Polski importer motocykli i motorowerów Junak ma w swojej ofercie zadziwiająco dużo modeli. Oprócz tych klasycznych, napędzanych silnikami spalinowymi, ostatnio pojawiły się także wersje „ekologiczne” na prąd. Jednym z nich jest e-Vintage.
Na skróty:
W katalogu Junaka znajdziemy kilka maszyn nazwanych „Vintage”, o skrajnie różnych konstrukcjach. M12 Vintage to klasyczny cruiser, chociaż wyposażony w silnik 125 ccm. Jest też cała rodzinka skuterów Vintage, oparta na tej samej konstrukcji nadwozia, jednak z zupełnie różnymi silnikami – od 50 ccm, poprzez 125 ccm, na „elektryku” kończąc. W redakcyjne szpony wpadł ostatnio motorower Junak e-Vintage i na nim właśnie skoncentrujemy naszą uwagę.
Klasyczny skuter
Z pewnością jedną z zalet rodziny skuterów Vintage jest przepiękna klasyczna linia nadwozia, ozdobiona nowoczesnymi smaczkami, jak oświetlenie typu LED czy wysmakowane felgi. Wyglądem skuter nawiązuje do najlepszej szkoły włoskiej stylistyki i naprawdę nie wstyd jest pokazać się nim na mieście. Kierujący nie ma do wyboru kilku trybów pracy jak w bardziej zaawansowanych konstrukcjach, ale przy osiągach motoroweru nie miałoby większego sensu ograniczanie dynamiki jazdy, czy prędkości maksymalnej. 


Pod kanapą
Ponieważ elektryczny Vintage oparty jest w zasadzie na tym samym podwoziu, co jego spalinowi kuzyni, konstruktorzy nie mieli zbyt dużego pola manewru, jeżeli chodzi o kwestie jednostki napędowej. Silnik o mocy 2 kW umieszczony jest w piaście tylnego koła, a zespoły ogniw elektrycznych pod kanapą, czyli tam, gdzie powinien być bagażnik. Pojazd został jednak zaprojektowany na tyle mądrze, że dysponuje aż dwoma niezależnymi bateriami.
Rozwiązanie z zewnętrznym zespołem prostownika jest jednak bardzo praktyczne. Baterie mają uchwyty, dzięki którym łatwo jest wyjąć z pojazdu te dosyć ciężkie elementy. Gdy mieszkamy w bloku albo po prostu zabraknie prądu można całość wyciągnąć, podłączyć do najbliższego gniazdka i cierpliwie czekać aż akumulator się „nakarmi”. Jakoś nie wyobrażam sobie sytuacji, w której musiałbym z dziesiątego piętra przez okno wypuszczać dwudziestometrowy przedłużacz. 
Czy żałuję?
Czy tylko jedna bateria w skuterze jest sporym problemem? Okazuje się, że niespecjalnie. Junak e-Vintage będąc motorowerem, nie rozwija kosmicznych prędkości, przez co nie żre wiele prądu. Realny zasięg na poziomie 40 km przeważnie wystarcza na dzień jazdy, więc „tankowania” odbywają się tylko nocą, a rano skuterek jest znowu gotowy do pracy. Jednak aby osiągnąć nieco większy zasięg, trzeba opanować odpowiednią technikę jazdy i być cały czas skupionym na oszczędzaniu. 



Junak e-Vintage
| SILNIK | |
| Typ: | elektryczny, bezszczotkowy 2000W, 60V w piaście tylnego koła |
| Liczba baterii: | 2 (wyjmowane, 8 kg) |
| Pojemność baterii: | 1560 Wh (26Ah) |
| Typ ogniw: | Greenway, litowo-jonowe |
| Prędkość maksymalna: | 45 km/h |
| Zasięg deklarowany: | 75 km |
| Czas ładowania: | ok 6 h |
| Odzyskiwanie energii: | nie |
| PODWOZIE | |
| Rama: | przestrzenna z rur stalowych |
| Zawieszenie przednie: | widelec teleskopowy hydrauliczny |
| Zawieszenie tylne: | wahacz dwustronny, 2 amortyzatory hydrauliczne z regulacją wstępnego napięcia sprężyny |
| Hamulec przedni: | pojedynczy tarczowy hydrauliczny |
| Hamulec tylny: | pojedynczy tarczowy hydrauliczny |
| Opony przód / tył: | 120/70-12 / 110/80-12 |
| WYMIARY I MASY | |
| Długość: | 1900 mm |
| Szerokość: | 680 mm |
| Rozstaw osi: | 1160 mm |
| Wysokość siedzenia: | 785 mm |
| Masa własna: | 77 kg |
| Dopuszczalne obciążanie: | 150 kg |
| Dopuszczalna masa całkowita: | 243 kg |













