keeway X-Light11131766nie 9 999
Yamaha XSR 12515128815tak22 000
Rieju Century 12513,5135790nie19 499
Zontes GK 12514,7138795tak17 999
Junak Vintage M 12143138730nie13 999
Keeway K-light 12510,6144715nie11 490
Zontes C 12514,7153700tak13 999
Junak M 1611185690nie17 499
Keeway Superlight 12510,6134730nie11 999
QJMotor SRV 12515150720tak10 490
Honda Forza 12514,5164780tak24 800
Junak 711 Maxi10,3146760nie10 999
Kymco Downtown GT 12512,9157810tak19 990
Yamaha X MAX 12512,25167800tak23 500
Piaggio MP3 310 HPE26,4230780tak36 900
Yamaha Tricity 30028239795tak40 900
 
 
KOMENTARZE